Suomen Ihanteellisimmat työpaikat -tunnustus. Kuvassa on Istekki-teksti ja sijoitus 34 valkoista taustaa vasten.

Istekki nousi sijalle 34 IT-työnantajien osalta Suomen ihanteellisimmat työpaikat -listalla

Istekki on vakiinnuttanut asemansa Suomen suosituimpien IT-alan työnantajien keskuudessa nousten Universumin toteuttamassa Suomen ihanteellisimmat työnantajat -tutkimuksessa sijalle 34. Parannusta edelliseen mittaukseen tuli taas pykälän verran. ”Meillä Ihmisten Istekissä rakennetaan sujuvampaa Suomea ja sen mahdollistaa monipuolinen teknologiaturvaajien osaajajoukkomme. Olemme ylpeitä omasta yhteisöstämme ja tuntuu mukavalta huomata, että Istekki koetaan houkuttelevana työpaikkana myös laajemmin alalla toimivien keskuudessa,” kommentoi Istekin henkilöstöjohtaja Katja Patojoki. Istekin tunnettuus alalla on myös kasvussa opiskelijoiden keskuudessa. ”Keväällä julkaistun Universumin opiskelijatutkimuksen mukaan Istekki oli sijalla 65., joka on kolme sijaa edistystä edelliseen mittaukseen nähden. Alaa vasta opiskelevat ovat myös meille tärkeä ryhmä ja kehitämmekin jatkuvasti yhteistyötämme eri oppilaitosten kanssa,” kertoo Patojoki. Universum on maailman johtava työnantajamielikuvan tutkimus, konsultointi ja viestintäyritys. Universumin tutkimus kertoo, kuinka houkuttelevina osaajat näkevät eri työnantajat. Ammattilaisille suunnattu tutkimus toteutettiin lokakuun 2022 ja kesäkuun 2023 välisenä aikana. Siihen osallistui 7776 ammattilaista, 37 yliopistoa ja 48 eri alaa. Tutustu Suomen ihanteellisimmat työpaikat – tutkimukseen tästä.  

Istekki nousi sijalle 34 IT-työnantajien osalta Suomen ihanteellisimmat työpaikat -listalla Read More »

Käsiä pitämässä multaa ja taimia kädessään

Istekin hankintawebinaari 18.9.2023- Katsaus tuleviin hankintoihin ja ICT-palveluiden vastuullisuuteen

Kokoonnuimme Istekin hankintawebinaariin maanantaina 18.9.2023. Webinaari tarjosi tietoa Istekin ajankohtaisista hankinta-asioista, kuten hankintojen tuloksellisesta johtamisesta. Kuulimme, mitä on tulossa lähitulevaisuudessa, mitä vastuullisuus tarkoittaa Istekin työasemapalvelussa nyt ja tulevaisuudessa, sekä mikä Softa 2030 -hanke on ja miten se vaikuttaa hankintoihin. Pyrkimyksemme on järjestää vastaavia tilaisuuksia myös jatkossa. Kiitos kaikille osallistujille! Tässä esitysmateriaali: Hankintawebinaarin esitysmateriaali Tästä pääset katsomaan webinaarin tallenteen:

Istekin hankintawebinaari 18.9.2023- Katsaus tuleviin hankintoihin ja ICT-palveluiden vastuullisuuteen Read More »

Kuvituskuva vastuullisuudesta.

