Kysyimme laajassa asiakaskokemustutkimuksessa asiakkailtamme mielipidettä toiminnastamme. Tutkimuksen avulla haluttiin tutkia Istekin strategisten ja taktisten asiakasyhteyshenkilöiden asiakaskokemusta ja Istekin mainetta sekä Istekin nauttimaa sidosryhmätukea. Istekin yleismainepisteet nousivat tänä vuonna lukemaan 3,33, mikä tarkoittaa, että Istekin kokonaismaine on kohtalaisella tasolla. Kokonaismaineemme oli edellisessä tutkimuksessa 3,32. Käytetty asteikko on 1-5, mikä tarkoittaa että meillä on vielä paljon varaa nostaa kokonaisarvosanaa. Saimme hyvän arvosanan taloudesta, vastuullisuudesta ja Istekistä työpaikkana. Suurin nousu saavutettiin vuorovaikutuksessa, joka nousi lukemasta 3.01 lukemaan 3.25. Vastaajina oli yhteensä 69 henkilöä.

Vuoden 2024 syyskuussa tehty asiakaskokemustutkimus eli Luottamus & Maine -tutkimus on ulkopuolisen tutkimuslaitoksen, T-Median, kehittämä ja toteuttama tutkimus. Tutkimus on liiketalouden teoriaan ja tilastotieteeseen perustuva työkalu, jolla saadaan aikaiseksi dataan pohjautuvaa tietoa sidosryhmätuen kasvattamiseksi sekä organisaation toiminnan kehittämiseksi. Se palvelee dataan pohjautuvassa päätöksenteossa, maineen johtamistyössä sekä sidosryhmätuen kasvattamisessa. Tutkimus tehtiin Istekissä nyt toista kertaa. Tutkimus on laajempi otanta asiakkaiden kokemuksesta kuin yksittäinen ja nopea NPS-kysely. Se tarjoaa tilastolliseen todistusaineistoon pohjaavia, johtamiskelpoisia syötteitä toimintamme kehittämiseksi, toimenpiteiden priorisoimiseksi ja sidosryhmätuen maksimoinniksi.

Olemme tyytyväisiä sijoitukseemme ja kiitämme vastaajia heidän antamistaan arvioista ja palautteesta. Maineen rakentaminen on pitkäjänteistä työtä, johon haluamme panostaa myös jatkossa. Avoimuus ja läpinäkyvyys ovat viestintämme keskeisiä periaatteita henkilöstölle, asiakkaille ja sidosryhmille.

Turvallisuuskulttuurin pitäisi – ainakin jos turvallisuuden parissa työskenteleviltä kysytään – olla osa yrityksen DNA:ta, mutta usein sitä käsitellään kuin jotain erillistä ja mystistä ohjelmaa, johon osallistuu vain tietoturvatiimi ja muut jatkavat arjessaan.   

Miettikäämme asiaa käytännön esimerkin kautta. Varmistatko töistä lähtiessäsi, että ovi menee perässäsi kiinni, eikä asiattomia henkilöitä livahda sisään? Kotona tämä olisi itsestään selvää, sillä tuskin jätät ulko-ovea auki kotoa lähtiessäsi, saati päästäisit ventovieraita pujahtamaan kylään avonaisesta ovesta. Luultavasti torppaisit moiset aikeet heti alkuunsa. Tällaisessa toiminnassa on kyse tavasta, jota sinun ei tarvitse erikseen pohtia, vaan se tulee selkärangastasi. Olet jossain vaiheessa elämääsi oppinut, että ulko-ovi suljetaan kotoa poistuttaessa, ja että kotiin tunkeutuvasta ihmisestä tavataan soittaa hätänumeroon. Organisaation turvallisuuskulttuurin rakentumisessa on niin ikään kyse lopulta turvallisten toimintatapojen omaksumisesta, ei mistään tämän monimutkaisemmasta.  

