Istekin logo sinistä taustaa vasten. Taustalla näkyy myös verkko-grafiikkaa vaaleana.

Deloitte: Hintojaan 5,5 miljoonalla alentanut Istekki edullisimpien joukossa ICT-palvelujen markkinahintavertailussa

Kuntien ja hyvinvointialueiden yhteisomistuksessa oleva Istekki Oy toteutti mittavan säästöohjelman ja antaa vuonna 2024 hinnanalennuksina noin 5,5 miljoonan euron säästöt omistajilleen. Deloitten tuoreen ICT-palveluiden kustannustehokkuuden vertailun mukaan Istekin palveluiden hinnat ovat jopa alle markkinahintojen. Yhtiö pystyi alentamaan hintojaan vuonna 2024, vaikka yleinen kustannustaso nousi.  Deloitte toteutti syksyllä 2024 ICT-palveluiden kustannustehokkuuden vertailun, jossa pohjana käytettiin kattavaa Deloitten Suomen markkinan ICT-palvelujen kustannusdatapankkia. Deloitten tekemän vertailun mukaan Istekki Oy:n palvelut ovat pääosin markkinahintaisia tai jopa markkinahinnan alapuolella, ja kokonaispalveluntarjoajana Istekkiä voidaan pitää hintakilpailukykyisenä vaihtoehtona. Toiminnan kiihdytysrahaa 3 miljoonaa euroa   Vuoteen 2023 verrattuna Istekki on onnistunut laskemaan hintojaan erityisesti kapasiteetti- ja lähiverkkopalveluissa. Hintojen alennusten lisäksi Istekki on palauttanut omistaja-asiakkailleen tuotannon tehostumisen myötä säästettyjä kustannuksia. Tehostamisen tuomia säästöjä kertyi vuoden 2023 aikana yhteensä 4,5 MEUR ja vuonna 2024 (tilanne 9/2024) noin 4,1 MEUR.​ Istekki toteuttaa tänä vuonna lukuisia ICMT-palvelujen kustannustehokkuustoimenpiteitä, jotka tuottavat asiakkaille arvioidusti 5,5 miljoonan euron säästöt. Lisäksi Istekki tukee asiakasomistajiensa toiminnan tehostamisen kehitystoimenpiteitä 3 miljoonan euron kiihdytysrahalla.​   Ymmärrys julkishallinon yhteistyöstä parantaa kilpailukykyä   Deloitten mukaan Istekin kilpailukykyä parantavat muun muassa:  Oma runkoverkkopalvelu ja mahdollisuus korkeatasoiseen tietoturvaan, joka vastaa asiakkaiden vaatimuksia​.  Laaja palveluvalikoima ja asiakkaille tyypillisesti tarjottava laaja palvelukokonaisuus​  Suuret volyymit ja käyttäjämäärä, jotka mahdollistavat kustannustehokkaan toteutuksen​.  Yksinkertainen palveluiden rakenne ja lisälaskutettavien palvelun osien välttäminen, selkeyttäen asiakkaan budjetointia​.  Laadukkaat ja standardoidut laitteistot​.  Useiden vuosien kokemus yhteistyöstä kunta-, hyvinvointi- ja muiden julkissektorin toimijoiden kanssa​.   Vertailtujen palvelujen kokonaisuus muodostaa ison osan Istekin asiakkaille tarjottavan palvelukokonaisuuden kustannuksista ja sisältää palveluihin liittyvän operatiivisen palvelunhallinnan.​ Viime vuoden vastaavaan tarkasteluun verrattuna mukana olivat nyt myös modernin tietotyön ratkaisut sekä palveluhallinnan palvelut. Hintavertaillut palvelut sisältävät niin sanotut perustietotekniikkapalvelut:  loppukäyttäjän laitepalvelut  kapasiteettipalvelut  tietoliikennepalvelut  loppukäyttäjän tukipalvelut  toimialuepalvelut  mobiilipalvelut Käytössä oli Deloitten uusin tieto markkinahinnoista   Tarkastelu on tehty vertailemalla Istekin palveluja ja hintoja Deloitte Suomen datapankin vertailupisteisiin. Datapankki perustuu Deloitten kokoamaan anonymisoituun markkinadataan, joka on kerätty viimeisen 10 vuoden ajalta suomalaisille organisaatiolle tehtyjen tarjousten ja solmittujen sopimusten perusteella. Deloitten datapankin kategorisointi on kuvassa 1. Vertailussa on painotettu uudempia vertailupisteitä 2020 luvulta. Vertailudata sisältää toteutuneita toimittajien tuottamien IT-palvelujen yksikköhintoja.