Istekki aloittaa vastuullisuusraportoinnin

Kestävän liiketoiminnan edistäminen on tärkeää myös meille Istekillä. Aloitamme säännöllisen ja suunnitelmallisen vastuullisuusraportoinnin vuodesta 2023. Vastuullisuusraportointi tarjoaa sidosryhmille, kuten asiakkaille, sijoittajille ja viranomaisille, tärkeää tietoa yrityksen toiminnan vaikutuksista ympäristöön, yhteiskuntaan ja talouteen. Raportointi kytkeytyy vastuullisuudelle tuttujen teemojen ympärille – ympäristön, sosiaalisen vastuun ja hallinnollisen vastuun näkökulmista Sääntely vastuullisuuden saralla lisääntyy ja CSRD eli yritysvastuudirektiivi tekee tuloaan. Raportointivelvoite tulee koskettamaan aiempaa suurempaa joukkoa myös suomalaisia yrityksiä ja direktiivi on yksi osa Pariisin ilmastosopimuksen täytäntöönpanoa EU:ssa. EU:n tavoite on olla hiilineutraali vuonna 2050 ja Suomi on asettanut kansalliseksi tavoitteekseen ilmastolaissa vuoden 2035. Istekki on lähtenyt edistämään vastuullisuustyötä vuoden 2022 alussa. Työ on edennyt vastuullisuuteen sitoutumisesta, alkukartoituksen, sidosryhmäkyselyn, olennaisuusanalyysin sekä tavoite ja mittari asetannan kautta raportoitavien seikkojen tunnistamiseen. Tavoitteenamme on toteuttaa ensimmäinen CSRD:n vaatimuksia mukaileva vastuullisuusraportti vuodelta 2023 vuoden 2024 ensimmäisellä puoliskolla. Näin saamme arvokasta oppia ja harjoitusta tulevia vuosia varten.​​​​​​​ Raportointia tärkeämpää on kuitenkin ne ihan konkreettiset arjen teot, sillä niistähän me raportoimme. Ilmastonmuutos vaatii toimenpiteitä nyt heti – meiltä kaikilta.

Istekki aloittaa vastuullisuusraportoinnin Read More »

Potilastietojärjestelmän hankinnassa edetty markkinavuoropuhelun kakkosvaiheeseen

Pirkanmaan ja Pohjois-Savon hyvinvointialueiden potilastietojärjestelmän hankinnassa on edetty. Tietopyyntö on julkaistu 15.9.2023 Hilmaan toimittajien kommentointia varten. Toimittajilla on mahdollisuus kommentoida kerättyjä vaatimuksia ja tarjouspyyntömateriaalia 2.10.2023 asti. Istekki päivittää tarjouspyyntömateriaalia saadun palautteen ja mahdollisen toisen kommentointikierroksen perusteella. Kilpailutuksen aloittamisesta päättävät hyvinvointialueiden aluehallitukset syksyllä 2023. Täältä löydät potilastietojärjestelmän Hilma-ilmoituksen.

Potilastietojärjestelmän hankinnassa edetty markkinavuoropuhelun kakkosvaiheeseen Read More »

