Istekin logo sinistä taustaa vasten. Taustalla näkyy myös verkko-grafiikkaa vaaleana.

Vaikuttamistyömme on avointa

Istekki Oy tekee yhteiskunnallista vaikuttamista läpinäkyvästi, ja kuka tahansa voi seurata työtämme avoimuusrekisteristä. Julkaisemme avoimuusrekisteriin ilmoitettavat henkilöt kaksi kertaa vuodessa myös verkkosivuillamme. Heitä ovat kansanedustajat, ministerit, ministerien avustajat sekä tietyt ministeriöiden virkamiehet, joihin olemme olleet yhteydessä. Avoimuusrekisteri käynnistyi vuoden 2024 alusta ja sen tarkoituksena on lisätä avoimuutta ja kansalaisten mahdollisuutta seurata yhteiskunnallisten asioiden ympärillä käytävää keskustelua. Lisäksi tapaamme paljon avoimuusrekisterin ulkopuolelle jääviä henkilöitä, kuten työmarkkinatoimijoita, poliittisten puolueiden ja järjestöjen edustajia, toimittajia sekä muita sidosryhmätoimijoita.

Vaikuttamistyömme on avointa Read More »

Julkipilvipalveluhankinta kiinnostaa toimittajia

Julkaisimme virallisen tietopyynnön julkipilvipalveluhankinnasta Hilmassa ja TED:ssä tammikuussa 2024. Tietopyyntömme tavoitti kaikkiaan 29 hankinnasta kiinnostunutta toimittajaa. Tietopyynnöllä selvitämme markkinoita ja pyydämme toimittajilta vastauksia kysymyksiimme ja kommentteja alustaviin hankinta-asiakirjoihin kuten hankinnan kohteen kuvaukseen ja sopimusluonnokseen sekä tietoturvavaatimuksiimme. Kysyimme myös toimittajien näkemyksiä mm. vähimmäisvaatimuksista ja laatuvertailuperusteista. Saimme vastaukset 15 toimittajalta määräaikaan 2.2.2024 mennessä. Nyt menossa on vastausten läpikäynti ja tämän jälkeen on vuorossa toimittajatapaamisia.

Julkipilvipalveluhankinta kiinnostaa toimittajia Read More »

Istekin valko-vihreä logo tummansinistä taustaa vasten.

Istekki Oy käynnistää tuottavuusohjelman omien kulujensa karsimiseksi

Vuosi 2023 oli Istekillä työntäyteinen. Sote-uudistuksen myötä työmäärät kasvoivat ennustetusta. Vuoden aikana saimme jalkautettua palveluitamme hyvinvointialueille ja saamme olla ylpeitä roolistamme Suomen hyvinvointialueiden pystyttämisessä. Vakaat ja laadukkaat ICMT-palvelut olivat tärkeässä roolissa hyvinvointialueiden käynnistettyä toimintansa. Kaikilla asiakasomistajilla hyödynnettävissä oleva palvelusalkkumme tukee vahvasti hyvinvointialueiden palvelukonseptien rakentamista. Vuoden 2023 aikana Istekissä vastattiin 400 000 puhelintuen puheluun, käsiteltiin 700 000 työpyyntöä ja ylläpidettiin 3500 järjestelmää. TiVin listauksessa kasvoimme vuonna 2023 Suomen 29. suurimmaksi IT-yritykseksi. Liikevaihtomme oli viime vuonna noin 278 miljoonaa euroa. Toimintaympäristömme on muuttunut. Hyvinvointialueiden ja kuntien taloustilanne on erittäin kireä ja tulee sellaisena jatkumaan myös seuraavat vuodet. Istekki ei välty vaikutuksilta. Jatkamme asiakkaidemme kanssa neuvotteluja kustannustason nousupaineista, hintojen laskupaineista ja kysynnän muutoksesta. Strategian mukaisesti tärkein tehtävämme on toimia nyt asiakkaidemme toiminnan turvaajana. Istekissä käynnistetään tuottavuusohjelma 5.2.2024. Haemme välittömästi noin 10 % eli 2 miljoonan euron vuositason säästöä läpi organisaation oman toimintamme kuluista. Säästöä haetaan mm. matkustus- ja koulutusbudjetista, rekrytointikuluista, tietohallinnon laitteiden ja ohjelmistojen kuluista, kokouskuluista, oman toiminnan ostopalveluista ja markkinointikuluista.   Lisätiedot: Lasse Koskivuori toimitusjohtaja +358 44 434 1234 lasse.koskivuori@istekki.fi