Kenen vastuulla tällaisten toimintatapojen omaksuminen sitten on? Kotioloissa olemme itse vastuussa siitä, että toimimme turvallisuutta vaalien, mutta töissä saatamme herkästi ajatella, että kyllä joku muu hoitaa, esimerkiksi IT- tai turvallisuusyksikkö. Mutta aivan kuten kotonakin olisi toivottavaa, että kaikki asukkaat huolehtivat omalta osaltaan kodin turvallisuudesta, tulisi meidän kaikkien antaa oma panoksemme turvallisuudesta huolehtimiseen myös töissä. Turvallisuustoiminta kun ei ole yksilölaji vaan pikemminkin joukkueurheilua. Sinä, minä, me – olemme kaikki vastuussa, eikä kukaan ole toista tärkeämpi pelaaja tässä joukkueessa. Itse asiassa juuri sinun toimintasi voi varmistaa sen, että turvaverkko pysyy ehjänä. Yhden huti, toisen heitto: turvallisuus on yhteistyötä, ei yhden yksikön tai ryhmän vastuulla.   

Ihminen onkin turvallisuuden vahvin lenkki, sillä juuri meidän teoistamme, havainnoistamme ja valinnoistamme turvallisuus rakentuu. Toisaalta olemme joskus myös se heikoin lenkki, koska olemme ihmisiä, ja ihmiset tekevät virheitä. Virheitä on myös lupa tehdä, koska ne kuuluvat ihmisyyteen. Inhimilliset erehdykset sitä paitsi opettavat enemmän kuin täydellinen suorittaminen. Toisinaan virheet johtuvat siitä, että vaadittu (ja ihmisen kehittämä) toimintamalli on niin kankea, ettei sitä ole mahdollista omaksua tavaksi järjellisessä ajassa, ja toimintaa pitää kehittää paremmaksi. Joskus pieni mokailu onkin paras tapa löytää kehityskohteita toiminnastamme.   

Ja kehitettäväähän löytyy. Turvallisuustyö ei valitettavasti koskaan lopu tai valmistu. Uusia uhkia ilmaantuu aina, ja kun yksi saadaan jotenkin hallintaan, odottaa seuraava jo vuoroaan kulman takana. Toiminta, joka vielä eilen oli kuranttia, saattaa huomenna joutaa romukoppaan. Kyse on siitä, että olemme jatkuvasti valmiita kehittämään ja oppimaan uusia tapoja toiminnan turvaamiseksi.  

 

Blogin kirjoittajat:
Anna Taivalmaa, tietoturva-asiantuntija
Mika Harjunen, tietoturvapäällikkö
 

Istekissä pidettiin syyskuussa ISO-sertifikaattiemme (9001, 20000-1, 13485 ja 27001) ulkoiset auditoinnit. Sertifikaatit koskevat laadunhallintajärjestelmää, palvelunhallintajärjestelmää, lääkinnällisten laitteiden valmistusta, huoltoa ja jakelua sekä tietoturvallisuuden hallintajärjestelmää.  

Tänä vuonna lähdimme laajentamaan sertifikaattiemme kattavuutta kaikille isoimmille toimipaikoillemme kattaen käytännössä koko Istekin. Auditoinnin noin 50 haastattelusessioon osallistui noin 140 istekkiläistä, ja auditoinnin suoritti KIWA Inspectan kolme auditoijaa. 

KIWA Inspectan auditoijat tekivät runsaasti positiivisia havaintoja. He totesivat johtamisjärjestelmämme ”olevan vaikuttava ja standardien vaatimusten mukainen arvioinnin kattavuuden osalta”. Saimme kuitenkin myös kaksi lievää poikkeamaa, joihin olemme jo antaneet vastineet hyväksytysti ja tarttuneet toimiin.  Päivitetyt sertifikaatit saimme lokakuun lopussa. 

Uusimme myös Ekokompassi-sertifikaattimme lokakuussa. Tämä kansallinen ympäristösertifikaatti on voimassa kolme vuotta. 

Voit lukea lisää sertifikaateistamme vastuullisuus-sivulla. 

Tervetuloa mukaan Istekin M365 Uudet ominaisuudet -webinaariin 28.11. klo 13-14.

Istekki järjestää neljä kertaa vuodessa M365 Uudet ominaisuudet -webinaarin. Webinaareissa tarkastellaan M365-sovelluksiin tulleita mielenkiintoisia uudistuksia sovellusten loppukäyttäjän näkökulmasta. Marraskuun webinaarissa esitellään paljon Teamsiin tulleita uusia mielenkiintoisia ominaisuuksia, kuten esimerkiksi breakout roomsin uutuudet. Tapahtumassa esitellään myös uuden Outlookin sujuvaa käyttöä, kuten kalentereiden lisäämistä.

