Teknologiaturvaajat-podcastin jakson mainoskuva. Host Kati Tuovinen ja vieraat Jocka Träskbäck, Saila Pekkarinen ja Laura Ylitalo harmaalla sinistä taustaa vasten.

Teknologiaturvaajat-podcastin jakso 7: Toimiva markkina ei ole meistä kiinni

Pääministeri Petteri Orpon hallitusohjelma ”Vahva ja välittävä Suomi” sisältää kirjauksia, jotka kohdistuvat sidosyksiköihin eli nk. in-houseen. Hallitusohjelman kirjaukset ovat aiheuttaneet vilkasta keskustelua puolesta ja vastaan. Ja tähän aiheeseen pureutuu myös tämänkertainen Teknologiaturvaajien jakso, kun Kati Tuovisen vieraiksi saapuvat Jocka Träskbäck Istekin hallituksesta sekä Laura Ylitalo ja Saila Pekkarinen Istekin Hankinnat ja vastuullisuus -tulosalueelta.

Teknologiaturvaajat-podcastin jakso 7: Toimiva markkina ei ole meistä kiinni Read More »

Ammattiliittojen työnseisausten vaikutukset Istekin palveluihin 1.-2.2.2024

Ammattijärjestöjen aloittamat ja toteuttamat poliittiset työtaistelutoimenpiteet eli lakot ja ulosmarssit saattavat vaikuttaa Istekin palveluihin. Erityisesti aikavälille 1.-2.2.2024 on kohdistettu lukuisia työtaisteluita ja myös muita tapahtumia. Työnseisauksen aikana saattaa palveluissamme olla viivettä asiakaspalvelussa, vika- ja käyttäjätukipalveluissa, tilauskäsittelyssä ja projektoinnissa sekä toimituksissa ja laskutuksessa. Tilanne saattaa vaikuttaa myös Istekin toimittamien palveluiden viankorjauksen vasteaikoihin. Olemme Istekki-tasolla pyrkineet tunnistamaan kriittiset toiminnot, jotka on turvattava ja tehtävät, jotka ovat hengen, terveyden ja omaisuuden suojaamiseksi välttämättömät. Seuraamme työtaisteluiden tilannetta, varmistamme palveluidemme jatkuvuuden ja tiedotamme välittömästi asiakkaitamme, mikäli tilanne vaikuttaa palveluihimme merkittävästi.

Ammattiliittojen työnseisausten vaikutukset Istekin palveluihin 1.-2.2.2024 Read More »

