Tekninen asiantuntija Toni

”Meillä Istekissä työtä tehdään aina asiakaslähtöisesti” Toni Vepsäläinen päätyi Istekille töihin opintoihin liittyvän harjoittelun kautta, mutta sitä ennen hän työskenteli hieman erilaisessa työympäristössä.  ”Olen Toni ja työskentelen Istekin Lähituen ryhmässä ICT-asiantuntijana päivittäisessä yhteistyössä asiakkaan kanssa. Aikaisempi ammattini on hieman eri alalta sillä olen koulutukseltani myös ravintolakokki ja työskentelin ravintola-alalla yli kymmenen vuoden ajan. Olen kuitenkin aina ollut hyvin kiinnostunut teknologiasta ja niinpä päädyin 5 vuotta sitten vaihtamaan alaa ja opiskelemaan hyvinvointiteknologia-asentajaksi. Tutkintoni viimeinen työharjoittelu Istekillä mahdollisti minulle loistavan mahdollisuuden päästä näkemään ja tekemään käytännön työtä, ja harjoittelun päätyttyä jäin Istekkiin töihin”. ”Parasta työssäni on ehdottomasti mukava ja rento työporukka, monipuoliset työtehtävät sekä mahdollisuus kehittyä ja kouluttaa itseään lisää. Meiltä löytyy haasteita ja mahdollisuuksia kaikille, olitpa sitten urasi alkutaipaleella tai jo kokenut alan ammattilainen.  Asiakkaiden kanssa työskentelyssä myös positiiviset palautteet suoraan asiakkailta luovat parasta onnistumisen fiilistä ja motivaatiota. Vahvuutenamme koen myös kotimaisuuden, luotettavuuden ja sen, että meillä Istekillä työtä tehdään aina asiakaslähtöisesti”.

Tekninen asiantuntija Toni Read More »

Istekki mukana katkeamattoman lääkehoidon kehittämisessä

Istekki toteutti Tampereen yliopistollisen sairaalan kanssa mielenkiintoisen projektin, joka tähtäsi katkeamattoman lääkehoidon toimintakokonaisuuden määrittämiseen ja tehostamiseen arkkitehtuurikuvausten avulla. Istekin puolelta projektissa toiminnan kehittämisen konsulttina toiminut Ritva Ikäheimo kertoo arkkitehtuurikuvausten olevan osa kokonaisarkkitehtuurimenetelmää, jonka keskeisenä tarkoituksena on mahdollistaa eri toimintojen yhteentoimivuus.  Yhteentoimivuudella tarkoitetaan toimijoiden, prosessien ja tietojärjestelmien kykyä viestiä keskenään sellaisella tavalla, että ne voivat rutiininomaisesti käyttää ja ymmärtää toistensa tietoja. Katkeamattomassa lääkehoidossa tämä tarkoittaa esimerkiksi potilaan hoitopolun ja sairaala-apteekin sujuvaa yhteispeliä, Ikäheimo kertoo. Tays uudistamisohjelman projektipäällikkö Marjo Uusitalon mukaan projektin hyödyt tulevat näkymään potilaille entistä turvallisempina  ja tehokkaampina toimintatapoina. Kokonaisarkkitehtuurikuvaukset katkeamattomasta lääkehoitoprosessista auttavat kehittämään lääkitysturvallisimpia ja tehokkaampia toimintatapoja (myös yli organisaatiorajojen), joissa voidaan osittain myös osallistaa potilasta ja jossakin määrin myös helpottaa lääkityksen toteutusta ja seurantaa, Uusitalo toteaa. Jo olemassa olleita sekä projektin aikana tuotettuja uusia kuvauksia käytettiin toiminnassa olevien esteiden tunnistamiseen sekä tarvittavien muutosten ja ratkaisujen ideointiin, päämääränä laadukas, turvallinen ja sujuva erikoissairaanhoidon katkeamattoman lääkehoidon toimintakokonaisuus. Projektissa oli myös merkityksellistä tunnistaa vuorovaikutuksen ja tiedonhallinnan kautta toimintaan keskeisesti liittyvät ulkopuoliset toimijat ja sidosryhmät. Erityisesti sairaala-apteekin ja potilaan hoitopolun näkökulmat tulee huomioida keskeisinä toimijoina vuorovaikutuksessa. Projektissa tarkasteltiin toimintakokonaisuutta erikoissairaanhoidon asiantuntijoiden; lääkäreiden ja hoitajien näkökulmasta. Painopisteenä olivat prosessin vaiheet ja työnkulut, sekä niissä olevat tietotarpeet yleisesti ja erikoisalakohtaisesti. Oli mahtavaa huomata, miten asiakkaamme kliinisen työn tekijät sitoutuivat projektiin aktiivisesti. Saimme kesälomakaudellakin hyvän osanottajajoukon työpajoihin, Ikäheimo kiittelee. Projekti oli vaiherikas ja Marjo Uusitalon mukaan rupeama sujui hyvin ja aikataulut pitivät, vaikka suunnitelmaa piti matkan aikana tarkentaa ja vähän muovatakin. Yhteistyö Istekin kanssa sujui hyvin. Projektin aikana sain lisävahvistuksen asian tärkeydestä ja esiin nousi monta asiaa, joiden kehittämistä pitää jatkaa. Lisäksi kansallisen yhteistyön tekemisen tärkeys sai uuden merkittävyyden, Uusitalo summaa. Istekin puolelta projektissa toiminut Ritva Ikäheimokin saa asiakkaalta positiivia terveisiä. Oli mukava työskennellä asiantuntijan kanssa, joka osasi tehdä oikeat kysymykset substanssista, hahmottaa keskeiset asiat ja yhteydet ja vielä tehdä selkeät tuotokset. Ritva on erittäin luotettava, eli tekee ne asiat (ja vähän yli), joista sovittu. Erittäin joustava, mutta myös tehokas, Uusitalo päättää. Yhteistyö Istekin kanssa jatkuu toiminnan- ja tiedonhallinnankuvausten osalta mm. UNA -kehittämisen tiimoilta.

