Kuvituskuva. Vaaleansininen tausta, jossa on neljä valkoista palapelin palaa.

Istekki kilpailutti asiantuntija- ja konsultointipalveluja markkinoilta lähes 30 miljoonalla eurolla

Istekki Oy kilpailutti markkinoilta laajan tarjonnan erilaisia asiantuntija – ja konsultointipalveluita asiakkaidensa käyttöön. Asiantuntija- ja konsultointipalveluja koskeva puitesopimus liittyy Istekin tarjoamiin johtamisen ja uudistamisen palveluihin, joiden osaamis- ja tekijäkapasiteettia pystytään nyt tarvittaessa skaalaamaan entistä suuremmaksi ja monipuolisemmaksi muuttuvien asiakastarpeiden mukaan. Hankinnan ennakoitu, mahdollinen enimmäisarvo on 29,7 M€. Se jakautuu 20 osa-alueelle. Hankintapäätös tehtiin 14.10.2024 ja se on nyt valitusajan päätyttyä lainvoimainen.  Istekin liiketoimintajohtaja Mervi Avelin avaa hankinnan taustoja: ”Tavoitteenamme on asiakkaiden toiminnan tarpeiden tukeminen ja ICT-muutosten kasvavan määrän huomiointi. Tarjoamme näihin erilaisia hankejohtamisen, arkkitehtuurin, palvelumuotoilun, ketterien menetelmien ja työkalujen konsulttipalveluja sekä inhimillisen muutosjohtamisen palveluja. Tehdyn kilpailutuksen myötä saamme käyttöömme laajan tarjonnan ammattilaisia ja osaamista niissä asioissa, joissa omat kädet tai osaaminen eivät riitä.”  ”Olemme erittäin tyytyväisiä tähän kilpailutukseen. Saimme useita tarjouksia jokaiselle vaativalle osa-alueelle. Uskomme, että valitut toimittajat voivat auttaa meitä laajalla kokemuksellaan ja osaamisellaan johtamisen ja uudistamisen palveluiden parissa”, Avelin jatkaa.  Valmiit miljoonamarkkinat isoille ja pienille yrityksille   Kilpailutuksen kautta kymmenille suomalaisille yrityksille avautui potentiaalisesti usean miljoonan euron valmiit markkinat Istekin sopimustoimittajina. Kilpailutuksen lopputuloksena Istekin asiantuntija- ja konsultointityön sopimustoimittajiksi valittiin toimittajat seuraaville 20 osa-alueille:  Esihenkilöroolin mukaiset tehtävät  Tiedonhallintalain toimeenpanoon liittyvä asiantuntija työ  Tietoarkkitehtuuri  Kokonaisarkkitehtuuri  Toiminta-arkkitehtuuri  ICT-arkkitehtuuri  Saavutettavuus ja esteettömyys  Häiriökysyntä-analytiikka  Palvelumuotoilu, liiketoimintamuotoilu, UX/UI-suunnittelu  Innovaatioprosessi  Ketterät menetelmät  Vaikuttavuus  Lääkehoitoprosessien kehittäminen  Tutkimustyö ja -tieto kehittämisen tukena  Muutosjohtamisen konsultointi  Muutosjohtamisen koulutus  Toiminnan kehittämisen esiselvitykset ja analyysit, liikkeenjohdon konsultointia Palvelusuunnittelu Palvelusuunnittelun avustavat tehtävät Asiakasrajapinnan tehtävät  Jokainen osa-alue pitää sisällään 3- 5 sopimustoimittajaa, joilta voidaan tilata asiantuntijatyötä puitejärjestelyn menetelmin. Puitejärjestelyn osa-alueiden toimittajilta voidaan tilata alle 60.000 euron asiantuntija- ja konsultointipalvelua suoraan ilman minikilpailutusta. Jos hankinnan arvo ylittää 60.000 euron kynnysarvon, julkaisee Istekki hankinnasta puitejärjestelyn sisäisen kilpailutuksen, ns. minikilpailutuksen. Kynnysarvon ylittävissä hankinnoissa vaihtoehtona on minikilpailutuksen lisäksi tilata etusijajärjestykseen perustuen. 

Istekki kilpailutti asiantuntija- ja konsultointipalveluja markkinoilta lähes 30 miljoonalla eurolla Read More »

Istekin logo sinistä taustaa vasten. Taustalla näkyy myös verkko-grafiikkaa vaaleana.