Istekin hiilijalanjälki 2022

Vuonna 2022 Istekin kokonaispäästöt olivat arviolta 25 406 tCO2e. Istekin selkeästi suurimmat päästöt syntyvät hankinnoista ja ostoista, joiden osuus on 74 % kokonaispäästöistä. Seuraavaksi suurimmat päästöt syntyvät myytyjen tuotteiden käytöstä ja kierrätyksestä.  Vuoden 2022 hiilijalanjälki on ensimmäinen arvio Istekin toiminnan aiheuttamista päästöistä, minkä vuoksi tuloksia tarkastellessa on hyvä muistaa, että kehitämme laskentaa vuosi vuodelta tarkemmaksi. Tulokset ovat kuitenkin tarjonneet meille arvokasta tietoa, jonka avulla voimme kehittää toimintaamme päästöjen kannalta oleellisimmilla osa-alueilla.  Laskentaperusteet  Istekin hiilijalanjälki on laskettu vuoden 2022 osalta yhteistyössä Third Rock Oy:n kanssa. Laskenta kattaa organisaation koko arvoketjun, eli yrityksen toiminnasta aiheutuvat suorat päästöt (Scope 1), ostoenergiasta syntyvät epäsuorat päästöt (Scope 2), sekä kaikkien myytyjen tuotteiden loppukäytöstä ja tavaroiden ja palveluiden hankinnasta syntyneet päästöt eli epäsuorat päästöt (Scope 3).  Hiilijalanjälkilaskennassa hyödynnettiin standardia nimeltä Greenhouse Gas Protocol Corporate Standard. Laskentaan mukaan luettavat päästöt rajattiin koskemaan toiminnallista hallintaa, eli organisaation hallinnassa olevat vuokratut ja liisatut hyödykkeet lasketaan myös organisaation päästölähteiksi.  Laskennan kehityskohteet  Energian ja polttoaineiden, hankintojen, logistiikan ja matkustamisen päästöjen laskennassa käyttämässämme datassa on tiettyjä kehityskohteita tulevien vuosien laskennan osalta.  Esimerkiksi toimitilojemme energiankulutus on arvioitu pinta-alan perusteella eikä toteutuneen kulutuksen mukaan. Arviointi on toteutettu näin, koska vuokraamissamme toimitiloissa ei mitata sähkön- ja lämmönkulutusta toteutuneen kulutuksen mukaan eri toimistotilojen tasolla vaan esimerkiksi koko rakennuksen tasolla. Pyrimme vaikuttamaan sidosryhmiimme niin, että laskenta olisi mahdollista tarkemmalla tasolla ja mikäli tulevaisuudessa saamme vuokranantajiltamme tarkat kulutusluvut, pystymme kehittämään päästölaskentaamme sähkön- ja lämmönkulutuksen osalta tarkemmaksi.  Logistiikan päästöjen osalta emme saaneet vuoden 2022 kaikkea dataa kerättyä. Liikematkustamisen ajokilometrien määrää perustuu karkeaan arvioon ja julkisilla liikennevälineillä matkustamisen päästöt on arvioitu kustannusten perusteella. Työssäkäyntimatkustamisesta saatu data ei myöskään kuvaa koko totuutta johtuen työssäkäyntimatkustuskyselyn toteutustavasta. Nämä puutteet ovat meille hyviä kehityskohteita tulevia laskelmia ajatellen, jotta voimme arvioida tarkemmin hiilijalanjälkeämme.  Mistä organisaation hiilijalanjälkilaskenta muodostuu?  Hiilijalanjälkilaskennassa päästöt jaotellaan kolmen luokan (Scope) alle. Niiden avulla pystytään kuvaamaan ja erottelemaan mistä yrityksen hiilijalanjälki muodostuu.  Kuva: GHG Protocol’s Technical Guidance for Calculating Scope 3 Emissions, sivu 6. Scope 1: Suorat päästöt  Laskentaan kuuluvat suorat päästöt, jotka aiheutuvat yrityksen omasta toiminnasta ja sen kontrolloitavista lähteistä. Näihin päästölähteisiin kuuluvat esimerkiksi oma energiantuotanto, kiinteistöt ja ajoneuvot.  Scope 2: Ostoenergian päästöt  Laskentaan kuuluvat yrityksen ostamasta energiantuotannosta syntyvät epäsuorat päästöt. Näihin päästölähteisiin kuuluvat omaan käyttöön ostetun sähkön, lämmityksen ja jäähdytyksen aiheuttamat päästöt.  Scope 3: Epäsuorat päästöt  Laskentaan kuuluvat yrityksen toimintaan liittyvät epäsuorat päästöt. Nämä päästöt syntyvät osana yrityksen toimintaa, mutta ne ovat peräisin asioista, joita yritys ei itse omista tai kontrolloi. Tällaisia päästölähteitä voivat olla siis esimerkiksi yrityksen ostamien tuotteiden valmistuksesta aiheutuvat päästöt. Tämän vuoksi Scope 3 päästöjen laskeminen on vaikeampaa kuin Scope 1 ja Scope 2 päästöjen laskeminen. Scope 3 osalta päästölähteet voidaan jakaa arvoketjun mukaan ennen raportoitavaa organisaatiota aiheutuviin ja raportoitavan organisaation jälkeen aiheutuviin päästölähteisiin. Yhteensä päästölähdekategorioita on 15.  Istekin hiilijalanjäljen laskennassa on huomioitu seuraavat Scope 3 päästökategoriat:  Ostot ja hankinnat  Tuotantohyödykkeet  Energiatuotannon elinkaarivaikutukset  Saapuva logistiikka  Jätehuolto  Liikematkustaminen  Työssäkäyntimatkustaminen  Lähtevä logistiikka  Vuokratut tuotteet ja laitteet  Lue lisää Greenhouse Gas Protocol Corporate Standardista. 