Istekki Oy käynnistää tuottavuusohjelman omien kulujensa karsimiseksi Read More »

Teknologiaturvaajat-podcastin jakson mainoskuva. Host Kati Tuovinen ja vieraat Jocka Träskbäck, Saila Pekkarinen ja Laura Ylitalo harmaalla sinistä taustaa vasten.

Teknologiaturvaajat-podcastin jakso 7: Toimiva markkina ei ole meistä kiinni

Pääministeri Petteri Orpon hallitusohjelma ”Vahva ja välittävä Suomi” sisältää kirjauksia, jotka kohdistuvat sidosyksiköihin eli nk. in-houseen. Hallitusohjelman kirjaukset ovat aiheuttaneet vilkasta keskustelua puolesta ja vastaan. Ja tähän aiheeseen pureutuu myös tämänkertainen Teknologiaturvaajien jakso, kun Kati Tuovisen vieraiksi saapuvat Jocka Träskbäck Istekin hallituksesta sekä Laura Ylitalo ja Saila Pekkarinen Istekin Hankinnat ja vastuullisuus -tulosalueelta.

Teknologiaturvaajat-podcastin jakso 7: Toimiva markkina ei ole meistä kiinni Read More »

Ammattiliittojen työnseisausten vaikutukset Istekin palveluihin 1.-2.2.2024

Ammattijärjestöjen aloittamat ja toteuttamat poliittiset työtaistelutoimenpiteet eli lakot ja ulosmarssit saattavat vaikuttaa Istekin palveluihin. Erityisesti aikavälille 1.-2.2.2024 on kohdistettu lukuisia työtaisteluita ja myös muita tapahtumia. Työnseisauksen aikana saattaa palveluissamme olla viivettä asiakaspalvelussa, vika- ja käyttäjätukipalveluissa, tilauskäsittelyssä ja projektoinnissa sekä toimituksissa ja laskutuksessa. Tilanne saattaa vaikuttaa myös Istekin toimittamien palveluiden viankorjauksen vasteaikoihin. Olemme Istekki-tasolla pyrkineet tunnistamaan kriittiset toiminnot, jotka on turvattava ja tehtävät, jotka ovat hengen, terveyden ja omaisuuden suojaamiseksi välttämättömät. Seuraamme työtaisteluiden tilannetta, varmistamme palveluidemme jatkuvuuden ja tiedotamme välittömästi asiakkaitamme, mikäli tilanne vaikuttaa palveluihimme merkittävästi.

Ammattiliittojen työnseisausten vaikutukset Istekin palveluihin 1.-2.2.2024 Read More »