Istekin asiakkaille 1,4 miljoonan euron kertaluonteinen hinnanalennus

Julkisomisteinen inhouse-yhtiö Istekki Oy antaa asiakkailleen kokonaisuudessaan noin 1,4 miljoonan euron kertaluonteisen alennuksen marraskuussa 2024. Istekin asiakkaita ja omistajia ovat useat hyvinvointialueet, kaupungit, kunnat ja kuntayhtymät. Toteutamme Istekissä merkittäviä toimenpiteitä julkisen sektorin kustannustehokkuuden edistämiseksi. Strategiamme mukaisesti tärkein tehtävämme on toimia asiakkaiden toiminnan turvaajana tilanteessa, jossa toimintaympäristö on muuttunut ja hyvinvointialueiden ja kuntien taloustilanne on erittäin kireä. Alkuvuodesta 2024 aloitetut, lukuisat tehostamistoimenpiteet ovat jo tuoneet kustannussäästöjä Istekin omaan toimintaan. Yhteiskunnallisena yrityksenä emme tavoittele voittoa, joten osa saavuttamistamme säästöistä kohdennetaan suoraan asiakkaillemme palvelujen hintojen kautta. Kaikkiaan Istekin ICMT-palvelujen kustannustehokkuustoimenpiteet tuottavat yhtiön asiakasomistajille arvioidusti 5,5 miljoonan euron säästöt vuonna 2024. Iso osa jo toteutetuista säästöistä on pysyviä.   Lisätiedot: Lasse Koskivuori toimitusjohtaja +358 44 434 1234 lasse.koskivuori@istekki.fi

Istekin asiakkaille 1,4 miljoonan euron kertaluonteinen hinnanalennus Read More »

Kuvituskuva. Tummansinisiä ja mustan sävyjä. Kuvituskuvassa on neliön muotoisia palikoita, joiden välille on muodostettu yhteyksiä vaaleansinisillä viivoilla kuvaamaan kokonaisarkkitehtuurin muodostumista.