​   Kuva 1. Deloitten datapankin kategorisointi.     Kustannusten noususta huolimatta Istekki pystyi alentamaan hintojaan   Deloitten tekemässä vuoden 2024 hintavertailun yhteenvedossa todetaan:  Istekin hinnat ovat markkinan tasolla suuressa osassa palvelualueista, mikä on Istekin asiakkaiden korkeat tietoturva- ja jatkuvuusvaatimukset huomioiden hyvä suoritus. Samalla Istekki huolehtii siitä, että asiakkaat hyötyvät reaaliaikaisesti tuotannon yksikkökustannusten tehostumisesta.​  Halvimpana vaihtoehtona, verrokkiaineisto mukaan lukien, Istekki näyttäytyi kategorioissa työaseman elinkaaripalvelu, loppukäyttäjän tukipalvelut (service desk 7-16) ja runkoverkko (100M toimipisteliittymä). Huom. tässä ei huomioitu palveluita, joille oli saatavilla vain yksi vertailuhinta.​  Kalleimpana vaihtoehtona Istekki näyttäytyi vain yksittäisissä palveluissa (varmistus- ja tietokantapalvelut). Yhtiön mukaan varmistukseen on tulossa parannusta uuden kilpailutuksen myötä, mikä mahdollistaa uuden teknologian ja parhaiden varmistuskäytänteiden päivittämisen, sekä kustannustehokkuuden paranemisen.​  Tietoliikennepalveluissa Istekki on saanut hintaa vuodesta 2023 alaspäin – myös laitekilpailutus vuonna 2025 mahdollistaa lisäsäästöjä. Loppukäyttäjäpalveluissa on kasvaneen käyttäjämäärän myötä potentiaalia hinnanalennuksiin tulevaisuudessa.​  Vertailun laajuudessa olevien palvelujen vertailuhinnoista erityisesti tietokantojen ylläpitopalvelun ja virtualisoidun kapasiteetin ylläpito olivat muuttuneet edullisempaan suuntaan vertailuaineistoon päivitettyjen uusien verrokkien perusteella.​     Koska vertailu sisältää ainoastaan osajoukon asiakkaille tarjotuista palveluista, johtopäätöksiä koko palveluportfolion asiakkaan kokonaishinnasta ei voida tehdä.​ Joissakin tapauksissa yksittäisen palvelun hankkiminen muilta markkinatoimijoilta voi olla edullisempaa. Erityisesti kansainvälisten palveluntarjoajien ja pilvipohjaisten palvelujen hyödyntäminen voi tuoda kustannussäästöjä, mutta jos palvelunhallinta ja -integraatio jää asiakkaan vastuulle, saattavat kokonaisuuden hallintaan tarvittavat resurssit silloin syödä tästä saatavat kustannushyödyt.     Istekki ymmärtää asiakkaiden vaatimukset   Istekin asiakkailla on toimialojensa takia usein tarkkoja vaatimuksia palveluiden laadulle ja turvallisuustasolle. Palveluiden laatu ja turvallisuustaso eivät edullisimmissa ratkaisuissa aina vastaa asiakkaiden vaatimuksia, todettiin myös Deloitten raportissa.  ”Useiden vuosien kokemus yhteistyöstä kunta-, hyvinvointi- ja muiden julkissektorin toimijoiden kanssa tuo synergiaetuja samankaltaisten asiakkaiden palvelemisesta. Esimerkiksi palveluintegraation osalta ja asiakaspalvelussa samat asiat voidaan toteuttaa samoilla prosesseilla useille hyvinvointialueille. Kokonaisuutena tarkasteltuna toimimme markkinahinnan alapuolella”, toteaa palveluista ja palvelutoimituksesta vastaava Istekin varatoimitusjohtaja Marko Pursiainen.  Tarkempia tietoja hintavertailusta, hintavertailun vertailupisteistä ja vertailtavuuden varmistamisesta on oheisessa liitetiedostossa: Istekki Markkinahintavertailu 2024.