Istekin hiilijalanjälki 2022

Vuonna 2022 Istekin kokonaispäästöt olivat arviolta 25 406 tCO2e. Istekin selkeästi suurimmat päästöt syntyvät hankinnoista ja ostoista, joiden osuus on 74 % kokonaispäästöistä. Seuraavaksi suurimmat päästöt syntyvät myytyjen tuotteiden käytöstä ja kierrätyksestä.  Vuoden 2022 hiilijalanjälki on ensimmäinen arvio Istekin toiminnan aiheuttamista päästöistä, minkä vuoksi tuloksia tarkastellessa on hyvä muistaa, että kehitämme laskentaa vuosi vuodelta tarkemmaksi. Tulokset ovat kuitenkin tarjonneet meille arvokasta tietoa, jonka avulla voimme kehittää toimintaamme päästöjen kannalta oleellisimmilla osa-alueilla.  Laskentaperusteet  Istekin hiilijalanjälki on laskettu vuoden 2022 osalta yhteistyössä Third Rock Oy:n kanssa. Laskenta kattaa organisaation koko arvoketjun, eli yrityksen toiminnasta aiheutuvat suorat päästöt (Scope 1), ostoenergiasta syntyvät epäsuorat päästöt (Scope 2), sekä kaikkien myytyjen tuotteiden loppukäytöstä ja tavaroiden ja palveluiden hankinnasta syntyneet päästöt eli epäsuorat päästöt (Scope 3).  Hiilijalanjälkilaskennassa hyödynnettiin standardia nimeltä Greenhouse Gas Protocol Corporate Standard. Laskentaan mukaan luettavat päästöt rajattiin koskemaan toiminnallista hallintaa, eli organisaation hallinnassa olevat vuokratut ja liisatut hyödykkeet lasketaan myös organisaation päästölähteiksi.  Laskennan kehityskohteet  Energian ja polttoaineiden, hankintojen, logistiikan ja matkustamisen päästöjen laskennassa käyttämässämme datassa on tiettyjä kehityskohteita tulevien vuosien laskennan osalta.  Esimerkiksi toimitilojemme energiankulutus on arvioitu pinta-alan perusteella eikä toteutuneen kulutuksen mukaan. Arviointi on toteutettu näin, koska vuokraamissamme toimitiloissa ei mitata sähkön- ja lämmönkulutusta toteutuneen kulutuksen mukaan eri toimistotilojen tasolla vaan esimerkiksi koko rakennuksen tasolla. Pyrimme vaikuttamaan sidosryhmiimme niin, että laskenta olisi mahdollista tarkemmalla tasolla ja mikäli tulevaisuudessa saamme vuokranantajiltamme tarkat kulutusluvut, pystymme kehittämään päästölaskentaamme sähkön- ja lämmönkulutuksen osalta tarkemmaksi.  Logistiikan päästöjen osalta emme saaneet vuoden 2022 kaikkea dataa kerättyä. Liikematkustamisen ajokilometrien määrää perustuu karkeaan arvioon ja julkisilla liikennevälineillä matkustamisen päästöt on arvioitu kustannusten perusteella. Työssäkäyntimatkustamisesta saatu data ei myöskään kuvaa koko totuutta johtuen työssäkäyntimatkustuskyselyn toteutustavasta. Nämä puutteet ovat meille hyviä kehityskohteita tulevia laskelmia ajatellen, jotta voimme arvioida tarkemmin hiilijalanjälkeämme.  Mistä organisaation hiilijalanjälkilaskenta muodostuu?  Hiilijalanjälkilaskennassa päästöt jaotellaan kolmen luokan (Scope) alle. Niiden avulla pystytään kuvaamaan ja erottelemaan mistä yrityksen hiilijalanjälki muodostuu.  Kuva: GHG Protocol’s Technical Guidance for Calculating Scope 3 Emissions, sivu 6. Scope 1: Suorat päästöt  Laskentaan kuuluvat suorat päästöt, jotka aiheutuvat yrityksen omasta toiminnasta ja sen kontrolloitavista lähteistä. Näihin päästölähteisiin kuuluvat esimerkiksi oma energiantuotanto, kiinteistöt ja ajoneuvot.  Scope 2: Ostoenergian päästöt  Laskentaan kuuluvat yrityksen ostamasta energiantuotannosta syntyvät epäsuorat päästöt. Näihin päästölähteisiin kuuluvat omaan käyttöön ostetun sähkön, lämmityksen ja jäähdytyksen aiheuttamat päästöt.  Scope 3: Epäsuorat päästöt  Laskentaan kuuluvat yrityksen toimintaan liittyvät epäsuorat päästöt. Nämä päästöt syntyvät osana yrityksen toimintaa, mutta ne ovat peräisin asioista, joita yritys ei itse omista tai kontrolloi. Tällaisia päästölähteitä voivat olla siis esimerkiksi yrityksen ostamien tuotteiden valmistuksesta aiheutuvat päästöt. Tämän vuoksi Scope 3 päästöjen laskeminen on vaikeampaa kuin Scope 1 ja Scope 2 päästöjen laskeminen. Scope 3 osalta päästölähteet voidaan jakaa arvoketjun mukaan ennen raportoitavaa organisaatiota aiheutuviin ja raportoitavan organisaation jälkeen aiheutuviin päästölähteisiin. Yhteensä päästölähdekategorioita on 15.  Istekin hiilijalanjäljen laskennassa on huomioitu seuraavat Scope 3 päästökategoriat:  Ostot ja hankinnat  Tuotantohyödykkeet  Energiatuotannon elinkaarivaikutukset  Saapuva logistiikka  Jätehuolto  Liikematkustaminen  Työssäkäyntimatkustaminen  Lähtevä logistiikka  Vuokratut tuotteet ja laitteet  Lue lisää Greenhouse Gas Protocol Corporate Standardista. 