Kokonaisarkkitehtuurityöllä selkeyttä ja tehokkuutta organisaation toimintaan

Istekki on tehnyt Servicalle kokonaisarkkitehtuurityötä vuodesta 2022 lähtien ensin toimeksiantona ja nykyisin jatkuvana palveluna. Kokonaisarkkitehtuurilla tarkoitetaan kokonaiskuvaa organisaation toiminnasta liiketoimintaprosesseista, infrastruktuuriin, tietojärjestelmiin ja teknologioihin. Kokonaisarkkitehtuurin kehittämistyössä tavoitteena on saada parempi kokonaisvaltainen ymmärrys organisaation toiminnasta ja prosesseista, jotta toimintaa voidaan tehostaa ja asetetut tavoitteet saavutetaan. Kokonaisarkkitehtuuri on siis tiedonhallintaa, joka tukee organisaation pitkän aikavälin tavoitteita ja strategiaa. Yhteiset käsitteet ja sama tieto kaikkien saataville Istekki on tehnyt Servicalle systemaattisesti tiedonhallinnan kuvauksia toiminto- ja palveluryhmä kerrallaan. Kuvauksista on hyötyä suoraan toiminnoista- ja palveluista vastaaville ja esihenkilöille esimerkiksi perehdytyksessä ja toiminnan kehittämisessä. ”Olemme kytkeneet kuvauksiin mukaan myös tiedolla johtamisen, eli toiminnan tavoitteet ja mittarit sekä uusimpana lakisääteiset tietosuojakuvaukset, jotka perinteisesti ovat olleet erillisiä muista kuvauksista,” kertoo Istekin johtava asiantuntija Ritva Ikäheimo. Tänä keväänä Servicalle kuvattiin auki materiaalilogistiikan koko prosessi materiaali- ja informaatiovirtoineen. Prosessi kesti yhteensä yli kaksi kuukautta. ”Materiaalilogistiikka on kokonaisuutena todella laaja, mutta tehdyn kuvauksen avulla kenen tahansa on mahdollista ymmärtää ja perehtyä siihen. Kuvaus auttaa ymmärtämään kokonaisuuden toimijoiden, sekä materiaali- ja informaatiovirtojen osalta,” kertoo Servican aluepäällikkö Sami Reponen. ”Kuvauksen pohjalta on helpompi käydä keskusteluja, kun kaikki ymmärtävät samalla tavalla mistä puhutaan. Nykytilanne on kaikilla tiedossa ja sen pohjalta on helpompi jatkokehittää ja nähdä mihin mahdolliset muutokset vaikuttavat. Kuvaus avaa ymmärrystä myös asiakkaalle, että asiat ovat hoidossa ja hallinnassa. Nyt on tärkeää pitää tietoja ajan tasalla ja käyttää niitä hyödyksi, jatkaa Reponen”. Kokonaisarkkitehtuuri osana yhtiön strategiaa Kokonaisarkkitehtuurityö on nostettu Servican strategisen ”Teknologia”-painopisteen yhdeksi keskeiseksi toimenpiteeksi vuosille 2024-2027. ”Servicalla on käynnissä kolmevuotinen hanke, jossa kuvaamme kokonaisarkkitehtuuria Istekin asiantuntijoiden avustuksella, pohjautuen Servican strategisiin painopisteisiin. Hankkeella kuvaamme Servican palveluiden tiedonhallintamalleja sekä tietovirtoja ja kehitämme Servican kokonaisarkkitehtuuriosaamista,” kommentoi Servican ICT-päällikkö Petri Väisänen. ”On hienoa, että arkkitehtuurityö on mukana strategiassa. Usein arkkitehtuurityö mielletään vaikeaksi ja haastavaksi, sillä se on asiana abstrakti ja erittäin laaja kokonaisuus. Haasteena on yleensä se, ettei tiedetä kenen tulisi kuvata asioita, mistä aloittaa ja mitä kaikkea kuvata, jotta kuvaukset olisivat hyödyllisiä ja ne olisivat päivitettävissä,” pohtii Ikäheimo Istekiltä. Servicalla on käynnissä mittavia strategisia IT-hankkeita tuotannonohjausjärjestelmien ja prosessien uudistamiseksi, joiden tavoitteena on tehostaa toimintaa ja kasvattaa liiketoimintamahdollisuuksia. ”Niin strategisia kuin pienempiäkin kehitystoimenpiteitä tehdään jatkuvasti muuttuvassa toimintaympäristössä, jossa meidän tulee huomioida asiakkaan ja liiketoiminnan tarpeet, muuttuva lainsäädäntö sekä tietoturva, muutamia näkökulmia mainitakseni. On tärkeää, että kaikki eri kehitysfunktiot ymmärtävät nykytilan pystyäkseen kehittämään palveluja ja prosesseja samaan suuntaan ja teknologiaan liittyvät valinnat tukevat optimaalisesti liiketoiminnan kehittämistä ja datan hyödyntämistä. Kokonaisarkkitehtuurityön avulla pyrimmekin välttämään siiloutunutta kehittämistä ja päätöksentekoa, jotta käytössä olevilla kehitysbudjeteilla saavutetaan paras mahdollinen lopputulos, kertoo Väisänen.

Kokonaisarkkitehtuurityöllä selkeyttä ja tehokkuutta organisaation toimintaan Read More »

Olemme mukana yhteisellä polulla kohti hiilineutraalia Pohjois-Savoa

Olemme mukana yhteisellä polulla kohti hiilineutraalia Pohjois-Savoa, joka on Pohjois-Savon ELY-keskuksen HIPOVA-hankkeen koordinoima verkosto. Verkosto on avoin kaikille pohjoissavolaisille organisaatioille, jotka haluavat edistää ilmastoystävällisiä ja ympäristövastuullisia toimia sekä osallistua verkoston kehittämiseen. Kehitystyötä tehdään verkoston tarpeiden ja toiveiden pohjalta HIPOVA-hankkeen resursseja hyödyntäen. Tavoitteena hiilineutraalius vuonna 2030   Haluamme kantaa vastuumme asiakkaiden ja valtion ilmastotavoitteiden saavuttamiseksi. Teemme ilmastotyötä ennakoivasti ja huomioimme toiminnan kaikista osa-alueista aiheutuvat päästöt. Näin turvaamme omaa sekä yhteiskunnan tulevaisuutta ja tarjoamme ympäristövastuullisen työpaikan henkilöstölle. Pyrimmme olemaan ilmastotyön edelläkävijä ja vastuullisuudestaan tunnettu kumppani, joka on innostanut myös sidosryhmänsä toimimaan yhteisen päämäärän eteen ja erottuu kaltaisistaan toimijoista edukseen. Tavoitteenamme on olla hiilineutraali 2030 mennessä. Tämä tarkoittaa Istekille sitä, että hankintojen aiheuttamia päästöjä vähennetään liikevaihtoon suhteutettuna vähintään 30 % vertailuvuodesta 2022. Lisäksi kokonaispäästöjä vähennetään 30 % vuoden 2023 tasosta. Ympäristölupauksemme on ”Hyvinvoivan ympäristön puolesta”. Arvojemme mukaisesti vastuullisuus tarkoittaa sitä, että toimimme oikein ja ylitämme odotukset. Näin voimme taata myös tuleville sukupolville elinkelpoisen ja rikkaan ympäristön. Lisätietoja vastuullisuudestamme löydät verkkosivujemme vastuullisuus-osiosta (istekki.fi). Lisätietoja Mukana yhteisellä polulla -verkostosta löydät Hiilineutraali Pohjois-Savo -sivulta (hiilineutraalipohjoissavo.fi).

