Istekki hankki twodayn tekoälysovelluksen hyvinvointialueiden avuksi: Ratkaisu voi vaikuttaa jopa 4 miljoonan kansalaisen palveluihin

Kuvituskuva, jossa on tekoälybotti taustalla auttamassa henkilöä joka kirjoittaa läppärillä.

twodayn tiedote 6.8.2024:

 

Yli 1400 asiantuntijan tieto-, viestintä- ja terveysteknologiayhtiö Istekki Oy on hankkinut osaksi palvelutuotantoaan suomalaisen twoday AI Agent -tekoälyratkaisun, joka tuo Istekin asiakkaille markkinoiden monipuolisimman ja tietoturvallisen tekoälypalvelun.

Istekin asiakkaita ja samalla omistajia ovat yhteiskunnalliset tahot, kuten hyvinvointialueet, kunnat ja kaupungit. Istekki toimii valtakunnallisesti ja vaikuttaa asiakasomistajiensa kautta yli neljän miljoonan ihmisen arkeen ja hyvinvointiin päivittäin.

Twodayn tekoälyratkaisun avulla hyvinvointialueet voivat vähentää merkittävästi hoitohenkilökunnan turhaa manuaalista työtä ja vapauttaa näin aikaa vaativampiin tehtäviin, säästää julkisen sektorin resursseja, helpottaa ja tehostaa sisäisen tiedon hakemista ja käyttöä, parantaa ja automatisoida palvelua sekä kehittää tiedolla johtamista.

Istekin keväällä 2024 julkaisemassa kilpailutuksessa etsittiin tekoälypalvelua, joka on otettavissa välittömästi käyttöön. Valittu twoday AI Agent on teknologiariippumaton ja tietoturvallinen tekoälyratkaisu, joka on käytössä jo yli sadalla twodayn asiakkaalla. Hankintapäätös tehtiin 27.5.2024 ja hankinnan myötä Istekin asiakkaat saavat nopeasti ja kustannustehokkaasti tekoälyn hyödyt käyttöönsä, kun jokaisen ei tarvitse hankkia erillisiä ratkaisuita.

 

Tekoälyratkaisun käyttökohteet: sisäisen tiedon hyödyntäminen, tekstin tuottaminen ja asiakaspalvelu

 

Istekin hankkima, generatiivista tekoälyä, koneoppimismalleja ja ohjelmistorobotiikkaa hyödyntävä twoday AI Agent on suunniteltu nopeuttamaan tiedon löytämistä ja hyödyntämistä sekä auttamaan uuden tiedon tuottamisessa. Tälle on tarvetta erityisesti hyvinvointialueilla, joilla on runsaasti tietoa, mutta haasteita sen hyödyntämisessä. Ensisijaisia käyttökohteita tekoälyratkaisulle ovat:

– Tiedon haku ja palveluneuvonta julkisessa verkossa
– Intranet- ja extranet hakutoiminnot
– HR-ohjeistukset
– Laatuohjeistukset
– Yleiset toimintaohjeet
– Henkilökohtainen, tietoturvallinen AI-apuri työntekijöille

Alkuvaiheessa AI Agent tulee käyttöön Intranet-botteina, jotka auttavat henkilöstöä löytämään nopeasti ja tehokkaasti tarvitsemansa tiedot yksinkertaisen chat-käyttöliittymän avulla. Pidemmällä tähtäimellä tavoitteena on laajentaa käyttöä myös asiakkaiden palveluneuvontaan, hoito-ohjeisiin sekä tiedolla johtamisen kehittämiseen.

Hankittu ratkaisu ei ole päällekkäinen tai poissulkeva Microsoftin Copilot -ratkaisun kanssa, vaan nämä pikemminkin täydentävät toisiaan. twodayn AI Agent -ratkaisussa korostuu integroituvuus myös muihin kuin Microsoftin tiedostokirjastoihin ja laajojen tiedostomäärien käsittely.