Blogi: Hyvinvointialueiden digitalisaatio – suuntana parempi elämä ja yhteistyö

Istekin Teknologiaturvaajat-podcastissa keskustellaan arjen pienistä ja suurista ilmiöistä – nykyhetkessä ja tulevaisuudessa! Podcastissa haastetaan vallitsevia näkemyksiä yhdessä vaihtuvien asiantuntijavieraiden kanssa. Keskustelua johdattaa Istekin teknologiaturvaaja Kati Tuovinen. Podcastin ensimmäisen kauden kahdeksannessa jaksossa keskustellaan hyvinvointialueista sekä siitä, saadaanko digikehittämisen alulla hyvinvointialueisiin toivottua tehokkuutta sekä odotettuja säästöjä. Katin vieraana ovat Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen digipalvelujohtaja Tommi Kuukka, Keski-Suomen hyvinvointialueen tietohallintojohtaja Ari-Pekka Paananen sekä Pirkanmaan hyvinvointialueen tietohallintojohtaja Pasi Lehmus. Alta voit lukea tiivistelmän podcastin sisällöstä. Koko podcastin voit kuunnella täällä. Sähköinen asiointi kiinnostaa hyvinvointialueilla  Hyvinvointialueiden perustamisesta tulee kohta vuosi ja uuden sote-rakenteen mukaista arkea on jo takana puoli vuotta. Tällä hetkellä erityisesti kaksi teemaa ovat hyvinvointialueiden agendalla: Sähköinen asiointi ja palveluiden saatavuus kellon ympäri sekä kotiin vietävät palvelut. Palveluiden sähköistäminen tuo tehokkuutta sekä hillitsee kustannusten kasvua.  Käyttäjät ovat valmiita hyödyntämään teknologiaa. Asiakkailla on odotuksia siitä, miten asiat toimivat, ja manuaalisten prosessien kohtaaminen saattaa tuntua vanhanaikaiselta. ”Meidän OmaKS-konseptiamme laajennetaan eteenpäin. Sen tarkoitus on tarjota matalalla kynnyksellä hyvinvointiohjeita sekä yhteyksiä ammattilaisiin. Pelkkä teknologian käyttöönotto ei ole vaihtoehto, vaan on mietittävä myös ammattilaisen työpäivää ja arkea niin, että digitaaliset palvelut mahtuvat luontevasti mukaan. Prosessi pitää laajentaa sote-ammattilaisesta myös virtuaaliseen palveluun ja digitaalisiin asiakaskohtaamisiin”, Paananen kertoo. Vaikka konkreettista näyttöä euromääräisistä hyödyistä ei vielä ole, myös Pirkanmaalla ammattilaiset ja asukkaat ovat innokkaita digipalveluiden käyttäjiä. Lehmus kertoo, että arjessa tämä näkyy esimerkiksi niin, että potilaan luona kotikäynnillä oleva lähihoitaja voi saada tarvittaessa erikoislääkäriltä konsultointia mobiilisti. Näin vältetään parhaimmillaan turhat ja pitkät reissut keskussairaaloihin. Kuukka puolestaan uskoo, että kotiin vietävät palvelut tulevat lisääntymään ajan kanssa ja teknologien kypsyessä. Väestön vanhenemisen myötä on ennustettavissa, että erityisesti ikääntyneiden palvelujen tarve tulee lisääntymään tulevien vuosien aikana. Samalla nämä iäkkäämmät asukkaat haluavat asua kotona niin pitkään kuin mahdollista. Erilaiset digitaaliset hankkeet, kuten lääkeautomaatit, sähköiset ovenavaukset sekä etähoidon palvelut, tukevat asukkaiden kotona asumista. Lisäksi ne tarjoavat säästöjä. Tulevaisuudessa kaivataan myös sote-ICT-osaajia  Hyvinvointialueiden rinnalla on myös viisi yhteistyöaluetta ja jokainen hyvinvointialue kuuluu näistä yhteen. Tämä näkyy myös järjestelmäkonsolidaatiossa; välillä yhteisen sävelen löytämien voi olla hankalaa, koska organisaatiot ovat suuria ja eri kypsyysasteilla. Keskustelua ja neuvottelua tarvitaan siis vielä tulevaisuudessakin. ”Hyvinvointialueiden yhtenäistäminen sekä järjestelmäuudistukset ovat Suomessa suuria hankkeita, joissa Istekillä on merkittävä rooli erityisesti sosiaalihuollon ja potilastietojärjestelmien osalta. Sote-uudistuksen tavoitehan on, että palveluiden käyttö on sujuvaa yli kuntarajojen”, Lehmus toteaa. ”Uusimaa eroaa musta hyvinvointialueista niin, että meidän erikoissairaanhoitomme on järjestetty Hus-yhtymän alle. Se asettaa omat erityispiirteensä konsolidaatioprosessiin, jossa keskistytään ennen kaikkea perusterveydenhuoltoon”, Kuukka muistuttaa. Hyvinvointialueiden muita yhteistyöverkostoja ovat esimerkiksi inhouse-yhtiöt. Tärkeä merkitys on myös yliopistoyhteistyöllä, joka tavoitteena on houkutella hyvinvointialueille sote-ICT-osaajia. Tällaisia osaajia tarvitaan, jotta organisaatiot saavat tehdä oikeita hankintoja ja ymmärtävät samalla kustannusvaikuttavuuden. Sote-ICT-osaajat varmistavat, että organisaatioilla on asioista riittävästi ymmärrystä digitaalisista asioista, jotta tarpeellisia keskusteluja on mahdollista käydä. Digitaalisen innovaation mahdollisuudet ja talouden realiteetit  Talous ja julkisen hallinnon kustannukset ovat keskeisessä asemassa. Samalla ICT tarjoaa mahdollisuuden uusiin toimintamalleihin. On tärkeää arvioida ICT-investointien hyödyt ja konkretisoida ne taloudellisiksi luvuiksi. Tämä vaatii uudenlaista nöyryyttä ICT-alan ammattilaisilta. Tällä hetkellä hallitusneuvottelut ovat käynnissä kokoomuksen johdolla ja tulevalla hallituksella on suuri vaikutus myös hyvinvointialueiden toimintaan ja rahoitukseen. Tähän hetkeen mennessä rahoitusta on saatu, ja sillä on mahdollistettu muun muassa turvallinen siirtymä hyvinvointialueisiin. Hallitusneuvottelut eivät todennäköisesti tule muuttamaan isoa kuvaa, tutut haasteet ovat läsnä riippumatta hallituspohjasta. ”Länsi-Uudellamaalla ollaan jo hyvin vahvasti monituottajamallissa ja tämä on se maailma, jossa elämme jatkossakin. On ollut selvää, että hallituspohjasta riippumatta talouden realiteetit ovat tiukat ja kustannustehokkuuden vaatimus on olemassa. Avointa kassaa ei ole missään.” ICT:n rooli on keskeinen, kun tarkastellaan palveluverkoston ja palvelurakenteiden muutoksia. Tämä avaa mahdollisuuksia ja tarjoaa uudenlaisen näkökulman. Uusi on aina mahdollisuus. Kuuntele Teknologiaturvaajat-podcastia Spotifyssa.