Deloitte: Hintojaan 5,5 miljoonalla alentanut Istekki edullisimpien joukossa ICT-palvelujen markkinahintavertailussa Read More »

Kuvituskuva, Vaaleansininen tausta. Pöydällä on 3 puista kiekkoa, joissa on hymynaamoja mustalla värillä.

Istekin asiakastyytyväisyys nousussa

Kysyimme laajassa asiakaskokemustutkimuksessa asiakkailtamme mielipidettä toiminnastamme. Tutkimuksen avulla haluttiin tutkia Istekin strategisten ja taktisten asiakasyhteyshenkilöiden asiakaskokemusta ja Istekin mainetta sekä Istekin nauttimaa sidosryhmätukea. Istekin yleismainepisteet nousivat tänä vuonna lukemaan 3,33, mikä tarkoittaa, että Istekin kokonaismaine on kohtalaisella tasolla. Kokonaismaineemme oli edellisessä tutkimuksessa 3,32. Käytetty asteikko on 1-5, mikä tarkoittaa että meillä on vielä paljon varaa nostaa kokonaisarvosanaa. Saimme hyvän arvosanan taloudesta, vastuullisuudesta ja Istekistä työpaikkana. Suurin nousu saavutettiin vuorovaikutuksessa, joka nousi lukemasta 3.01 lukemaan 3.25. Vastaajina oli yhteensä 69 henkilöä. Vuoden 2024 syyskuussa tehty asiakaskokemustutkimus eli Luottamus & Maine -tutkimus on ulkopuolisen tutkimuslaitoksen, T-Median, kehittämä ja toteuttama tutkimus. Tutkimus on liiketalouden teoriaan ja tilastotieteeseen perustuva työkalu, jolla saadaan aikaiseksi dataan pohjautuvaa tietoa sidosryhmätuen kasvattamiseksi sekä organisaation toiminnan kehittämiseksi. Se palvelee dataan pohjautuvassa päätöksenteossa, maineen johtamistyössä sekä sidosryhmätuen kasvattamisessa. Tutkimus tehtiin Istekissä nyt toista kertaa. Tutkimus on laajempi otanta asiakkaiden kokemuksesta kuin yksittäinen ja nopea NPS-kysely. Se tarjoaa tilastolliseen todistusaineistoon pohjaavia, johtamiskelpoisia syötteitä toimintamme kehittämiseksi, toimenpiteiden priorisoimiseksi ja sidosryhmätuen maksimoinniksi. Olemme tyytyväisiä sijoitukseemme ja kiitämme vastaajia heidän antamistaan arvioista ja palautteesta. Maineen rakentaminen on pitkäjänteistä työtä, johon haluamme panostaa myös jatkossa. Avoimuus ja läpinäkyvyys ovat viestintämme keskeisiä periaatteita henkilöstölle, asiakkaille ja sidosryhmille.

Istekin asiakastyytyväisyys nousussa Read More »

Kuvituskuva. Tummansininen värimaailma. Läppäri ja kädet näppäimistöllä, joiden päällä on lukon kuva, joka kuvastaa tietoturvaa.