Olemme mukana yhteisellä polulla kohti hiilineutraalia Pohjois-Savoa Read More »

Lataus24-asiakaspäivät pidettiin Tampereella 8.-9.10.

ICT- ja informaatioalan vaikuttajat kokoontuivat yhteen Istekin Lataus24-asiakaspäiville Tampereen hotelli Ilvekseen 8.-9.10. Asiakaspäiville osallistui yli 160 henkilöä. Mukana oli asiakasomistajien edustajia ja istekkiläisiä. Ohjelmassa oli kiinnostavia puheenvuoroja, rentoa yhdessäoloa ja virkistäviä kohtaamisia. Tämän vuoden teemoina tapahtumassa olivat tehokkuus ja kustannussäästöt, johtaminen, vaikuttavat digitaaliset palvelut sekä turvallisuus ja riskienhallinta. Tapahtuma keräsi paljon kiitosta ja puheenvuoroja pidettiin inspiroivina. Kiitos siis kaikille onnistuneesta tapahtumasta!    

Lataus24-asiakaspäivät pidettiin Tampereella 8.-9.10. Read More »

Kuvituskuva, jossa on tietokone ja sen päällä graafi, jossa on koulutusta kuvaavia ikoneita harmaalla.

Eduhouse voitti Istekin verkkokoulutuspalvelun kilpailutuksen – yhteistyö mahdollistaa kustannussäästöjä ja tukee digitalisaation edelläkävijyyttä

Istekki kilpailutti uuden digitaalisen oppimisympäristön ja kilpailutuksen voitti suomalainen Eduhouse Oy. Eduhousen verkkokoulutuspalvelu tehostaa Istekin asiantuntijoiden jatkuvaa oppimista ja osaamisen kehittämistä. Laajat koulutussisällöt, räätälöidyt ja joustavat oppimispolut sekä innovatiiviset oppimisen metodit mahdollistavat yksilöllisen osaamisen kehittämisen lisäksi myös päällekkäisten järjestelmien karsimisen. Eri järjestelmien vähenemisen myötä saavutetaan merkittäviä kustannussäästöjä, mikä onkin yksi Istekin pitkän aikavälin tavoitteista. ”Oppimispolkujen selkeyttäminen ja asiantuntijoiden työssä jaksamisen tukeminen ovat tärkeitä kehityskohteita, ja yhteistyö Eduhousen kanssa vie meitä lähemmäs tavoitteitamme. Näin pystymme keskittymään olennaiseen: asiakkaidemme tukemiseen digitaalisessa muutoksessa ja palvelujemme kehittämiseen heidän tarpeidensa mukaisesti,” sanoo Istekin koulutuspalvelujen tuoteomistaja Anni Sormunen. Palvelu on saatavilla kaikille asiakasomistajillemme   Istekin tavoitteena on olla julkishallinnon digitalisaation suunnannäyttäjä ja vastuullinen kumppani, joka huolehtii niin asiakkaista kuin henkilöstöstä ja tuottaa kestäviä ratkaisuja. Kilpailutuksen myötä Eduhousen verkkokoulutuspalvelu on saatavilla nyt kaikille asiakasomistajillemme. Eduhousen palvelu tuo Istekille ja sen asiakasomistajille konkreettista lisäarvoa tarjoamalla oppimisratkaisun, joka parantaa asiantuntijoiden työtyytyväisyyttä ja auttaa ylläpitämään huippuosaamista jatkuvasti muuttuvassa teknologiaympäristössä. ”Eduhouse kumppaninaan Istekki auttaa laajaa asiakaskuntaansa vastaamaan digitalisaation haasteisiin ja hyödyntämään sen mahdollisuuksia tehokkaasti,” kertoo Sormunen. Tutustu Eduhousen oppimisympäristöön. Lue lisää Eduhousesta.