Blogi: Hyvinvointialueiden digitalisaatio – suuntana parempi elämä ja yhteistyö Read More »

Lataus23-asiakaspäivien puhuja puhumassa mikrofoniin lavalla. Etualalla on Lataus23-rollup.

Lataus23-asiakaspäivät pidettiin 12.-13.9. Tampereella

Kiitos Istekin Lataus23-asiakaspäivistä! Ihmisten Istekissä rakennamme sujuvampaa Suomea. Kahden päivän aikana me lähes 200 osallistujaa kuulimme, miten teknologia ja automaatio saadaan palvelemaan suomalaisten sujuvampaa arkea. Keskustelimme siitä, millaisia mahdollisuuksia uudet teknologiat tarjoavat digitaaliselle palvelutuotannolle ja asiakaskokemuksen rakentamiselle. Myös tietoturvasta, tekoälystä ja kyberturvallisuudesta saatiin rautainen paketti. Kiitos kaikille puhujille sekä näytteilleasettajille!

Lataus23-asiakaspäivät pidettiin 12.-13.9. Tampereella Read More »

Kuvituskuva sertifikaateilla

ISO-jälleensertifioituminen ilman poikkeamia

Istekissä pidettiin viime viikolla ISO-sertifikaattiemme (9001, 20000-1 ja 13485) ulkoiset auditoinnit. Kyseessä oli kolmen vuoden välein pidettävä jälleensertifioitumiseen tähtäävä kattava auditointi. Auditoinnin yli 40 haastattelusessioon osallistui toistasataa istekkiläistä, ja auditoinnin suoritti KIWA Inspectan neljä auditoijaa. Topi Haapio, laatupäällikkö: Auditointi oli menestyksekäs – emme saaneet yhtään poikkeamaa, eli toimimme auditoitujen standardien vaatimusten mukaisesti! Tästä on hyvä jatkaa eteenpäin laajentamaan sertifikaattiemme kattavuutta Istekistä. Istekin ISO-sertifikaattien laajuus, eli mitä osaa sertifikaatti Istekistä koskee, on määritelty ensisertifiointien aikaisten Istekin tilanteiden mukaan. Näiden jälkeen Istekki on laajentunut merkittävästi. Olemmekin seuraavaksi laajentamassa sertifikaatit kattamaan olennaiset osat nyky-Istekistä. Esimerkiksi ISO 9001 -sertifikaatti koskisi jatkossa koko Istekkiä. Laatutiimi kiittää kaikkia auditointivalmisteluihin ja -haastatteluihin osallistuneita erinomaisesta työstä!

ISO-jälleensertifioituminen ilman poikkeamia Read More »

Teknologiaturvaajat-podcastin mainoskuva, jossa Kati Tuovisen, Terhikki Rimmasen ja Katja Patojoen potretit harmaata taustaa vasten.