Blogi: Sananen turvallisuuskulttuurista

Turvallisuuskulttuurin pitäisi – ainakin jos turvallisuuden parissa työskenteleviltä kysytään – olla osa yrityksen DNA:ta, mutta usein sitä käsitellään kuin jotain erillistä ja mystistä ohjelmaa, johon osallistuu vain tietoturvatiimi ja muut jatkavat arjessaan.    Miettikäämme asiaa käytännön esimerkin kautta. Varmistatko töistä lähtiessäsi, että ovi menee perässäsi kiinni, eikä asiattomia henkilöitä livahda sisään? Kotona tämä olisi itsestään selvää, sillä tuskin jätät ulko-ovea auki kotoa lähtiessäsi, saati päästäisit ventovieraita pujahtamaan kylään avonaisesta ovesta. Luultavasti torppaisit moiset aikeet heti alkuunsa. Tällaisessa toiminnassa on kyse tavasta, jota sinun ei tarvitse erikseen pohtia, vaan se tulee selkärangastasi. Olet jossain vaiheessa elämääsi oppinut, että ulko-ovi suljetaan kotoa poistuttaessa, ja että kotiin tunkeutuvasta ihmisestä tavataan soittaa hätänumeroon. Organisaation turvallisuuskulttuurin rakentumisessa on niin ikään kyse lopulta turvallisten toimintatapojen omaksumisesta, ei mistään tämän monimutkaisemmasta.   Kenen vastuulla tällaisten toimintatapojen omaksuminen sitten on? Kotioloissa olemme itse vastuussa siitä, että toimimme turvallisuutta vaalien, mutta töissä saatamme herkästi ajatella, että kyllä joku muu hoitaa, esimerkiksi IT- tai turvallisuusyksikkö. Mutta aivan kuten kotonakin olisi toivottavaa, että kaikki asukkaat huolehtivat omalta osaltaan kodin turvallisuudesta, tulisi meidän kaikkien antaa oma panoksemme turvallisuudesta huolehtimiseen myös töissä. Turvallisuustoiminta kun ei ole yksilölaji vaan pikemminkin joukkueurheilua. Sinä, minä, me – olemme kaikki vastuussa, eikä kukaan ole toista tärkeämpi pelaaja tässä joukkueessa. Itse asiassa juuri sinun toimintasi voi varmistaa sen, että turvaverkko pysyy ehjänä. Yhden huti, toisen heitto: turvallisuus on yhteistyötä, ei yhden yksikön tai ryhmän vastuulla.    Ihminen onkin turvallisuuden vahvin lenkki, sillä juuri meidän teoistamme, havainnoistamme ja valinnoistamme turvallisuus rakentuu. Toisaalta olemme joskus myös se heikoin lenkki, koska olemme ihmisiä, ja ihmiset tekevät virheitä. Virheitä on myös lupa tehdä, koska ne kuuluvat ihmisyyteen. Inhimilliset erehdykset sitä paitsi opettavat enemmän kuin täydellinen suorittaminen. Toisinaan virheet johtuvat siitä, että vaadittu (ja ihmisen kehittämä) toimintamalli on niin kankea, ettei sitä ole mahdollista omaksua tavaksi järjellisessä ajassa, ja toimintaa pitää kehittää paremmaksi. Joskus pieni mokailu onkin paras tapa löytää kehityskohteita toiminnastamme.    Ja kehitettäväähän löytyy. Turvallisuustyö ei valitettavasti koskaan lopu tai valmistu. Uusia uhkia ilmaantuu aina, ja kun yksi saadaan jotenkin hallintaan, odottaa seuraava jo vuoroaan kulman takana. Toiminta, joka vielä eilen oli kuranttia, saattaa huomenna joutaa romukoppaan. Kyse on siitä, että olemme jatkuvasti valmiita kehittämään ja oppimaan uusia tapoja toiminnan turvaamiseksi.     Blogin kirjoittajat: Anna Taivalmaa, tietoturva-asiantuntija Mika Harjunen, tietoturvapäällikkö 

Blogi: Sananen turvallisuuskulttuurista Read More »

Kuvituskuva

ISO-sertifikaattien laajennus kunnialla läpi

Istekissä pidettiin syyskuussa ISO-sertifikaattiemme (9001, 20000-1, 13485 ja 27001) ulkoiset auditoinnit. Sertifikaatit koskevat laadunhallintajärjestelmää, palvelunhallintajärjestelmää, lääkinnällisten laitteiden valmistusta, huoltoa ja jakelua sekä tietoturvallisuuden hallintajärjestelmää. Tänä vuonna lähdimme laajentamaan sertifikaattiemme kattavuutta kaikille isoimmille toimipaikoillemme kattaen käytännössä koko Istekin. Auditoinnin noin 50 haastattelusessioon osallistui noin 140 istekkiläistä, ja auditoinnin suoritti KIWA Inspectan kolme auditoijaa. KIWA Inspectan auditoijat tekivät runsaasti positiivisia havaintoja. He totesivat johtamisjärjestelmämme ”olevan vaikuttava ja standardien vaatimusten mukainen arvioinnin kattavuuden osalta”. Saimme kuitenkin myös kaksi lievää poikkeamaa, joihin olemme jo antaneet vastineet hyväksytysti ja tarttuneet toimiin.  Päivitetyt sertifikaatit saimme lokakuun lopussa. Uusimme myös Ekokompassi-sertifikaattimme lokakuussa. Tämä kansallinen ympäristösertifikaatti on voimassa kolme vuotta. Voit lukea lisää sertifikaateistamme vastuullisuus-sivulla.