Istekin hiilijalanjälki 2022 Read More »

Istekin uusi Tietoturvavalvomo 24/7 -palvelu turvaa asiakkaiden ympäristöjä ympäri vuorokauden

Istekissä on rakennettu uusi Tietoturvavalvomo 24/7-palvelu, joka turvaa asiakkaiden ympäristöä kyberhyökkäysten varalta vuorokauden ympäri. Tietoturvavalvomo 24/7-palvelussa asiantuntijamme monitoroivat ja turvaavat asiakkaiden ympäristöjä vuoden jokaisena päivänä. Uuden palvelun myötä SOC varallaolo -palvelua ei enää tuoteta. Istekki toimii usean hyvinvointialueen tukena, jonka takia Istekin Tietoturvavalvomolla on laaja tilannekuva terveydenhuollon organisaatiosta. Tietoturvapoikkeamiin sekä -uhkiin voidaan varautua laajan tilannekuvan avulla eri asiakkaiden ympäristöistä saaduilla uhkatiedoilla. Olemme asiakkaidemme tukena erilaisissa tietoturvan ongelmatilanteissa sekä ratkomme niitä asiantuntevien tietoturva-ammattilaisten kanssa. Tietoturva kuuluu kaikille Tietoturvavalvomo 24/7 kehittää asiakkaiden kanssa ympäristön tietoturvaa sekä antaa kehitysehdotuksia tietoturvan parantamiseksi. Varmistamme, että asiakkaiden tietoturvaympäristö kehittyy jatkuvasti ja uhkiin varautuminen paranee. Istekin ja asiakkaan yhteistoimintaa kehitetään erilaisissa harjoituksissa. Tuemme Istekkinä asiakkaan harjoittelutoimintaa ja osallistumme asiakkaan harjoituksiin osana Tietoturvavalvomo-palvelua. Tietoturvavalvomo 24/7:n tarkoituksena on tehdä tietoturvaa yhteistyössä asiakkaan kanssa. Palvelu sisältää siis paljon enemmän kuin pelkän uhkista tiedottamisen. Tietoturvavalvomo 24/7 viestintä pidetään kansantajuisena, sillä tietoturvaa tehdään yhdessä ja se kuuluu kaikille. Jos kiinnostuit Tietoturvavalvomo 24/7 -palvelusta, olethan yhteydessä asiakaspäällikköösi.

Istekin uusi Tietoturvavalvomo 24/7 -palvelu turvaa asiakkaiden ympäristöjä ympäri vuorokauden Read More »

Asiakaskokemustutkimuksessa näkyi Istekin vahva työnantajamielikuva, vastuullisuus ja talous

Kysyimme laajassa asiakaskokemustutkimuksessa asiakkailtamme mielipidettä toiminnastamme. Tutkimuksen avulla haluttiin tutkia Istekin strategisten ja taktisten asiakasyhteyshenkilöiden asiakaskokemusta ja Istekin mainetta sekä Istekin nauttimaa sidosryhmätukea. Istekki sai asiakaskokemustutkimuksessa yleismainepisteet 3.32, mikä tarkoittaa, että Istekin kokonaismaine on kohtalaisella tasolla. Käytetty asteikko on 1-5, mikä tarkoittaa että meillä on vielä paljon varaa nostaa kokonaisarvosanaa. Erinomaisen arvosanan sai yrityksemme talous ja hyvän arvosanan sekä vastuullisuus että Istekki työpaikkana. Vastaajina oli yhteensä 85 henkilöä. Vuoden 2023 lopussa tehty asiakaskokemustutkimus eli Luottamus&Maine -tutkimus on ulkopuolisen tutkimuslaitoksen, T-Median, kehittämä ja toteuttama tutkimus. Tutkimus on liiketalouden teoriaan ja tilastotieteeseen perustuva työkalu, jolla saadaan aikaiseksi dataan pohjautuvaa tietoa sidosryhmätuen kasvattamiseksi sekä organisaation toiminnan kehittämiseksi. Se palvelee dataan pohjautuvassa päätöksenteossa, maineen johtamistyössä sekä sidosryhmätuen kasvattamisessa. Tutkimus tehtiin Istekissä nyt ensimmäistä kertaa. Tutkimus on laajempi otanta asiakkaiden kokemuksesta kuin yksittäinen ja nopea NPS-kysely. Se tarjoaa tilastolliseen todistusaineistoon pohjaavia, johtamiskelpoisia syötteitä toimintamme kehittämiseksi, toimenpiteiden priorisoimiseksi ja sidosryhmätuen maksimoinniksi. Olemme tyytyväisiä sijoitukseemme ja kiitämme vastaajia heidän antamistaan arvioista ja palautteesta. Maineen rakentaminen on pitkäjänteistä työtä, johon haluamme panostaa myös jatkossa. Avoimuus ja läpinäkyvyys ovat viestintämme keskeisiä periaatteita henkilöstölle, asiakkaille ja sidosryhmille.