Webinaarit ovat kaikille avoimia ja maksuttomia tilaisuuksia.

Tilaisuuden toteuttavat Istekin Modernin tietotyön ratkaisut -yksikön kouluttajat. Tervetuloa mukaan linjoille kuulemaan M365-uudistuksista!

Webinaaria ei tallenneta.

 

Linkki Teams-tapahtumaan.

Istekki Oy kilpailutti markkinoilta laajan tarjonnan erilaisia asiantuntija – ja konsultointipalveluita asiakkaidensa käyttöön. Asiantuntija- ja konsultointipalveluja koskeva puitesopimus liittyy Istekin tarjoamiin johtamisen ja uudistamisen palveluihin, joiden osaamis- ja tekijäkapasiteettia pystytään nyt tarvittaessa skaalaamaan entistä suuremmaksi ja monipuolisemmaksi muuttuvien asiakastarpeiden mukaan. Hankinnan ennakoitu, mahdollinen enimmäisarvo on 29,7 M€. Se jakautuu 20 osa-alueelle. Hankintapäätös tehtiin 14.10.2024 ja se on nyt valitusajan päätyttyä lainvoimainen. 

Istekin liiketoimintajohtaja Mervi Avelin avaa hankinnan taustoja:

”Tavoitteenamme on asiakkaiden toiminnan tarpeiden tukeminen ja ICT-muutosten kasvavan määrän huomiointi. Tarjoamme näihin erilaisia hankejohtamisen, arkkitehtuurin, palvelumuotoilun, ketterien menetelmien ja työkalujen konsulttipalveluja sekä inhimillisen muutosjohtamisen palveluja. Tehdyn kilpailutuksen myötä saamme käyttöömme laajan tarjonnan ammattilaisia ja osaamista niissä asioissa, joissa omat kädet tai osaaminen eivät riitä.” 

”Olemme erittäin tyytyväisiä tähän kilpailutukseen. Saimme useita tarjouksia jokaiselle vaativalle osa-alueelle. Uskomme, että valitut toimittajat voivat auttaa meitä laajalla kokemuksellaan ja osaamisellaan johtamisen ja uudistamisen palveluiden parissa”, Avelin jatkaa. 

Valmiit miljoonamarkkinat isoille ja pienille yrityksille

 

Kilpailutuksen kautta kymmenille suomalaisille yrityksille avautui potentiaalisesti usean miljoonan euron valmiit markkinat Istekin sopimustoimittajina. Kilpailutuksen lopputuloksena Istekin asiantuntija- ja konsultointityön sopimustoimittajiksi valittiin toimittajat seuraaville 20 osa-alueille: 

  • Esihenkilöroolin mukaiset tehtävät 
  • Tiedonhallintalain toimeenpanoon liittyvä asiantuntija työ 
  • Tietoarkkitehtuuri 
  • Kokonaisarkkitehtuuri 
  • Toiminta-arkkitehtuuri 
  • ICT-arkkitehtuuri 
  • Saavutettavuus ja esteettömyys 
  • Häiriökysyntä-analytiikka 
  • Palvelumuotoilu, liiketoimintamuotoilu, UX/UI-suunnittelu 
  • Innovaatioprosessi 
  • Ketterät menetelmät 
  • Vaikuttavuus 
  • Lääkehoitoprosessien kehittäminen 
  • Tutkimustyö ja -tieto kehittämisen tukena 
  • Muutosjohtamisen konsultointi 
  • Muutosjohtamisen koulutus 
  • Toiminnan kehittämisen esiselvitykset ja analyysit, liikkeenjohdon konsultointia
  • Palvelusuunnittelu
  • Palvelusuunnittelun avustavat tehtävät
  • Asiakasrajapinnan tehtävät 

Jokainen osa-alue pitää sisällään 3- 5 sopimustoimittajaa, joilta voidaan tilata asiantuntijatyötä puitejärjestelyn menetelmin. Puitejärjestelyn osa-alueiden toimittajilta voidaan tilata alle 60.000 euron asiantuntija- ja konsultointipalvelua suoraan ilman minikilpailutusta. Jos hankinnan arvo ylittää 60.000 euron kynnysarvon, julkaisee Istekki hankinnasta puitejärjestelyn sisäisen kilpailutuksen, ns. minikilpailutuksen. Kynnysarvon ylittävissä hankinnoissa vaihtoehtona on minikilpailutuksen lisäksi tilata etusijajärjestykseen perustuen. 