Eduhouse voitti Istekin verkkokoulutuspalvelun kilpailutuksen – yhteistyö mahdollistaa kustannussäästöjä ja tukee digitalisaation edelläkävijyyttä Read More »

Istekki kiihdyttää kustannustehokasta toimintaa

Istekki toteuttaa merkittäviä toimenpiteitä kustannustehokkuuden edistämiseksi. Osa tehostamistoimilla saavutettavista säästöistä kohdennetaan suoraan asiakkaille palvelujen hintojen kautta ja osa kohdennetaan tuottavuutta parantaviin kehityskohteisiin kiihdytysrahan muodossa. Osana toimintaympäristömme kustannussäästö- ja tehostamistalkoita Istekki on sitoutunut sisäiseen tuottavuusohjelmaansa, jonka avulla haetaan 2 miljoonan euron säästöjä mm. laite-, ohjelmisto-, asiantuntijahankinta-, matkustus- ja kokouskuluista. Lisäksi Istekki toteuttaa lukuisia ICMT-palvelujen kustannustehokkuustoimenpiteitä, jotka tuottavat asiakkaille arvioidusti 5,5 miljoonan euron säästöt. Kerromme tässä artikkelissa useita esimerkkejä käytännön toiminnastamme ja teoistamme. Kolme miljoonaa euroa tehokkuustoimiin Istekki tukee asiakasomistajiensa toiminnan tehostamisen kehitystoimenpiteitä 3 miljoonan euron kiihdytysrahalla. Kiihdytysraha jakaantuu sekä asiakaskohtaisiin että usealle asiakkaalle yhteisiin kiihdytyshankkeisiin. Hankkeet nopeuttavat esimerkiksi hyvinvointialueiden asiakas- ja potilastietojärjestelmien käyttöönottoa. Kiihdytysrahan avulla tehdään muun muassa tietomigraatioita sekä järjestelmien testaustoimenpiteitä. Merkittävä osa tehostamistoimia on Istekin Softa2030-hanke, jossa tuemme asiakkaidemme tietojärjestelmäkokonaisuuksien konsolidointia. Konsolidoinnin eli sopimusten ja järjestelmien yhtenäistämisen kautta uudistamme palveluportfoliotamme kustannustehokkaammaksi ja asiakkaiden muuttuneita tarpeita vastaavaksi. Muutoksen tehokkaan läpiviennin avuksi meillä on johtamisen ja uudistamisen palveluita, jotka sisältävät arkkitehtuurin, muotoilun, muutosjohtamisen ja ketterien menetelmien palveluja. Asiakkaillamme on mahdollisuus käyttää Istekin uutta asiakasextranet Paja-palvelua. Paja tarjoaa yhden luukun periaatteella asiakkuuden ja palveluhallinnan keskeiset tiedot ja raportointinäkymät niitä tarvitseville asiakkaidemme henkilöstöryhmille. Toivomme, että Pajasta muodostuu keskeinen yhteistyön ja kommunikoinnin alusta. Parannamme kyberturvallisuutta investoimalla tietoturvahallintajärjestelmään. Lisäksi kehitämme tietoturvakeskuksemme toimintaa ja palveluja. Näillä kehitystoimenpiteillä vastaamme asiakkaidemme kriittisten toimintaympäristöjen vaatimuksiin. Osoituksena tuloksellisesta kehitystyöstä Istekille on myönnetty ISO/IEC27001 sertifikaatti tietoturvallisuuden hallinnasta. Uutta teknologista kyvykkyyttä Olemme nopeuttaneet sekä asiakkaidemme että Istekin oman toiminnan tuottavuutta ja tehokkuutta edistävien teknologisten kyvykkyyksien rakentamista. Tarjoamme asiakkaillemme uusia tekoälyratkaisuja ja palveluja muun muassa tiedonhallinnan ja asiakaspalvelujen automatisoinnin kehittämiseksi. Parhaillaan käynnissä olevista tekoälyprojekteista kertyvä osaaminen ja tietämys on koko asiakaskuntamme hyödynnettävissä. Lisäksi rakennamme keskitetyn viestintäpalvelun asiakkaiden tietojärjestelmistä lähtevien asiakasviestien digitalisoimiseksi. Viestipalvelu mahdollistaa merkittävät kustannussäästöt asiakkaille. Asiakkaamme hakevat säästöjä ICT-ratkaisuista. Vastaamme haasteeseen mm. lisenssioptimoinnin ja Google-ekosysteemin palveluportfolion avulla. Omistajiemme kanssa toteutetut pilotit ovat tuottaneet erittäin rohkaisevia tuloksia ja kehitystyö jatkuu. Kokonaisuutta on rakennettu tiiviissä kansallisessa yhteistyössä Valtiovarainministeriön ja Hanselin kanssa. Kiihdytettävät kehityskohteet luovat pohjaa myös Istekin ensi vuoden strategisille panostuskohteille, joiden avulla edistämme asiakkaidemme tehostamistoimia ja niiden toimeenpanoa. Lisätietoa: Marko Pursiainen, varatoimitusjohtaja, marko.pursiainen@istekki.fi Juhani Heikka, innovointi ja kehitystoiminta, juhani.heikka@istekki.fi