Asiakaskokemustutkimuksessa näkyi Istekin vahva työnantajamielikuva, vastuullisuus ja talous Read More »

Marja Kaurannan potretti vaaleta taustaa vasten.

Blogi: Istekissä rakennetaan tuotteistettua tietoalustaa sote-tietojen hyödyntämiseen

Sote-palvelutuotannon tietojohtamisessa ja palvelukokonaisuuksien kehittämisessä keskeisenä mahdollistajana on luotettava ja kattava tietopohja hyvinvointialueen potilas- ja asiakastie­doista. Tällä hetkellä alueita haastaa laaja tietojärjestelmäkenttä, entisten sairaanhoitopiirien ja kuntakohtaisten tietojärjestelmä- ja teknologiaratkaisuiden erot ja päällekkäisyydet. Yhtenäisen tiedon puute, sirpaleinen järjestelmäkenttä ja heikko datan laatu vievät pohjaa tietojohtamiselta ja hidastavat kehittämistyötä.   Tarkoituksenmukaiset ja riittävän tehokkaat tietojärjestelmät ovat välttämättömiä ja jopa kriittisiä sosiaali- ja terveydenhuollon organisaatioi­den toiminnan mahdollistajia ja palveluiden toteutusvälineitä   Oikein valitut työvälineet tehostavat tiedon keräämistä, käsittelyä, säilyttämistä, jakamista ja hyödyntämistä. Yhtenäiset toimintamallit, tiedonhallinta, ja tietopohja mahdollistavat johtamis-, ohjaus-, seuranta-, valvonta- ja arviointitehtävien toteuttamisen. Ilman hyvin rakennettua tietopohjaa ei voida rakentaa merkityksellisiä ja oikeellisia tietotuotteita, koska tietoja ei välttämättä pystytä yhdistelemään ja jatkojalostamaan vaaditulla tavalla. Monimutkaisten tietoprosessien ja tiedon laadun ymmärtämiseksi tarvitaan käsitteellisiä välineitä, käytännön toimintamalleja ja konkreettisia työkaluja. Tietopolitiikka, tiedonhallintapolitikka, tietoturva- ja tietosuojapolitiikka liitteineen sisältävät kokonaiskuvan vastuista ja tehtävistä koko tiedon elinkaaren ajan. Niillä varmistetaan, että data on saatavilla oikeille ihmisille oikeaan aikaan ja että se on luotettavaa ja turvallista.   Tuotteistus mahdollistaa tasalaatuiset ja monistettavat ratkaisut sekä kustannusvaikuttavan tietojohtamisen kehittämistyön Tuotteistetun sote-tietoalustan perustana on yhdenmukainen tietoarkkitehtuuri ja dokumentoidut tehokkaat tietovarastoinnin prosessit. Systemaattisella kehittämistyöllä luomme modernin tietoalustan ja työvälineistön, mikä mahdollistaa muuttuvien tietotarpeiden joustavan tiedon siirron ja kehittyneen analytiikan sekä tekoälyn hyödyntämisen. Perustason raportoinnista päästään ennustavalle ja ohjaavalle raportoinnin ja tiedon hyödyntämisen tasolle.   Data ja analytiikka -ryhmässä olemme käynnistäneet tuotteistetun tietoalustan kehittämistoimenpiteet tietoarkkitehtuurin yhdenmukaistamisen varmistamiseksi Kevään 2024 aikana kuvaamme tietoalustan ydinprosessit ja sovimme toimintatavoista sekä selkeytämme eri toimijoiden roolia. Istekin sisäisellä investointirahalla toteutamme tietoalustan kehitysympäristön. Sen tavoitteena on parantaa tuote- ja prosessikehitystä sekä saada näkyvyyttä oikeisiin valintoihin tulevaisuutta varten. Lisäksi meillä on tarkoituksena käynnistää hyvinvointialueiden tietojohtamisen vastuuhenkilöiden kanssa säännölliset yhteiset tapaamiset. Alueiden yhteiskehittämisellä saadaan synergiaetuja ja kustannussäästöjä tiukassa taloudellisessa tilanteessa. Kirjoittaja: Marja Kauranta johtava asiantuntija