ISO-sertifikaattien laajennus kunnialla läpi Read More »

Kuvituskuva jossa henkilö koskettaa läppärin näyttöä.

Istekin M365 Uudet ominaisuudet -webinaari 28.11.

Tervetuloa mukaan Istekin M365 Uudet ominaisuudet -webinaariin 28.11. klo 13-14. Istekki järjestää neljä kertaa vuodessa M365 Uudet ominaisuudet -webinaarin. Webinaareissa tarkastellaan M365-sovelluksiin tulleita mielenkiintoisia uudistuksia sovellusten loppukäyttäjän näkökulmasta. Marraskuun webinaarissa esitellään paljon Teamsiin tulleita uusia mielenkiintoisia ominaisuuksia, kuten esimerkiksi breakout roomsin uutuudet. Tapahtumassa esitellään myös uuden Outlookin sujuvaa käyttöä, kuten kalentereiden lisäämistä. Webinaarit ovat kaikille avoimia ja maksuttomia tilaisuuksia. Tilaisuuden toteuttavat Istekin Modernin tietotyön ratkaisut -yksikön kouluttajat. Tervetuloa mukaan linjoille kuulemaan M365-uudistuksista! Webinaaria ei tallenneta.   Linkki Teams-tapahtumaan.

Istekin M365 Uudet ominaisuudet -webinaari 28.11. Read More »

Kuvituskuva. Vaaleansininen tausta, jossa on neljä valkoista palapelin palaa.

Istekki kilpailutti asiantuntija- ja konsultointipalveluja markkinoilta lähes 30 miljoonalla eurolla

Istekki Oy kilpailutti markkinoilta laajan tarjonnan erilaisia asiantuntija – ja konsultointipalveluita asiakkaidensa käyttöön. Asiantuntija- ja konsultointipalveluja koskeva puitesopimus liittyy Istekin tarjoamiin johtamisen ja uudistamisen palveluihin, joiden osaamis- ja tekijäkapasiteettia pystytään nyt tarvittaessa skaalaamaan entistä suuremmaksi ja monipuolisemmaksi muuttuvien asiakastarpeiden mukaan. Hankinnan ennakoitu, mahdollinen enimmäisarvo on 29,7 M€. Se jakautuu 20 osa-alueelle. Hankintapäätös tehtiin 14.10.2024 ja se on nyt valitusajan päätyttyä lainvoimainen.  Istekin liiketoimintajohtaja Mervi Avelin avaa hankinnan taustoja: ”Tavoitteenamme on asiakkaiden toiminnan tarpeiden tukeminen ja ICT-muutosten kasvavan määrän huomiointi. Tarjoamme näihin erilaisia hankejohtamisen, arkkitehtuurin, palvelumuotoilun, ketterien menetelmien ja työkalujen konsulttipalveluja sekä inhimillisen muutosjohtamisen palveluja. Tehdyn kilpailutuksen myötä saamme käyttöömme laajan tarjonnan ammattilaisia ja osaamista niissä asioissa, joissa omat kädet tai osaaminen eivät riitä.”  ”Olemme erittäin tyytyväisiä tähän kilpailutukseen. Saimme useita tarjouksia jokaiselle vaativalle osa-alueelle. Uskomme, että valitut toimittajat voivat auttaa meitä laajalla kokemuksellaan ja osaamisellaan johtamisen ja uudistamisen palveluiden parissa”, Avelin jatkaa.  Valmiit miljoonamarkkinat isoille ja pienille yrityksille   Kilpailutuksen kautta kymmenille suomalaisille yrityksille avautui potentiaalisesti usean miljoonan euron valmiit markkinat Istekin sopimustoimittajina. Kilpailutuksen lopputuloksena Istekin asiantuntija- ja konsultointityön sopimustoimittajiksi valittiin toimittajat seuraaville 20 osa-alueille:  Esihenkilöroolin mukaiset tehtävät  Tiedonhallintalain toimeenpanoon liittyvä asiantuntija työ  Tietoarkkitehtuuri  Kokonaisarkkitehtuuri  Toiminta-arkkitehtuuri  ICT-arkkitehtuuri  Saavutettavuus ja esteettömyys  Häiriökysyntä-analytiikka  Palvelumuotoilu, liiketoimintamuotoilu, UX/UI-suunnittelu  Innovaatioprosessi  Ketterät menetelmät  Vaikuttavuus  Lääkehoitoprosessien kehittäminen  Tutkimustyö ja -tieto kehittämisen tukena  Muutosjohtamisen konsultointi  Muutosjohtamisen koulutus  Toiminnan kehittämisen esiselvitykset ja analyysit, liikkeenjohdon konsultointia Palvelusuunnittelu Palvelusuunnittelun avustavat tehtävät Asiakasrajapinnan tehtävät  Jokainen osa-alue pitää sisällään 3- 5 sopimustoimittajaa, joilta voidaan tilata asiantuntijatyötä puitejärjestelyn menetelmin. Puitejärjestelyn osa-alueiden toimittajilta voidaan tilata alle 60.000 euron asiantuntija- ja konsultointipalvelua suoraan ilman minikilpailutusta. Jos hankinnan arvo ylittää 60.000 euron kynnysarvon, julkaisee Istekki hankinnasta puitejärjestelyn sisäisen kilpailutuksen, ns. minikilpailutuksen. Kynnysarvon ylittävissä hankinnoissa vaihtoehtona on minikilpailutuksen lisäksi tilata etusijajärjestykseen perustuen. 