Istekki kiihdyttää kustannustehokasta toimintaa Read More »

Kuvituskuva, jossa on sinisellä pilvipalvelun ikoni ja sen ympärillä muita IT-ikoneita vaaleammalla sinisellä.

Kustannussäästöjä ja toiminnan tehostamista Googlen ekosysteemin avulla

Kahdeksan hyvinvointialuetta antoi vuonna 2024 Istekille tehtäväksi testata Googlen teknologioiden hyödyntämistä käytännön hoitotyössä. Proof of concept (PoC) toteutettiin Pohjois-Savon hyvinvointialueella Palvelukeskus Kirkonsalmen Aamunkajon ikäihmisten asumispalveluyksikössä. Istekki toimi projektikokonaisuuden osalta kokonaisvastuullisena toimittajana, joka toimitti tarvittavat asiantuntijaresurssit ja toimi rajapintana toimittajiin.    ICT-kustannusten nousu kannusti testaamaan vaihtoehtoista teknologiaa    Hyvinvointialueiden ICT-kustannukset ovat nousseet merkittävästi viimeisten vuosien aikana ja kustannusten nousuun ovat vaikuttaneet erityisesti palveluihin liittyvät lisenssikustannukset.  ”Kannustimena vaihtoehtojen tutkimiseen ovat olleet hyvinvointialueiden kiristynyt talous ja alati kiristyvät vaatimukset tietoturvalle, tietosuojalle ja jatkuvuudenhallinnalle. Hyvinvointialueiden ICT-ratkaisut ovat vuosien saatossa keskittyneet tietyille teknologioille ja nyt halusimme tutkia, kuinka vaihtoehtoiset teknologiat soveltuisivat näihin tarpeisiin,” kommentoi Istekin data- ja digiliiketoiminnan johtaja Stefan Baggström.  Toiminnallisia ja kustannuksellisia etuja   Vuonna 2023 tehdyn esiselvityksen ja Istekin itsellensä tekemän PoC:n tuloksena valittiin testattavaksi Googlen toimittama teknologia yhdessä kumppaniorganisaatioiden kanssa.  Tavoitteena oli saada Palvelukeskus Kirkonsalmen Aamunkajo -asumispalveluyksikön työntekijät siirrettyä työskentelemään Chromebook-työasemilla, Google Workspace -tuottavuustyökaluilla ja käyttämään potilastietojärjestelmää KASM-virtualisointiteknologian avulla. Samassa yhteydessä testattiin myös potilastietojärjestelmän virtualisoinnin tarvitseman kapasiteetin käyttöä Google Cloudista.  Kokeilu oli onnistunut. Pohjois-Savon hyvinvointialueen henkilökunta oli merkittävässä roolissa PoC:n onnistumisessa toimimalla testaajina ja tietohallinto loi edellytykset testin toteutukselle hyvinvointialueella. Normaalisti hankaluuksia aiheuttavat toimikortti-, tulostus- ja legacy-ohjelmisto-ongelmat pystyttiin ratkaisemaan. Potilastietojärjestelmään aiemmin liittynyttä virtuaalikäytön hitautta pystyttiin lievittämään dynaamisella kapasiteetilla pilvipalvelusta.  ”Koimme arvokkaaksi sen, että testaaminen toteutettiin lähihoitajan ja esihenkilön arkityössä, eivätkä ohjelmat tulleet valmiiksi annettuina. Yhteistyö toimi ja testaamiseen saatiin vahvaa tukea päivittäin. Chromen käyttöjärjestelmä oli helppo omaksua ja esihenkilötyössä käytetyt ohjelmat toimivat moitteettomasti ja jopa nopeammin kuin nykyisin. Virtualisointiteknologia KASM oli myös varsin toimiva. Olisimme voineet jatkaa kokeilua pidempäänkin,” kertovat Palvelukeskus Kirkonsalmen esihenkilöt Anne Korhonen ja Leena Kärkkäinen.  ”Hankkeen laaja ohjausryhmä haluaa kiittää Pohjois-Savon hyvinvointialueen ennakkoluulotonta, innostunutta, uteliasta ja rohkeaa halua lähteä mukaan ottamaan selvää Googlen ekosysteemin toimivuudesta ja soveltuvuudesta oikeassa hoitotyössä. Erityiskiitokset menevät suoraan Palvelukeskus Kirkonsalmen Aamunkajon toimintayksikköön, missä henkilöstö oli alusta asti täysillä mukana. Yhteistyö oli erinomaista ja välitöntä,” kiittelee ohjausryhmän puheenjohtaja Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen digipalvelujohtaja Tommi Kuukka.  Toiminnallisten etujen lisäksi toteutettu Googlen ekosysteemin kokonaisuus on kokonaiskustannuksiltaan edullisempi.  ”Vaihtoehtoinen teknologia tarjoaa mahdollisuuden merkittäviin kustannussäästöihin ja toiminnan ylläpidon tehostamiseen. Laitteiden elinkaaren pidentyminen ja energian kulutuksen pieneneminen tukee myös pyrkimystä luonnon kuormituksen pienentämiseen ja hiilijalanjäljen minimoimiseen,” Baggström sanoo.    Vaihtoehtoista teknologiaa voidaan hyödyntää hoitotyössä    Vaihtoehtoisen teknologian soveltuvuudelle hoitotyössä ei löydetty esteitä ja kustannuksiin on mahdollista löytää merkittävää säästöä.  ”Jatkuvuudenhallinnan näkökulmasta katsottuna emme ole jatkossa riippuivaisia pelkästään yhdestä teknologiasta. Kokeilun jälkeen tarkoituksena on laajentaa käyttäjäkuntaa ja siinä edetään roolipohjaisesti kunkin hyvinvointialueen oman aikataulun mukaan,” kommentoi Baggström. 