Blogi: Istekissä rakennetaan tuotteistettua tietoalustaa sote-tietojen hyödyntämiseen Read More »

Teknologiaturvaajat-podcastin jaksokuva, jossa on host Kati Tuovisen sekä vieraiden Annika Mäenpään ja Jenni Korhosen potretit harmaina tummansinistä taustaa vasten.

Teknologiaturvaajat-podcastin jakso 6: PMO ja SMO organisaation tukena muuttuvassa toimintaympäristössä

PMO eli Project Management Office ja SMO eli Service Management Office ovat avain organisaation menestykseen. ja Ne tarjoavat yhdenmukaisen mallin projektitoimintaan ja palveluhallintaan ja liiketoimintaan integroituina niillä on keskeinen rooli tavoitteissa onnistumisessa ja asiakastyytyväisyydessä. Tällä kertaa Teknologiaturvaajat-podcastin host Kati Tuovinen saa vieraakseen Istekin palvelutoimitusyksikön johtajan Annika Mäenpään ja kehityspäällikkö Jenni Korhosen. Tässä jaksossa perehdymme tarkemmin näihin kahteen organisaation menestystekijään: millaista tekemistä ne tarkoittavat ja mitä lisäarvoa niillä tavoitellaan. Tervetuloa mukaan!

Teknologiaturvaajat-podcastin jakso 6: PMO ja SMO organisaation tukena muuttuvassa toimintaympäristössä Read More »

Istekin ICT-palvelujen hintavertailun tulokset – Kokonaisuutena Istekin palveluita voidaan pitää edullisempana kuin vastaavia palveluita hankittuna muilta markkinatoimijoilta

Istekki noudattaa hinnoittelussaan omakustannusperiaatetta.​ Toiminnan tehokkuus ja hintojen kilpailukyky varmistetaan toimintamallilla, joka koostuu:​ Säännöllisestä asiakasyhteistyöstä hinnoitteluun ja kustannuksiin liittyen​ Vuosittain tehtävästä markkinahintavertailusta erillisen, riippumattoman tutkimuslaitoksen toimesta​ Vuosittain tehtävistä, markkinahintavertailun perusteella kohdistetuista kehitystoimenpiteistä​ Vuosittain tehtävistä hinnoittelu- tai tuotteistusmuutoksista ja -parannuksista​ Deloitten toteuttaman hintavertailun mukaan Istekin perustietotekniikkapalvelut sisältäen loppukäyttäjäpalvelut, tietoliikennepalvelut sekä kapasiteettipalvelut ovat hintatasoltaan kilpailukykyisiä. Kokonaisuutena Istekin palveluita voidaan pitää edullisempana kuin vastaavia palveluita hankittuna muilta markkinatoimijoilta. Deloitten mukaan Istekin kilpailukykyä parantavat erityisesti: Oma runkoverkkopalvelu ja mahdollisuus korkeatasoiseen tietoturvaan, joka vastaa asiakkaiden odotuksia Laaja palveluvalikoima ja asiakkaille tyypillisesti tarjottava laaja palvelukokonaisuus Suuret volyymit, jotka mahdollistavat kustannustehokkaan toteutuksen Yksinkertainen palveluiden rakenne ja lisälaskutettavien osien välttäminen, mikä hinnoittelussa selkeyttää toimintaa, laskutusta ja budjetointia Laadukkaat ja standardoidut laitteistot Vertailu sisälsi esimerkkikorin hyvinvointialueiden tyypillisesti käyttämästä palveluportfoliosta. Hintavertaillut palvelut sisältävät ns. perustietotekniikkapalvelut, jotka muodostavat merkittävän osan Istekin asiakkaille tarjottavan palvelukokonaisuuden kustannuksista. Vertailu sisältää myös palveluihin liittyvän operatiivisen palvelunhallinnan. Oheisessa dokumentissa on kerrottu tarkemmin, miten hintavertailu on toteutettu ja miten sen vertailtavuus varmistettu Deloitten toimesta. Dokumentin loppuun on koottu keskeiset havainnot Istekin hintakilpailukyvystä​. Deloitten markkinahintavertailu Istekin palveluista 2023 (PDF)

