Istekki on kilpailuttamassa lääkeautomaattipalvelua hyvinvointialueille. Kilpailutuksella hankitaan pussi- ja lääkelasijakeluun sopivat laitteet sekä niitä ohjaavat ohjelmistopalvelut. Tavoitteena on hankintasopimuksen allekirjoittaminen vuodenvaihteeseen mennessä.
Hankinnan tavoitteena on löytää lääkeautomaattipalvelu, joka tukee Istekin asiakasomistajien tarpeita turvallisen ja katkeamattoman lääkehoitoprosessin toteuttamisessa. Kohderyhmänä ovat säännöllisen kotihoidon sekä vammais-, mielenterveys- ja päihdeasiakkaat. Lääkeautomaatit ovat turvallinen ja kustannustehokas vaihtoehto tukea kotihoitoa eri asiakasryhmillä.
Tärkeä osa katkeamatonta lääkehoitoprosessia
Katkeamattomassa lääkehoitoprosessissa varmistetaan asiakkaan lääkehoidon tietojen siirtyminen minimoiden manuaalisiin työvaiheisiin liittyvät riskit. Lääkitykseen liittyvät tiedot ovat kaikkien hoitoon osallistuvien käytettävissä eri tietojärjestelmistä riippumatta. Lääkeautomaatti tukee katkeamatonta lääkehoitoprosessia.
”Katkeamattoman lääkehoitoprosessin saavuttaminen on ollut tavoitteena sairaaloissa jo vuosia, joka on otettu huomioon lääkehoidon ja lääkehuollon kehittämisessä sekä hankintoja tehdessä. Avoterveydenhuollon asiakkaiden lääkehoitoprosessin kehittämisessä ja hankinnoissa katkeamattomuuden saavuttaminen on varsin uusi asia. Tavoitteena tulee olla, että ammattilaiset näkevät asiakkaan kokonaislääkityksen ja pystyvät seuraamaan lääkityksen toteutumista. Usein lääkeautomaatti on käytössä monisairailla, iäkkäällä asiakkaalla, jotka käyttävät erilaisia terveydenhuollon palveluja ja esimerkiksi päivystyksessä pitäisi nähdä, mitä lääkkeitä asiakas on ottanut ennen päivystykseen saapumista tai miten lääkehoitoa on toteutettu,” kertoo Istekin johtava asiantuntija Marjo Uusitalo.
Lääkeautomaatti aktivoi käyttäjäänsä
Lääkeautomaatti tarjoilee lääkeannokset oikeaan aikaan ja ohjaa puheella asiakasta ottamaan lääkkeet. Automaattiin voidaan ohjelmoida myös muita, arkea tukevia muistutuksia asiakkaalle.
Pirkanmaan hyvinvointialueella lääkeautomaatit on kohdistettu kotihoidon säännöllisille asiakkaille, joille ne yksilöllisen arvion mukaan soveltuvat. Automaatti helpottaa kotihoidon hoitajien työtä, tasaa ruuhkahuippuja ja tiukkoja aikatauluja. Teknologian avulla voidaan taata tarpeiden mukaiset palvelut kaikille kotihoidon asiakkaille.
”Kun lääkkeitä ei tuoda yöpöydälle valmiiksi, jo se parantaa ja ylläpitää asiakkaan toimintakykyä. Lääkeautomaatti aktivoi käyttäjäänsä, kannustaa nousemaan vuoteesta useita kertoja päivässä, kävelemään automaatin luo ja ottamaan lääkkeet itse. Asiakas saa lääkkeensä säännöllisemmin, kun lääkkeenanto ei ole riippuvainen hoitajan aikataulusta. Lääkehoidolle saadaan parempaa vastetta, kun asiakas saa lääkkeet säännöllisesti ja oikea-aikaisesti. Laitteen käyttö on helppoa ja se toimii kuten hoitaja neuvoisi lääkkeiden ottamisessa. Kun asiakas oppii käyttämään lääkeautomaattia ajoissa, jopa vaikeastikin muistisairas voi osata käyttää laitetta ja taito säilyy pidempään”, Pirkanmaan hyvinvointialueen projektipäällikkö Anu Asmundela kertoo.
”Lääkeautomaatit on otettu hyvin vastaan asiakkaidemme keskuudessa ja tavoitteena on saavuttaa 20 % peittävyys pirkanmaalaisten säännöllisen kotihoidon asiakasmäärästä vuoden 2024 loppuun mennessä”, kertoo ikäihmisten palvelujen kehittäjätiimin suunnittelija Liisa Tuomi.
Tukea kotona asumiseen
Vanheneva väestö haastaa sosiaali- ja terveyspalveluita ja palvelujärjestelmän kykyä tarjota riittäviä palveluja sekä kasvattaa niiden kuluja huomattavasti. Sosiaali- ja terveysministeriön laatusuositus hyvän ikääntymisen turvaamiseksi painottaa kotihoidon kehittämistä ja palveluiden tarjoamista niin, että kotona asuminen mahdollistetaan asiakkaan tarpeiden mukaisesti mahdollisimman pitkään. Teknologisilla ratkaisuilla voidaan tukea ikäihmisten kotona asumista ja toisaalta tukea palvelujen laatua ja tehokkuutta.
”Lääkeautomaattipalvelun avulla automaattia käyttävä loppuasiakas saa tukea turvalliseen lääkehoitoon. Ratkaisu turvaa myös kotona asumista ja mahdollistaa itsenäisemmän elämän, oman näköisessä arjessa”, kertoo Istekin erityisasiantuntija Pauliina Kämäräinen.
Lääkeautomaattipalvelu tuo hyötyjä myös sote-organisaatioille. Lääkeautomaatti on vaihtoehto perinteisille kotikäynneille, jolloin hoivaa ja hoitoa voidaan keskittää niille asiakkaille, jotka tarvitsevat hoitajan kotikäynnin.