Kustannussäästöjä ja toiminnan tehostamista Googlen ekosysteemin avulla Read More »

Kuvituskuva

Johtamisen ja uudistamisen palvelumme tukevat asiakkaiden muutosta

Asiakkaidemme toimintaympäristö on voimakkaassa murroksessa. Jotta voimme tukea paremmin asiakkaitamme, uudistamme palvelutarjontaamme ja panostamme ennakoivaan kehitystoimintaan.  Johtamisen ja uudistamisen palveluiden ytimen muodostavat hyödylliseksi koetut hankejohtamisen, arkkitehtuurin ja palvelumuotoilun asiantuntijapalvelut. Uutena kokonaisuutena mukaan tulee inhimillisen muutosjohtamisen palvelut.  Muutosjohtamisen palveluilla varmistetaan, että investointien tavoitteet saadaan nopeammin ja kokonaisvaltaisemmin hyötykäyttöön. Muutosjohtamisen asiantuntijapalvelut ovat tärkeä tuki erilaisissa ICT-käyttöönottoprojekteissa. Teemme muutoksia organisaatiorakenteeseemme 1.10.2024 alkaen. Johtamisen ja uudistamisen palvelut -yksikkö on jatkossa osa Palvelut ja palvelutoimitus -tulosaluetta. Toiminnot jakaantuvat kolmeen osaan: Johtamisen ja uudistamisen palvelut -yksiköstä asiakkaillemme on tarjolla arkkitehtuuri- ja muotoilupalvelut sekä muutosjohtamisen palvelut. Muutosjohtamisen palveluihin kuuluu johtamisen palvelut sekä ketterät hallinta- ja menetelmäpalvelut. Palvelu- ja ratkaisusuunnittelu yhdistetään palvelutoimitusyksikköön, jolloin muodostuu synergiaa erityisesti toimitusten osalta. Innovointi ja kehitystoiminta on jatkossa liiketoimintojen yhteinen kehitysyksikkö. Muutoksella vahvistamme proaktiivista uusien ja olemassa olevien palveluiden kehittymistä. Otamme asiakkaat mukaan yhteiseen kehittämiseen asiakasohjausryhmän avulla. Lisätietoa organisaatiomuutoksesta:Marko Pursiainen, varatoimitusjohtaja, johtaja palvelut ja palvelutoimitusmarko.pursiainen@istekki.fi