Istekin hiilijalanjälki 2022 Read More »

Istekin uusi Tietoturvavalvomo 24/7 -palvelu turvaa asiakkaiden ympäristöjä ympäri vuorokauden

Istekissä on rakennettu uusi Tietoturvavalvomo 24/7-palvelu, joka turvaa asiakkaiden ympäristöä kyberhyökkäysten varalta vuorokauden ympäri. Tietoturvavalvomo 24/7-palvelussa asiantuntijamme monitoroivat ja turvaavat asiakkaiden ympäristöjä vuoden jokaisena päivänä. Uuden palvelun myötä SOC varallaolo -palvelua ei enää tuoteta. Istekki toimii usean hyvinvointialueen tukena, jonka takia Istekin Tietoturvavalvomolla on laaja tilannekuva terveydenhuollon organisaatiosta. Tietoturvapoikkeamiin sekä -uhkiin voidaan varautua laajan tilannekuvan avulla eri asiakkaiden ympäristöistä saaduilla uhkatiedoilla. Olemme asiakkaidemme tukena erilaisissa tietoturvan ongelmatilanteissa sekä ratkomme niitä asiantuntevien tietoturva-ammattilaisten kanssa. Tietoturva kuuluu kaikille Tietoturvavalvomo 24/7 kehittää asiakkaiden kanssa ympäristön tietoturvaa sekä antaa kehitysehdotuksia tietoturvan parantamiseksi. Varmistamme, että asiakkaiden tietoturvaympäristö kehittyy jatkuvasti ja uhkiin varautuminen paranee. Istekin ja asiakkaan yhteistoimintaa kehitetään erilaisissa harjoituksissa. Tuemme Istekkinä asiakkaan harjoittelutoimintaa ja osallistumme asiakkaan harjoituksiin osana Tietoturvavalvomo-palvelua. Tietoturvavalvomo 24/7:n tarkoituksena on tehdä tietoturvaa yhteistyössä asiakkaan kanssa. Palvelu sisältää siis paljon enemmän kuin pelkän uhkista tiedottamisen. Tietoturvavalvomo 24/7 viestintä pidetään kansantajuisena, sillä tietoturvaa tehdään yhdessä ja se kuuluu kaikille. Jos kiinnostuit Tietoturvavalvomo 24/7 -palvelusta, olethan yhteydessä asiakaspäällikköösi.