Blogi: Epävarmassa maailmassa vaaditaan muutoskyvykkyyttä 

Istekin Teknologiaturvaajat-podcastissa keskustellaan arjen pienistä ja suurista ilmiöistä – nykyhetkessä ja tulevaisuudessa! Podcastissa haastetaan vallitsevia näkemyksiä yhdessä vaihtuvien asiantuntijavieraiden kanssa. Keskustelua johdattaa Istekin teknologiaturvaaja Kati Tuovinen. Ensimmäiden kauden seitsemännessä jaksossa syvennytään siihen, miten organisaation toimintakulttuuria voidaan kehittää kohti haluttua suuntaa ja mikä rooli teknologialla on muutoksessa. Katin vieraaksi studioon saapuvat Humapin toimitusjohtaja Terhikki Rimmanen sekä Istekin henkilöstöjohtaja Katja Patojoki.  Alta voit lukea tiivistelmän podcastin sisällöstä. Koko podcastin voit kuunnella täältä. Strategian toteutumisen moottorina ovat ihmiset  Strategia ja kulttuuri kulkevat käsi kädessä, sillä strategian käytäntöön viemisen moottorina ovat lopulta ihmiset ja heidän tapansa toimia. Rimmanen toteaakin, että vaikka organisaatioon tulisi uusi strategia, vanhat kaavat ovat juurtuneet todella syvälle ja huomaamatta ohjaavat edelleen tekemistä. Hän kertoo, että organisaatiot mielletään usein yksittäisinä laatikkoina ja vastuualueina:  ”Näin yritetään pilkkoa monimutkainen organisaatio hallittavaksi kokonaisuudeksi. Usein organisaatiomuutostenkin uskotaan tapahtuvan näitä palikoita muuttamalla. Me Humapilla lähdemme toisesta näkökulmasta ja haastamme uuden ajan johtamisella perinteiset organisaatiokeskeiset kategoriset ja yksilölähtöiset johtamisopit.”  Katja Patojoki on samoilla linjoilla ja uskoo, että muutosta tehdessä on vaikea irrottaa hallinnan tunteesta. Ihmiset myös usein pettyvät, jos heille ei heti viestitä, minkälainen uusi kulttuuri nyt on ja mitä tässä tavoitellaan. Patojoki muistuttaa, että matka on päämäärää tärkeämpi ja kun ihmiset kutsutaan mukaan matkalle, toivotut asiat seuraavat perässä.  Organisaatioiden tärkeä supervoima on yhteistyö ja epävarmassa maailmassa vaaditaan nopeaa muutoskyvykkyyttä. Tällöin jokaisen on osaltaan oltava joustava, mutta yksi ihminen ei voi tehdä koko työtä. Moni myös varmasti pohtii työssään, kuinka suuren vastuun uskaltaa epävarmassa tilanteessa ottaa.  ”Psykologinen turvallisuus syntyy tunteesta, että olemme kaikki samassa veneessä. Kun virheet uskalletaan tuoda näkyviin, yhteisö on täynnä kyvykkäitä muutoksen tekijöitä ja tällöin kyseessä on yhteisön voima, ei yksilön”, Rimmanen summaa.  Epävarmoina muutoksen hetkinä dialogin merkitys kasvaa. Heräävistä kysymyksistä pitäisi käydä aktiivista keskustelua, ei jäädä odottelemaan. Tällaisissa muutoksen hetkissä tarvitaan riittävä määrä ihmisiä, jotka näkevät suunnan selkeänä ja saavat energiat liikkeelle.  ”Ihminen pyrkii luontaisesti minimoimaan energian käytön. Mukavia kehittämisasioita halutaan toki edistää, mutta muutoksessa on kyse myös ristiriitaisia tunteita herättävästä asiasta”, Patojoki pohtii.  Paras lahja on oivaltava esihenkilö  Tutkimusten mukaan menestyneimpien yritysten johtajilla on vahva kyky reflektoida itseään ja omaa tekemistään. Tällainen itsereflektio sekä positiivinen uteliaisuus ovat hyviä piirteitä myös muutostilanteissa, Patojoki tietää.  ”Yksilön on myös tärkeä sietää keskeneräisyyttä itsessään ja toisissaan, näin uuden oppimisesta ei koskaan luovuta. Harry Potter -esimerkki kuvaa tätä hyvin. Kirjailija Rowling ei luovuttanut, vaikka ensimmäinen Potter-kirja hylättiin kustantamoissa monta kertaa. Hän kuunteli palautetta ja jatkoi yrittämistä, kunnes viimein saavutti unelmansa”, Rimmanen kertoo.  Paras lahja, jonka organisaatiossa voi saada, on hyvä ja oivaltava esihenkilö, joka auttaa pohtimaan turvallisesti muutoksen ja oppimisen esteenä olevia asioita. Hyvä asiantuntija ei välttämättä olekaan se, joka osaa aina vastata kysymyksiin. Sen sijaan olennaista on lopulta taito esittää parhaita kysymyksiä, jotta yhteisössä keskustellaan oikeista asioista.  Muutkin kuin esihenkilöt ja ylin johto voivat arjessaan pohtia, millaista energiaa ja tunnelmaa eri tilanteisiin tuo. Kehonkieli viestii enemmän kuin pelkkä suusanallinen viestintä. Tahattomatkin ilmeet ja eleet luovat omaa tunnelmaansa ja myös virtuaaliympäristössä on pohdittava sosiaalisen ilmapiirin luomista.  Teknologia muutoksessa mukana  Miten teknologia voi olla muutoksessa avuksi? Patojoen ja Rimmasen mukaan paljonkin. Teknologiset alustat mahdollistavat esimerkiksi jouhevamman yhteiskehittelyn: kun henkilöstöltä kysytään nykyään ajatuksia, jokainen näkee heti vastatessaan, miten muut kollegat ovat reagoineet. Lisäksi isoja henkilömääriä on mahdollista osallistaa samanaikaiseen keskusteluun digitaalisesti ja sen jälkeen käyttää esimerkiksi tekoälyä ryhmien ajatusten niputtamisessa.  ”Teknologian avulla keskusteluun saadaan myös erilaisia näkökulmia. Kun eri näkökulmat huomioidaan, päästään aina paremmin kiinni kulloisenkin asian pihviin. Näin syntyy lopulta laadukkaampia päätöksiä”, Rimmanen sanoo.  Kuuntele Teknologiaturvaajat-podcastia Spotifyssa.