Istekki kilpailutti asiantuntija- ja konsultointipalveluja markkinoilta lähes 30 miljoonalla eurolla Read More »

Istekin logo sinistä taustaa vasten. Taustalla näkyy myös verkko-grafiikkaa vaaleana.

Istekin asiakkaille 1,4 miljoonan euron kertaluonteinen hinnanalennus

Julkisomisteinen inhouse-yhtiö Istekki Oy antaa asiakkailleen kokonaisuudessaan noin 1,4 miljoonan euron kertaluonteisen alennuksen marraskuussa 2024. Istekin asiakkaita ja omistajia ovat useat hyvinvointialueet, kaupungit, kunnat ja kuntayhtymät. Toteutamme Istekissä merkittäviä toimenpiteitä julkisen sektorin kustannustehokkuuden edistämiseksi. Strategiamme mukaisesti tärkein tehtävämme on toimia asiakkaiden toiminnan turvaajana tilanteessa, jossa toimintaympäristö on muuttunut ja hyvinvointialueiden ja kuntien taloustilanne on erittäin kireä. Alkuvuodesta 2024 aloitetut, lukuisat tehostamistoimenpiteet ovat jo tuoneet kustannussäästöjä Istekin omaan toimintaan. Yhteiskunnallisena yrityksenä emme tavoittele voittoa, joten osa saavuttamistamme säästöistä kohdennetaan suoraan asiakkaillemme palvelujen hintojen kautta. Kaikkiaan Istekin ICMT-palvelujen kustannustehokkuustoimenpiteet tuottavat yhtiön asiakasomistajille arvioidusti 5,5 miljoonan euron säästöt vuonna 2024. Iso osa jo toteutetuista säästöistä on pysyviä.   Lisätiedot: Lasse Koskivuori toimitusjohtaja +358 44 434 1234 lasse.koskivuori@istekki.fi

Istekin asiakkaille 1,4 miljoonan euron kertaluonteinen hinnanalennus Read More »

Kuvituskuva. Tummansinisiä ja mustan sävyjä. Kuvituskuvassa on neliön muotoisia palikoita, joiden välille on muodostettu yhteyksiä vaaleansinisillä viivoilla kuvaamaan kokonaisarkkitehtuurin muodostumista.