Istekin uusi Tietoturvavalvomo 24/7 -palvelu turvaa asiakkaiden ympäristöjä ympäri vuorokauden Read More »

Asiakaskokemustutkimuksessa näkyi Istekin vahva työnantajamielikuva, vastuullisuus ja talous

Kysyimme laajassa asiakaskokemustutkimuksessa asiakkailtamme mielipidettä toiminnastamme. Tutkimuksen avulla haluttiin tutkia Istekin strategisten ja taktisten asiakasyhteyshenkilöiden asiakaskokemusta ja Istekin mainetta sekä Istekin nauttimaa sidosryhmätukea. Istekki sai asiakaskokemustutkimuksessa yleismainepisteet 3.32, mikä tarkoittaa, että Istekin kokonaismaine on kohtalaisella tasolla. Käytetty asteikko on 1-5, mikä tarkoittaa että meillä on vielä paljon varaa nostaa kokonaisarvosanaa. Erinomaisen arvosanan sai yrityksemme talous ja hyvän arvosanan sekä vastuullisuus että Istekki työpaikkana. Vastaajina oli yhteensä 85 henkilöä. Vuoden 2023 lopussa tehty asiakaskokemustutkimus eli Luottamus&Maine -tutkimus on ulkopuolisen tutkimuslaitoksen, T-Median, kehittämä ja toteuttama tutkimus. Tutkimus on liiketalouden teoriaan ja tilastotieteeseen perustuva työkalu, jolla saadaan aikaiseksi dataan pohjautuvaa tietoa sidosryhmätuen kasvattamiseksi sekä organisaation toiminnan kehittämiseksi. Se palvelee dataan pohjautuvassa päätöksenteossa, maineen johtamistyössä sekä sidosryhmätuen kasvattamisessa. Tutkimus tehtiin Istekissä nyt ensimmäistä kertaa. Tutkimus on laajempi otanta asiakkaiden kokemuksesta kuin yksittäinen ja nopea NPS-kysely. Se tarjoaa tilastolliseen todistusaineistoon pohjaavia, johtamiskelpoisia syötteitä toimintamme kehittämiseksi, toimenpiteiden priorisoimiseksi ja sidosryhmätuen maksimoinniksi. Olemme tyytyväisiä sijoitukseemme ja kiitämme vastaajia heidän antamistaan arvioista ja palautteesta. Maineen rakentaminen on pitkäjänteistä työtä, johon haluamme panostaa myös jatkossa. Avoimuus ja läpinäkyvyys ovat viestintämme keskeisiä periaatteita henkilöstölle, asiakkaille ja sidosryhmille.

Asiakaskokemustutkimuksessa näkyi Istekin vahva työnantajamielikuva, vastuullisuus ja talous Read More »

Marja Kaurannan potretti vaaleta taustaa vasten.

Blogi: Istekissä rakennetaan tuotteistettua tietoalustaa sote-tietojen hyödyntämiseen