Blogi: Epävarmassa maailmassa vaaditaan muutoskyvykkyyttä  Read More »

Kuvituskuva, jossa koodipätkä sinistä taustaa vasten

Softa 2030 on tietojärjestelmien yhtenäistämisen kehityshanke

Hyvinvointialueiden käynnistyessä tietojärjestelmiä oli lukumäärällisesti liikaa. Useita järjestelmiä käytetään samaan tarkoitukseen, niiden ylläpidettävyys on hankalaa ja kallista sekä käyttötavat vanhojen organisaatioiden mukaisia.   Softa 2030 -hankkeella vähennetään eri tietojärjestelmien määrää. Tietojärjestelmien konsolidoinnilla luodaan pohja asiakkaiden toiminnan yhtenäistämiselle ja uudistamiselle. Hankkeessa on nyt saatu valmiiksi konsolidointimalli, jonka avulla Istekki yhdessä asiakkaiden kanssa yhtenäistää palveluita ja saavuttaa toiminnallisia sekä taloudellisia hyötyjä.  Hankkeessa on analysoitu hyvinvointialueiden järjestelmiä päällekkäisyyksien havaitsemiseksi ja konsolidointitarpeiden kartoittamiseksi.  Tietojärjestelmien konsolidoinnilla tavoitellaan:   Tietojärjestelmäkustannuksien alentamista  Ammattilaisten työn helpottamista  Hyvinvointialueiden asukkaiden sähköisten palveluiden selkeyttämistä  Hyvinvointialueiden data- ja digikehittämisen yksinkertaistamista  Hyvinvointialueiden yhteistyöfoorumi käynnistyy syyskuussa 2023. Sen tavoitteena on korostaa kansallisen yhteistyön merkitystä ja löytää yhteisiä konsolidointikohteita.  Hankepäällikkönä Istekin Softa 2030 -hankkeessa toimii Auli Viitanen ja omistajana/ohjausryhmän puheenjohtajana Matti Hakomäki.  