Julkisomisteinen inhouse-yhtiö Istekki Oy antaa asiakkailleen kokonaisuudessaan noin 1,4 miljoonan euron kertaluonteisen alennuksen marraskuussa 2024. Istekin asiakkaita ja omistajia ovat useat hyvinvointialueet, kaupungit, kunnat ja kuntayhtymät.

Toteutamme Istekissä merkittäviä toimenpiteitä julkisen sektorin kustannustehokkuuden edistämiseksi. Strategiamme mukaisesti tärkein tehtävämme on toimia asiakkaiden toiminnan turvaajana tilanteessa, jossa toimintaympäristö on muuttunut ja hyvinvointialueiden ja kuntien taloustilanne on erittäin kireä.

Alkuvuodesta 2024 aloitetut, lukuisat tehostamistoimenpiteet ovat jo tuoneet kustannussäästöjä Istekin omaan toimintaan. Yhteiskunnallisena yrityksenä emme tavoittele voittoa, joten osa saavuttamistamme säästöistä kohdennetaan suoraan asiakkaillemme palvelujen hintojen kautta.

Kaikkiaan Istekin ICMT-palvelujen kustannustehokkuustoimenpiteet tuottavat yhtiön asiakasomistajille arvioidusti 5,5 miljoonan euron säästöt vuonna 2024. Iso osa jo toteutetuista säästöistä on pysyviä.

 

Lisätiedot:
Lasse Koskivuori
toimitusjohtaja
+358 44 434 1234
lasse.koskivuori@istekki.fi

Istekki on tehnyt Servicalle kokonaisarkkitehtuurityötä vuodesta 2022 lähtien ensin toimeksiantona ja nykyisin jatkuvana palveluna.

Kokonaisarkkitehtuurilla tarkoitetaan kokonaiskuvaa organisaation toiminnasta liiketoimintaprosesseista, infrastruktuuriin, tietojärjestelmiin ja teknologioihin. Kokonaisarkkitehtuurin kehittämistyössä tavoitteena on saada parempi kokonaisvaltainen ymmärrys organisaation toiminnasta ja prosesseista, jotta toimintaa voidaan tehostaa ja asetetut tavoitteet saavutetaan. Kokonaisarkkitehtuuri on siis tiedonhallintaa, joka tukee organisaation pitkän aikavälin tavoitteita ja strategiaa.

Yhteiset käsitteet ja sama tieto kaikkien saataville

Istekki on tehnyt Servicalle systemaattisesti tiedonhallinnan kuvauksia toiminto- ja palveluryhmä kerrallaan. Kuvauksista on hyötyä suoraan toiminnoista- ja palveluista vastaaville ja esihenkilöille esimerkiksi perehdytyksessä ja toiminnan kehittämisessä.

”Olemme kytkeneet kuvauksiin mukaan myös tiedolla johtamisen, eli toiminnan tavoitteet ja mittarit sekä uusimpana lakisääteiset tietosuojakuvaukset, jotka perinteisesti ovat olleet erillisiä muista kuvauksista,” kertoo Istekin johtava asiantuntija Ritva Ikäheimo.

Tänä keväänä Servicalle kuvattiin auki materiaalilogistiikan koko prosessi materiaali- ja informaatiovirtoineen. Prosessi kesti yhteensä yli kaksi kuukautta.

”Materiaalilogistiikka on kokonaisuutena todella laaja, mutta tehdyn kuvauksen avulla kenen tahansa on mahdollista ymmärtää ja perehtyä siihen. Kuvaus auttaa ymmärtämään kokonaisuuden toimijoiden, sekä materiaali- ja informaatiovirtojen osalta,” kertoo Servican aluepäällikkö Sami Reponen.