Istekin ICT-palvelujen hintavertailun tulokset – Kokonaisuutena Istekin palveluita voidaan pitää edullisempana kuin vastaavia palveluita hankittuna muilta markkinatoimijoilta Read More »

Pirhan ja PSHVA:n potilastietojärjestelmän tarjouspyyntö julkaistu

Istekin yhdessä loppuasiakkaiden kanssa valmistelema tarjouspyyntö Pirkanmaan ja Pohjois-Savon hyvinvointialueiden potilastietojärjestelmien uudistamiseksi on julkaistu 5.1.2024. Istekki toimii tarjouspyynnössä hankintayksikkönä. Tarjousten jättöaika on 12.2.2024 klo 12.00. Tarjousten vertailuun kuuluu myös käytettävyysarviointi, joka suoritetaan loppukäyttäjien toimesta alustavasti 13. – 22.3.2024. Käytettävyysarviointiin osallistuu loppukäyttäjiä eri ammattiryhmistä niin Pirhalta kuin PSHVA:lta. Hankintayksikkö arvioi hankinnan sisältävän sopimuskaudella järjestelmän käyttöönotot integraatioineen sekä 48 kuukauden ajalle lasketut käyttöoikeudet, järjestelmän edellyttämät sovellustoimittajan tukipalvelut sekä ylläpito- ja jatkokehityspalvelut, yhteensä noin 60 miljoonan euron arvosta. Linkki hankinta-asiakirjoihin (vaatii kirjautumisen).

Pirhan ja PSHVA:n potilastietojärjestelmän tarjouspyyntö julkaistu Read More »

Teknologiaturvaajat-podcastin 5. jakson mainoskuva, jossa on mustavalkoiset vieraiden hahmot tummansinistä taustaa vasten istumassa pöydän ääressä puhumassa mikrofoniin.

Teknologiaturvaajat-podcast jakso 5: Viestinnän virtuoosit: brändiä, tarinoita ja hervotonta havainnollistamista

Teknologiaturvaajat-podcastin 5. jaksossa puhutaan viestinnästä. Istekin Kati Tuovinen saa vieraakseen digikanavien mestarin, Istekin viestintäjohtajan Minttu Lampisen sekä teatteri- ja elokuvataiteen virtuoosin Heikki Vihisen. He molemmat ovat todellisia viestinnän ammattilaisia – kumpikin omalla tavallaan. Nyt he jakavat meille omat oivalluksensa viestinnän merkityksestä niin digitaalisissa kanavissa kuin teatterilavalla. Kuulemme myös viestinnän roolista arjessamme, tarinankerronnan voimasta sekä aitouden tärkeydestä viestinnässä. Katso videopodcast jakso alta:

Teknologiaturvaajat-podcast jakso 5: Viestinnän virtuoosit: brändiä, tarinoita ja hervotonta havainnollistamista Read More »