Istekki mukana katkeamattoman lääkehoidon kehittämisessä Read More »

Kvarkki vähentää päällekkäisiä tutkimuksia

Kuva-aineistojen arkisto vähentää päällekkäisiä tutkimuksia Pohjois-Savossa tullaan vuonna 2020 liittymään valtakunnalliseen kuva-aineistojen arkistoon (Kvarkki), joka on uusin laajennus Kanta-palveluihin. Istekki toimii Pohjois-Savon sairaanhoitopiirin ja järjestelmätoimittajan kumppanina arkiston vaatiman järjestelmän suunnittelussa ja käyttöönotossa. Kuva-aineistojen arkistoon tulee vaiheistetusti tallentumaan röntgen- ja ultraäänitutkimusten kuvat samaan tapaan kuin nykyisellään Kantaan tallentuvat lääkärin lausunnot ja eReseptit. Jos kaadut Levillä laskettelurinteessä ja sinusta otetaan röntgenkuvia, ovat Levillä otetut kuvat suostumuksellasi kotipaikkakuntasi ammattilaisen käytössä, kun menet kontrollikäynnille. Palvelun käyttöönotto on lakisääteinen. Pohjois-Savon sairaanhoitopiiri (PSSHP) liittyy palvelun piiriin vaiheittain, sairaanhoitopiirin hankepäällikkö Tuija Hartikainen kertoo. PSSHP:ssa alkaa kuva-aineistojen arkistoon ensimmäisessä vaiheessa siirtyä röntgenkuvat ja myöhemmin muun muassa suun terveydenhuollossa otetut kuvat. Sairaanhoitopiirissä on lisäksi menossa hanke, joka laajentaa arkiston käytön myös EKG:n osalta. Laaja yhteistyöhanke Kuva-arkiston käyttöönoton suunnittelu on ollut PSSHP:lla käynnissä vuoden ajan. Istekki, järjestelmäntoimittaja ja kaikkien alueen terveydenhuollon toimintayksiköiden yhteyshenkilöt ovat olleet mukana projektissa. Hartikaisen mukaan Istekin rooli on iso, koska se takaa järjestelmätoimittajan kanssa, että IT-ympäristö, palvelimet ja yhteydet toimivat. Tämä on yhteistyöhanke, jossa jokaisella on oma tehtävänsä. Meillä sairaanhoitopiirin puolella on ollut vastuu toimintamallien muutosten huomioimisesta. Yhteistyö on sujunut hyvin kaikkien kanssa. Istekki on ollut mukana kuva-arkistoon liittyvien järjestelmien harmonisoinnissa ja projektinhallinnassa. Työ on sikäli tuttua, että yhtiö oli PSSHP:n apuna jo eResepti- ja potilastietojärjestelmien Kanta-käyttöönotoissa. Määrittelimme aluksi kuva-aineistojen arkiston vaatimalle järjestelmälle tavoitetilan, miten sen tulisi toimia, ja vasta sitten ryhdyimme rakentamaan itse järjestelmää, Istekin avainasiakaspäällikkö Harri Kumpulainen toteaa. Kumpulaisen mukaan kuva-arkiston suurimpia etuja on se, että päällekkäisten tutkimusten tekeminen vähenee. Jo otettuja kuvia on mahdollista hyödyntää, jos niille myöhemmin ilmenee tarvetta. Istekin asiantuntijapanos Kanta-palveluihin liittyminen on THL:n ja Kelan kanssa yhteistyössä toteutettava hanke, jossa on Hartikaisen mukaan paljon eri vaiheita. Ennen kuin Kantaan liitytään, pitää tehdä Kelan laajat asiakastestit ja tarkastaa käyttöönottokokeella, että kaikki asiat ovat kunnossa. Pohjois-Savossa on useita rekisterinpitäjiä eli useita terveydenhuollon toimintayksikköjä. Jokainen yksikkö liittyy itsenäisesti kuva-aineistojen arkistoon. Toimintayksiköt tekevät alueellisen järjestelmän suhteen yhteistyötä, mutta jokainen yksikkö tekee valmistelunsa ja liittymisensä itse. Istekin asiantuntijapanosta on tarvittu, jotta alueen useiden terveydenhuollon toimintayksiköiden ja niiden käyttämien potilastietojärjestelmien liittyminen samaan kuva-arkistoon on sujuvaa.

Kvarkki vähentää päällekkäisiä tutkimuksia Read More »