Kokonaisarkkitehtuurityöllä selkeyttä ja tehokkuutta organisaation toimintaan

Istekki on tehnyt Servicalle kokonaisarkkitehtuurityötä vuodesta 2022 lähtien ensin toimeksiantona ja nykyisin jatkuvana palveluna. Kokonaisarkkitehtuurilla tarkoitetaan kokonaiskuvaa organisaation toiminnasta liiketoimintaprosesseista, infrastruktuuriin, tietojärjestelmiin ja teknologioihin. Kokonaisarkkitehtuurin kehittämistyössä tavoitteena on saada parempi kokonaisvaltainen ymmärrys organisaation toiminnasta ja prosesseista, jotta toimintaa voidaan tehostaa ja asetetut tavoitteet saavutetaan. Kokonaisarkkitehtuuri on siis tiedonhallintaa, joka tukee organisaation pitkän aikavälin tavoitteita ja strategiaa. Yhteiset käsitteet ja sama tieto kaikkien saataville Istekki on tehnyt Servicalle systemaattisesti tiedonhallinnan kuvauksia toiminto- ja palveluryhmä kerrallaan. Kuvauksista on hyötyä suoraan toiminnoista- ja palveluista vastaaville ja esihenkilöille esimerkiksi perehdytyksessä ja toiminnan kehittämisessä. ”Olemme kytkeneet kuvauksiin mukaan myös tiedolla johtamisen, eli toiminnan tavoitteet ja mittarit sekä uusimpana lakisääteiset tietosuojakuvaukset, jotka perinteisesti ovat olleet erillisiä muista kuvauksista,” kertoo Istekin johtava asiantuntija Ritva Ikäheimo. Tänä keväänä Servicalle kuvattiin auki materiaalilogistiikan koko prosessi materiaali- ja informaatiovirtoineen. Prosessi kesti yhteensä yli kaksi kuukautta. ”Materiaalilogistiikka on kokonaisuutena todella laaja, mutta tehdyn kuvauksen avulla kenen tahansa on mahdollista ymmärtää ja perehtyä siihen. Kuvaus auttaa ymmärtämään kokonaisuuden toimijoiden, sekä materiaali- ja informaatiovirtojen osalta,” kertoo Servican aluepäällikkö Sami Reponen. ”Kuvauksen pohjalta on helpompi käydä keskusteluja, kun kaikki ymmärtävät samalla tavalla mistä puhutaan. Nykytilanne on kaikilla tiedossa ja sen pohjalta on helpompi jatkokehittää ja nähdä mihin mahdolliset muutokset vaikuttavat. Kuvaus avaa ymmärrystä myös asiakkaalle, että asiat ovat hoidossa ja hallinnassa. Nyt on tärkeää pitää tietoja ajan tasalla ja käyttää niitä hyödyksi, jatkaa Reponen”. Kokonaisarkkitehtuuri osana yhtiön strategiaa Kokonaisarkkitehtuurityö on nostettu Servican strategisen ”Teknologia”-painopisteen yhdeksi keskeiseksi toimenpiteeksi vuosille 2024-2027. ”Servicalla on käynnissä kolmevuotinen hanke, jossa kuvaamme kokonaisarkkitehtuuria Istekin asiantuntijoiden avustuksella, pohjautuen Servican strategisiin painopisteisiin. Hankkeella kuvaamme Servican palveluiden tiedonhallintamalleja sekä tietovirtoja ja kehitämme Servican kokonaisarkkitehtuuriosaamista,” kommentoi Servican ICT-päällikkö Petri Väisänen. ”On hienoa, että arkkitehtuurityö on mukana strategiassa. Usein arkkitehtuurityö mielletään vaikeaksi ja haastavaksi, sillä se on asiana abstrakti ja erittäin laaja kokonaisuus. Haasteena on yleensä se, ettei tiedetä kenen tulisi kuvata asioita, mistä aloittaa ja mitä kaikkea kuvata, jotta kuvaukset olisivat hyödyllisiä ja ne olisivat päivitettävissä,” pohtii Ikäheimo Istekiltä. Servicalla on käynnissä mittavia strategisia IT-hankkeita tuotannonohjausjärjestelmien ja prosessien uudistamiseksi, joiden tavoitteena on tehostaa toimintaa ja kasvattaa liiketoimintamahdollisuuksia. ”Niin strategisia kuin pienempiäkin kehitystoimenpiteitä tehdään jatkuvasti muuttuvassa toimintaympäristössä, jossa meidän tulee huomioida asiakkaan ja liiketoiminnan tarpeet, muuttuva lainsäädäntö sekä tietoturva, muutamia näkökulmia mainitakseni. On tärkeää, että kaikki eri kehitysfunktiot ymmärtävät nykytilan pystyäkseen kehittämään palveluja ja prosesseja samaan suuntaan ja teknologiaan liittyvät valinnat tukevat optimaalisesti liiketoiminnan kehittämistä ja datan hyödyntämistä. Kokonaisarkkitehtuurityön avulla pyrimmekin välttämään siiloutunutta kehittämistä ja päätöksentekoa, jotta käytössä olevilla kehitysbudjeteilla saavutetaan paras mahdollinen lopputulos, kertoo Väisänen.