 

Hyödyt ja tavoitteet: tehokkuuden, laadun ja palvelun parantaminen

 

Twodayn tekoälyratkaisun avulla pyritään parantamaan tiedon käyttöastetta ja laatua, sekä vähentämään manuaalista työtä. Tämä tehostaa ammattilaisten tietotyötä ja vähentää esimerkiksi puhelinpalveluiden kuormitusta, vapauttaen asiantuntijoiden aikaa tehtäviin, joissa heidän osaamistaan vaaditaan eniten. Tällä hetkellä pelkästään yhdellä hyvinvointialueella saattaa muutaman hengen tiimi saada viikoittain tuhansia yhteydenottoja puhelimitse. Tekoälyratkaisu säästää näin myös julkisen sektorin resursseja.

Twoday AI agent valittiin sen korkean tietoturvatason, monipuolisten ominaisuuksien, kielimalliriippumattomuuden sekä käytettävyyden vuoksi. Palvelu mahdollistaa tiedon haun, analysoinnin ja tiivistämisen luonnollisella kielellä, sekä tarjoaa käyttäjille helpon ja tietoturvallisen tavan käyttää ja tuottaa tietoa. Ratkaisu on räätälöitävissä asiakkaan tarpeiden mukaan sekä helposti integroitavissa asiakkaan järjestelmiin. Valintaan vaikutti lisäksi, että ratkaisun käyttö, tuki ja muu palvelu hoituu suomen kielellä.

 

Yhteistyö ja tulevaisuuden näkymät: ensimmäiset käyttöönotot suurille hyvinvointialueille

 

Istekki ja twoday ovat tehneet jo pitkään yhteistyötä, ja myös tekoälyratkaisun osalta työt ovat käynnistyneet sujuvasti.

”Yhteistyö twodayn kanssa tekoälyn osalta on alkanut erittäin lupaavasti. Suunnitelmat ovat edenneet nopeasti, ja twodayn tiimi on vastannut kysymyksiimme ripeästi ja asiantuntevasti. Heidän osaamisensa on ollut ratkaisevaa hankkeen menestykselle. Suunnittelemme ensimmäisiä käyttöönottoja suurilla hyvinvointialueilla, joilla on myös suurin hyöty tietotyön tehostamisessa”, kertoo Jani-Matti Tirkkonen, Istekin tekoälystä vastaava ratkaisuarkkitehti.

“Twoday on tehnyt Istekin kanssa jo vuosia yhteistyötä heidän loppuasiakkaidensa digitaalisen muutoksen konsulttina sekä erilaisten digitaalisten asiointialustojen toimittajana. Tämän yhteistyön luonnollinen jatkumo on hyödyntää moderneja tekoälyratkaisuita palvelutuotannossa Istekin omistaja-asiakkaille”, kertoo Istekin asiakkuudesta twodaylla vastaava liiketoimintajohtaja Mika Rahkolin.

”Tekoälyllä on valtava potentiaali hyvinvointialueilla sekä muualla julkisella sektorilla, niin tiedon hyödyntämisessä, prosessien automatisoinnissa kuin asiakaspalvelussakin. Istekin asiakkaiden kautta tekoälyllä pystytään saavuttamaan merkityksellisiä tuloksia, kun heidän toimintansa vaikuttaa yli neljän miljoonan ihmisen elämään. Odotamme innolla, että pääsemme yhdessä parantamaan hyvinvointialueiden arkea.”, sanoo Anneli Vitikainen, twoday AI Agentista vastaava liiketoiminnan kehitysjohtaja twodaylla.

Lisätietoja hankkeesta ja sen etenemisestä antavat:

Jani-Matti Tirkkonen
Ratkaisuarkkitehti
Istekki Oy
jani-matti.tirkkonen@istekki.fi
+358 44 492 0129
www.istekki.fi

 

Anneli Vitikainen
Business Development Director
twoday Oy
anneli.vitikainen@twoday.com
+358 50 582 1235
twoday.fi

 

Lue Istekin 6.8. julkaistu uutinen aiheesta.