”Kuvauksen pohjalta on helpompi käydä keskusteluja, kun kaikki ymmärtävät samalla tavalla mistä puhutaan. Nykytilanne on kaikilla tiedossa ja sen pohjalta on helpompi jatkokehittää ja nähdä mihin mahdolliset muutokset vaikuttavat. Kuvaus avaa ymmärrystä myös asiakkaalle, että asiat ovat hoidossa ja hallinnassa. Nyt on tärkeää pitää tietoja ajan tasalla ja käyttää niitä hyödyksi, jatkaa Reponen”.

Kokonaisarkkitehtuuri osana yhtiön strategiaa

Kokonaisarkkitehtuurityö on nostettu Servican strategisen ”Teknologia”-painopisteen yhdeksi keskeiseksi toimenpiteeksi vuosille 2024-2027.

”Servicalla on käynnissä kolmevuotinen hanke, jossa kuvaamme kokonaisarkkitehtuuria Istekin asiantuntijoiden avustuksella, pohjautuen Servican strategisiin painopisteisiin. Hankkeella kuvaamme Servican palveluiden tiedonhallintamalleja sekä tietovirtoja ja kehitämme Servican kokonaisarkkitehtuuriosaamista,” kommentoi Servican ICT-päällikkö Petri Väisänen.

”On hienoa, että arkkitehtuurityö on mukana strategiassa. Usein arkkitehtuurityö mielletään vaikeaksi ja haastavaksi, sillä se on asiana abstrakti ja erittäin laaja kokonaisuus. Haasteena on yleensä se, ettei tiedetä kenen tulisi kuvata asioita, mistä aloittaa ja mitä kaikkea kuvata, jotta kuvaukset olisivat hyödyllisiä ja ne olisivat päivitettävissä,” pohtii Ikäheimo Istekiltä.

Servicalla on käynnissä mittavia strategisia IT-hankkeita tuotannonohjausjärjestelmien ja prosessien uudistamiseksi, joiden tavoitteena on tehostaa toimintaa ja kasvattaa liiketoimintamahdollisuuksia.

”Niin strategisia kuin pienempiäkin kehitystoimenpiteitä tehdään jatkuvasti muuttuvassa toimintaympäristössä, jossa meidän tulee huomioida asiakkaan ja liiketoiminnan tarpeet, muuttuva lainsäädäntö sekä tietoturva, muutamia näkökulmia mainitakseni. On tärkeää, että kaikki eri kehitysfunktiot ymmärtävät nykytilan pystyäkseen kehittämään palveluja ja prosesseja samaan suuntaan ja teknologiaan liittyvät valinnat tukevat optimaalisesti liiketoiminnan kehittämistä ja datan hyödyntämistä. Kokonaisarkkitehtuurityön avulla pyrimmekin välttämään siiloutunutta kehittämistä ja päätöksentekoa, jotta käytössä olevilla kehitysbudjeteilla saavutetaan paras mahdollinen lopputulos, kertoo Väisänen.

Olemme mukana yhteisellä polulla kohti hiilineutraalia Pohjois-Savoa, joka on Pohjois-Savon ELY-keskuksen HIPOVA-hankkeen koordinoima verkosto. Verkosto on avoin kaikille pohjoissavolaisille organisaatioille, jotka haluavat edistää ilmastoystävällisiä ja ympäristövastuullisia toimia sekä osallistua verkoston kehittämiseen. Kehitystyötä tehdään verkoston tarpeiden ja toiveiden pohjalta HIPOVA-hankkeen resursseja hyödyntäen.

 

Tavoitteena hiilineutraalius vuonna 2030

 

Haluamme kantaa vastuumme asiakkaiden ja valtion ilmastotavoitteiden saavuttamiseksi. Teemme ilmastotyötä ennakoivasti ja huomioimme toiminnan kaikista osa-alueista aiheutuvat päästöt. Näin turvaamme omaa sekä yhteiskunnan tulevaisuutta ja tarjoamme ympäristövastuullisen työpaikan henkilöstölle.

Pyrimmme olemaan ilmastotyön edelläkävijä ja vastuullisuudestaan tunnettu kumppani, joka on innostanut myös sidosryhmänsä toimimaan yhteisen päämäärän eteen ja erottuu kaltaisistaan toimijoista edukseen.