Kokonaisarkkitehtuurityöllä selkeyttä ja tehokkuutta organisaation toimintaan Read More »

Olemme mukana yhteisellä polulla kohti hiilineutraalia Pohjois-Savoa

Olemme mukana yhteisellä polulla kohti hiilineutraalia Pohjois-Savoa, joka on Pohjois-Savon ELY-keskuksen HIPOVA-hankkeen koordinoima verkosto. Verkosto on avoin kaikille pohjoissavolaisille organisaatioille, jotka haluavat edistää ilmastoystävällisiä ja ympäristövastuullisia toimia sekä osallistua verkoston kehittämiseen. Kehitystyötä tehdään verkoston tarpeiden ja toiveiden pohjalta HIPOVA-hankkeen resursseja hyödyntäen. Tavoitteena hiilineutraalius vuonna 2030   Haluamme kantaa vastuumme asiakkaiden ja valtion ilmastotavoitteiden saavuttamiseksi. Teemme ilmastotyötä ennakoivasti ja huomioimme toiminnan kaikista osa-alueista aiheutuvat päästöt. Näin turvaamme omaa sekä yhteiskunnan tulevaisuutta ja tarjoamme ympäristövastuullisen työpaikan henkilöstölle. Pyrimmme olemaan ilmastotyön edelläkävijä ja vastuullisuudestaan tunnettu kumppani, joka on innostanut myös sidosryhmänsä toimimaan yhteisen päämäärän eteen ja erottuu kaltaisistaan toimijoista edukseen. Tavoitteenamme on olla hiilineutraali 2030 mennessä. Tämä tarkoittaa Istekille sitä, että hankintojen aiheuttamia päästöjä vähennetään liikevaihtoon suhteutettuna vähintään 30 % vertailuvuodesta 2022. Lisäksi kokonaispäästöjä vähennetään 30 % vuoden 2023 tasosta. Ympäristölupauksemme on ”Hyvinvoivan ympäristön puolesta”. Arvojemme mukaisesti vastuullisuus tarkoittaa sitä, että toimimme oikein ja ylitämme odotukset. Näin voimme taata myös tuleville sukupolville elinkelpoisen ja rikkaan ympäristön. Lisätietoja vastuullisuudestamme löydät verkkosivujemme vastuullisuus-osiosta (istekki.fi). Lisätietoja Mukana yhteisellä polulla -verkostosta löydät Hiilineutraali Pohjois-Savo -sivulta (hiilineutraalipohjoissavo.fi).

Olemme mukana yhteisellä polulla kohti hiilineutraalia Pohjois-Savoa Read More »

Lataus24-asiakaspäivät pidettiin Tampereella 8.-9.10.

ICT- ja informaatioalan vaikuttajat kokoontuivat yhteen Istekin Lataus24-asiakaspäiville Tampereen hotelli Ilvekseen 8.-9.10. Asiakaspäiville osallistui yli 160 henkilöä. Mukana oli asiakasomistajien edustajia ja istekkiläisiä. Ohjelmassa oli kiinnostavia puheenvuoroja, rentoa yhdessäoloa ja virkistäviä kohtaamisia. Tämän vuoden teemoina tapahtumassa olivat tehokkuus ja kustannussäästöt, johtaminen, vaikuttavat digitaaliset palvelut sekä turvallisuus ja riskienhallinta. Tapahtuma keräsi paljon kiitosta ja puheenvuoroja pidettiin inspiroivina. Kiitos siis kaikille onnistuneesta tapahtumasta!    

Lataus24-asiakaspäivät pidettiin Tampereella 8.-9.10. Read More »