Sote-palvelutuotannon tietojohtamisessa ja palvelukokonaisuuksien kehittämisessä keskeisenä mahdollistajana on luotettava ja kattava tietopohja hyvinvointialueen potilas- ja asiakastie­doista. Tällä hetkellä alueita haastaa laaja tietojärjestelmäkenttä, entisten sairaanhoitopiirien ja kuntakohtaisten tietojärjestelmä- ja teknologiaratkaisuiden erot ja päällekkäisyydet. Yhtenäisen tiedon puute, sirpaleinen järjestelmäkenttä ja heikko datan laatu vievät pohjaa tietojohtamiselta ja hidastavat kehittämistyötä.   Tarkoituksenmukaiset ja riittävän tehokkaat tietojärjestelmät ovat välttämättömiä ja jopa kriittisiä sosiaali- ja terveydenhuollon organisaatioi­den toiminnan mahdollistajia ja palveluiden toteutusvälineitä   Oikein valitut työvälineet tehostavat tiedon keräämistä, käsittelyä, säilyttämistä, jakamista ja hyödyntämistä. Yhtenäiset toimintamallit, tiedonhallinta, ja tietopohja mahdollistavat johtamis-, ohjaus-, seuranta-, valvonta- ja arviointitehtävien toteuttamisen. Ilman hyvin rakennettua tietopohjaa ei voida rakentaa merkityksellisiä ja oikeellisia tietotuotteita, koska tietoja ei välttämättä pystytä yhdistelemään ja jatkojalostamaan vaaditulla tavalla. Monimutkaisten tietoprosessien ja tiedon laadun ymmärtämiseksi tarvitaan käsitteellisiä välineitä, käytännön toimintamalleja ja konkreettisia työkaluja. Tietopolitiikka, tiedonhallintapolitikka, tietoturva- ja tietosuojapolitiikka liitteineen sisältävät kokonaiskuvan vastuista ja tehtävistä koko tiedon elinkaaren ajan. Niillä varmistetaan, että data on saatavilla oikeille ihmisille oikeaan aikaan ja että se on luotettavaa ja turvallista.   Tuotteistus mahdollistaa tasalaatuiset ja monistettavat ratkaisut sekä kustannusvaikuttavan tietojohtamisen kehittämistyön Tuotteistetun sote-tietoalustan perustana on yhdenmukainen tietoarkkitehtuuri ja dokumentoidut tehokkaat tietovarastoinnin prosessit. Systemaattisella kehittämistyöllä luomme modernin tietoalustan ja työvälineistön, mikä mahdollistaa muuttuvien tietotarpeiden joustavan tiedon siirron ja kehittyneen analytiikan sekä tekoälyn hyödyntämisen. Perustason raportoinnista päästään ennustavalle ja ohjaavalle raportoinnin ja tiedon hyödyntämisen tasolle.   Data ja analytiikka -ryhmässä olemme käynnistäneet tuotteistetun tietoalustan kehittämistoimenpiteet tietoarkkitehtuurin yhdenmukaistamisen varmistamiseksi Kevään 2024 aikana kuvaamme tietoalustan ydinprosessit ja sovimme toimintatavoista sekä selkeytämme eri toimijoiden roolia. Istekin sisäisellä investointirahalla toteutamme tietoalustan kehitysympäristön. Sen tavoitteena on parantaa tuote- ja prosessikehitystä sekä saada näkyvyyttä oikeisiin valintoihin tulevaisuutta varten. Lisäksi meillä on tarkoituksena käynnistää hyvinvointialueiden tietojohtamisen vastuuhenkilöiden kanssa säännölliset yhteiset tapaamiset. Alueiden yhteiskehittämisellä saadaan synergiaetuja ja kustannussäästöjä tiukassa taloudellisessa tilanteessa. Kirjoittaja: Marja Kauranta johtava asiantuntija

Blogi: Istekissä rakennetaan tuotteistettua tietoalustaa sote-tietojen hyödyntämiseen Read More »

Teknologiaturvaajat-podcastin jaksokuva, jossa on host Kati Tuovisen sekä vieraiden Annika Mäenpään ja Jenni Korhosen potretit harmaina tummansinistä taustaa vasten.

Teknologiaturvaajat-podcastin jakso 6: PMO ja SMO organisaation tukena muuttuvassa toimintaympäristössä

PMO eli Project Management Office ja SMO eli Service Management Office ovat avain organisaation menestykseen. ja Ne tarjoavat yhdenmukaisen mallin projektitoimintaan ja palveluhallintaan ja liiketoimintaan integroituina niillä on keskeinen rooli tavoitteissa onnistumisessa ja asiakastyytyväisyydessä. Tällä kertaa Teknologiaturvaajat-podcastin host Kati Tuovinen saa vieraakseen Istekin palvelutoimitusyksikön johtajan Annika Mäenpään ja kehityspäällikkö Jenni Korhosen. Tässä jaksossa perehdymme tarkemmin näihin kahteen organisaation menestystekijään: millaista tekemistä ne tarkoittavat ja mitä lisäarvoa niillä tavoitellaan. Tervetuloa mukaan!

Teknologiaturvaajat-podcastin jakso 6: PMO ja SMO organisaation tukena muuttuvassa toimintaympäristössä Read More »