Johtamisen ja uudistamisen palvelumme tukevat asiakkaiden muutosta Read More »

Kuvituskuva. Abstrakti sini-oranssi teknologiakuva.

Softa 2030 -hanke tuo miljoonasäästöt hyvinvointialueille

Hyvinvointialueiden toimintaympäristö on usein monimutkainen ja haasteellinen. Tuhansien tietojärjestelmien ja niiden muodostamien kokonaisuuksien ylläpito ja kehitys sitoo paljon osaajia ja aiheuttaa kustannuksia. Hyvinvointialueiden käynnistyessä vuonna 2023 tietojärjestelmiä oli lukumäärällisesti liikaa, alueilta löytyi useita järjestelmiä samaan tarkoitukseen, järjestelmien ylläpidettävyys on hankalaa ja kallista sekä niiden käyttötavat olivat vanhojen organisaatioiden mukaisia. Softa 2030 on Istekin strateginen kehityshanke vuosille 2023–2030. Hankkeessa kehitämme tietojärjestelmäkenttää yhtenäisemmäksi. Tavoitteena on järjestelmien ja niiden integraatioiden lukumäärän vähentäminen, mikäli se on taloudellisesti järkevää. Softa 20230 -hanke auttaa kehittämään myös tiedolla johtamista ja digitalisaation hyödyntämistä tietoteknisissä palveluissa ja prosesseissa. Erityisesti tarkastelemme Softa 2030 -hankkeessa hyvinvointialueiden keskinäisiä ja yhteisiä tietojärjestelmäratkaisuja, hankintalainsäädäntö huomioiden. Järjestelmäkartoitusten perusteella toimenpide-ehdotuksina on mm. päällekkäisyyksien poistamista, järjestelmien arkistointeja, konvertointeja ja kilpailutuksia. Parhaillaan käynnissä on alueellisen sosiaalihuollon asiakastietojärjestelmä Saga Sosiaalihuolto -järjestelmän käyttöönotto Pohjois-Savoon ja Pirkanmaalle. Ajankohtaista on myös potilastietojärjestelmän käyttöönotto Pohjois-Savon ja Pirkanmaan hyvinvointialueille 2024–2026. Näihin kokonaisuuksiin liittyy useita riippuvuuksia useisiin muihin järjestelmiin. Järjestelmiä yhtenäistetään ja poistuvat järjestelmät arkistoidaan vaiheistetusti.  Asiakas- ja potilastietojärjestelmiä (ml. historiakannat) on tällä hetkellä käytössä esimerkiksi Pohjois-Savossa noin 30 kappaletta ja Pirkanmaalla noin 100 kappaletta ja jatkossa molemmilla alueille päästäisin 4 eri järjestelmään. Istekki investoi hankkeeseen lähes 3 miljoonaa euroa vuosina 2023–2025. Mahdollistamme edellä kuvatun tietietojärjestelmien ja toimintaympäristöjen kehittämisen kiihdyttämisen yhdessä hyvinvointialueiden ja järjestelmätoimittajien kanssa. Kaikkiaan hanke koskee useampaa tuhatta järjestelmää. Alkuvaiheen kehitystyö vaatii aikaa resursseja, joten säästöjä alamme näkemään merkittävästi vasta noin vuodesta 2027 alkaen. Laskelmiemme mukaan hyvinvointialueista esimerkiksi Pirkanmaa tulee tuolloin säästämään Softa 2030 -hankkeen ansiosta noin 6 miljoonaa euroa vuosittain ja Pohjois-Savo 3 miljoona euroa vuosittain. Näiden asiakas- ja potilastietojärjestelmien kustannus on SOTE-tietojärjestelmien osuudesta hyvinvointialueilla 45–55 %, joten niistä saatava toiminnallinen ja taloudellinen hyöty on merkittävä.

Softa 2030 -hanke tuo miljoonasäästöt hyvinvointialueille Read More »