Softa 2030 on tietojärjestelmien yhtenäistämisen kehityshanke Read More »

Kuvituskuva ICT-aiheesta

Deloitte vertaili ICT-palvelujen kustannustehokkuutta – Istekki on kokonaistaloudellisesti edullinen vaihtoehto

Deloitte toteutti toukokuussa 2023 ICT-palveluiden kustannustehokkuuden vertailun, jossa pohjana käytettiin kattavaa Deloitten Suomen markkinan ICT-palvelujen kustannusdatapankkia. Vertailun tulos on, että Istekki Oy:n palvelut ovat pääosin markkinahintaisia tai jopa markkinahinnan alapuolella, ja kokonaispalveluntarjoajana Istekkiä voidaan pitää hintakilpailukykyisenä vaihtoehtona. Deloitten toteuttaman hintavertailun (5/2023) mukaan Istekin perustietotekniikkapalvelut sisältäen loppukäyttäjäpalvelut, tietoliikennepalvelut sekä kapasiteettipalvelut ovat hintatasoltaan kilpailukykyisiä. Kokonaisuutena Istekin palveluita voidaan pitää edullisempana kuin vastaavia palveluita hankittuna muilta markkinatoimijoilta. Deloitten mukaan Istekin kilpailukykyä parantavat erityisesti: •    Oma runkoverkkopalvelu ja mahdollisuus korkeatasoiseen tietoturvaan, joka vastaa asiakkaiden odotuksia •    Laaja palveluvalikoima ja asiakkaille tyypillisesti tarjottava laaja palvelukokonaisuus •    Suuret volyymit, jotka mahdollistavat kustannustehokkaan toteutuksen •    Yksinkertainen palveluiden rakenne ja lisälaskutettavien osien välttäminen, mikä hinnoittelussa selkeyttää toimintaa, laskutusta ja budjetointia •    Laadukkaat ja standardoidut laitteistot Vertailu sisälsi esimerkkikorin hyvinvointialueiden tyypillisesti käyttämästä palveluportfoliosta. Hintavertaillut palvelut sisältävät ns. perustietotekniikkapalvelut, jotka muodostavat merkittävän osan Istekin asiakkaille tarjottavan palvelukokonaisuuden kustannuksista. Vertailu sisältää myös palveluihin liittyvän operatiivisen palvelunhallinnan. Tarkastelu on tehty vertailemalla Istekin palveluja ja hintoja Deloitte Suomen datapankin vertailupisteisiin. Datapankki perustuu Deloitten kokoamaan anonymisoituun markkinadataan, joka on kerätty viimeisen 10 vuoden ajalta suomalaisille organisaatiolle tehtyjen tarjousten ja solmittujen sopimusten perusteella. Vertailussa on painotettu uudempia vertailupisteitä 2020-luvulta. Vertailudata sisältää toteutuneita toimittajien tuottamien IT-palvelujen yksikköhintoja. Deloitten analyysissa selviää, että yksittäisiä palveluita voi saada markkinoilta edullisempaan hintaan, erityisesti jos palveluntuotanto on muualla kuin Suomessa tai se pohjautuu vahvasti pilvipalveluihin. Tällöin kuitenkin palvelunhallinta ja -integraatio jää asiakkaan vastuulle ja kokonaisuuden hallintaan tarvittavat resurssit saattavat syödä yksittäisestä hankinnasta saatavat kustannushyödyt. Myös palveluiden laatu ja turvallisuustaso eivät edullisimmissa ratkaisuissa aina vastaa asiakkaiden vaatimuksia. ”Useiden vuosien kokemus yhteistyöstä kunta-, hyvinvointi- ja muiden julkissektorin toimijoiden kanssa tuo synergiaetuja samankaltaisten asiakkaiden palvelemisesta. Esimerkiksi palveluintegraation osalta ja asiakaspalvelussa samat asiat voidaan toteuttaa samoilla prosesseilla useille hyvinvointialueille, mikä tekee Istekistä kokonaistaloudellisesti edullisen vaihtoehdon”, toteaa palveluista ja palvelutoimituksesta vastaava Istekin johtaja Marko Pursiainen. Deloitten toteuttamassa hintavertailussa tarkasteltiin myös toimenpiteitä hintakilpailukyvyn ylläpitämiseksi parhaita käytänteitä noudattaen, ja todettiin, että Istekki on tehnyt systemaattisesti lukuisia näistä toimista. Myös vaikuttavuuden mittareita on kehitetty. Istekin toiminnan jatkokehittämiseen on lisäksi suunnitelmia erityisesti palvelujen skaalaetujen ja standardisoinnin myötä.

Deloitte vertaili ICT-palvelujen kustannustehokkuutta – Istekki on kokonaistaloudellisesti edullinen vaihtoehto Read More »