Tavoitteenamme on olla hiilineutraali 2030 mennessä. Tämä tarkoittaa Istekille sitä, että hankintojen aiheuttamia päästöjä vähennetään liikevaihtoon suhteutettuna vähintään 30 % vertailuvuodesta 2022. Lisäksi kokonaispäästöjä vähennetään 30 % vuoden 2023 tasosta.

Ympäristölupauksemme on ”Hyvinvoivan ympäristön puolesta”. Arvojemme mukaisesti vastuullisuus tarkoittaa sitä, että toimimme oikein ja ylitämme odotukset. Näin voimme taata myös tuleville sukupolville elinkelpoisen ja rikkaan ympäristön.

Lisätietoja vastuullisuudestamme löydät verkkosivujemme vastuullisuus-osiosta (istekki.fi).
Lisätietoja Mukana yhteisellä polulla -verkostosta löydät Hiilineutraali Pohjois-Savo -sivulta (hiilineutraalipohjoissavo.fi).

 

Mukana yhteisellä polulla -merkki

ICT- ja informaatioalan vaikuttajat kokoontuivat yhteen Istekin Lataus24-asiakaspäiville Tampereen hotelli Ilvekseen 8.-9.10. Asiakaspäiville osallistui yli 160 henkilöä. Mukana oli asiakasomistajien edustajia ja istekkiläisiä.

Ohjelmassa oli kiinnostavia puheenvuoroja, rentoa yhdessäoloa ja virkistäviä kohtaamisia. Tämän vuoden teemoina tapahtumassa olivat tehokkuus ja kustannussäästöt, johtaminen, vaikuttavat digitaaliset palvelut sekä turvallisuus ja riskienhallinta.

Tapahtuma keräsi paljon kiitosta ja puheenvuoroja pidettiin inspiroivina. Kiitos siis kaikille onnistuneesta tapahtumasta!

 

 

Istekki kilpailutti uuden digitaalisen oppimisympäristön ja kilpailutuksen voitti suomalainen Eduhouse Oy. Eduhousen verkkokoulutuspalvelu tehostaa Istekin asiantuntijoiden jatkuvaa oppimista ja osaamisen kehittämistä. Laajat koulutussisällöt, räätälöidyt ja joustavat oppimispolut sekä innovatiiviset oppimisen metodit mahdollistavat yksilöllisen osaamisen kehittämisen lisäksi myös päällekkäisten järjestelmien karsimisen. Eri järjestelmien vähenemisen myötä saavutetaan merkittäviä kustannussäästöjä, mikä onkin yksi Istekin pitkän aikavälin tavoitteista.

”Oppimispolkujen selkeyttäminen ja asiantuntijoiden työssä jaksamisen tukeminen ovat tärkeitä kehityskohteita, ja yhteistyö Eduhousen kanssa vie meitä lähemmäs tavoitteitamme. Näin pystymme keskittymään olennaiseen: asiakkaidemme tukemiseen digitaalisessa muutoksessa ja palvelujemme kehittämiseen heidän tarpeidensa mukaisesti,” sanoo Istekin koulutuspalvelujen tuoteomistaja Anni Sormunen.

Palvelu on saatavilla kaikille asiakasomistajillemme

 

Istekin tavoitteena on olla julkishallinnon digitalisaation suunnannäyttäjä ja vastuullinen kumppani, joka huolehtii niin asiakkaista kuin henkilöstöstä ja tuottaa kestäviä ratkaisuja. Kilpailutuksen myötä Eduhousen verkkokoulutuspalvelu on saatavilla nyt kaikille asiakasomistajillemme. Eduhousen palvelu tuo Istekille ja sen asiakasomistajille konkreettista lisäarvoa tarjoamalla oppimisratkaisun, joka parantaa asiantuntijoiden työtyytyväisyyttä ja auttaa ylläpitämään huippuosaamista jatkuvasti muuttuvassa teknologiaympäristössä.

”Eduhouse kumppaninaan Istekki auttaa laajaa asiakaskuntaansa vastaamaan digitalisaation haasteisiin ja hyödyntämään sen mahdollisuuksia tehokkaasti,” kertoo Sormunen.

Tutustu Eduhousen oppimisympäristöön. Lue lisää Eduhousesta.