Istekki kiihdyttää kustannustehokasta toimintaa

Istekki toteuttaa merkittäviä toimenpiteitä kustannustehokkuuden edistämiseksi. Osa tehostamistoimilla saavutettavista säästöistä kohdennetaan suoraan asiakkaille palvelujen hintojen kautta ja osa kohdennetaan tuottavuutta parantaviin kehityskohteisiin kiihdytysrahan muodossa. Osana toimintaympäristömme kustannussäästö- ja tehostamistalkoita Istekki on sitoutunut sisäiseen tuottavuusohjelmaansa, jonka avulla haetaan 2 miljoonan euron säästöjä mm. laite-, ohjelmisto-, asiantuntijahankinta-, matkustus- ja kokouskuluista. Lisäksi Istekki toteuttaa lukuisia ICMT-palvelujen kustannustehokkuustoimenpiteitä, jotka tuottavat asiakkaille arvioidusti 5,5 miljoonan euron säästöt. Kerromme tässä artikkelissa useita esimerkkejä käytännön toiminnastamme ja teoistamme.

Kolme miljoonaa euroa tehokkuustoimiin


Istekki tukee asiakasomistajiensa toiminnan tehostamisen kehitystoimenpiteitä 3 miljoonan euron kiihdytysrahalla. Kiihdytysraha jakaantuu sekä asiakaskohtaisiin että usealle asiakkaalle yhteisiin kiihdytyshankkeisiin. Hankkeet nopeuttavat esimerkiksi hyvinvointialueiden asiakas- ja potilastietojärjestelmien käyttöönottoa. Kiihdytysrahan avulla tehdään muun muassa tietomigraatioita sekä järjestelmien testaustoimenpiteitä.

Merkittävä osa tehostamistoimia on Istekin Softa2030-hanke, jossa tuemme asiakkaidemme tietojärjestelmäkokonaisuuksien konsolidointia. Konsolidoinnin eli sopimusten ja järjestelmien yhtenäistämisen kautta uudistamme palveluportfoliotamme kustannustehokkaammaksi ja asiakkaiden muuttuneita tarpeita vastaavaksi. Muutoksen tehokkaan läpiviennin avuksi meillä on johtamisen ja uudistamisen palveluita, jotka sisältävät arkkitehtuurin, muotoilun, muutosjohtamisen ja ketterien menetelmien palveluja.

Asiakkaillamme on mahdollisuus käyttää Istekin uutta asiakasextranet Paja-palvelua. Paja tarjoaa yhden luukun periaatteella asiakkuuden ja palveluhallinnan keskeiset tiedot ja raportointinäkymät niitä tarvitseville asiakkaidemme henkilöstöryhmille. Toivomme, että Pajasta muodostuu keskeinen yhteistyön ja kommunikoinnin alusta.

Parannamme kyberturvallisuutta investoimalla tietoturvahallintajärjestelmään. Lisäksi kehitämme tietoturvakeskuksemme toimintaa ja palveluja. Näillä kehitystoimenpiteillä vastaamme asiakkaidemme kriittisten toimintaympäristöjen vaatimuksiin. Osoituksena tuloksellisesta kehitystyöstä Istekille on myönnetty ISO/IEC27001 sertifikaatti tietoturvallisuuden hallinnasta.

Uutta teknologista kyvykkyyttä


Olemme nopeuttaneet sekä asiakkaidemme että Istekin oman toiminnan tuottavuutta ja tehokkuutta edistävien teknologisten kyvykkyyksien rakentamista. Tarjoamme asiakkaillemme uusia tekoälyratkaisuja ja palveluja muun muassa tiedonhallinnan ja asiakaspalvelujen automatisoinnin kehittämiseksi. Parhaillaan käynnissä olevista tekoälyprojekteista kertyvä osaaminen ja tietämys on koko asiakaskuntamme hyödynnettävissä. Lisäksi rakennamme keskitetyn viestintäpalvelun asiakkaiden tietojärjestelmistä lähtevien asiakasviestien digitalisoimiseksi. Viestipalvelu mahdollistaa merkittävät kustannussäästöt asiakkaille.

Asiakkaamme hakevat säästöjä ICT-ratkaisuista. Vastaamme haasteeseen mm. lisenssioptimoinnin ja Google-ekosysteemin palveluportfolion avulla. Omistajiemme kanssa toteutetut pilotit ovat tuottaneet erittäin rohkaisevia tuloksia ja kehitystyö jatkuu. Kokonaisuutta on rakennettu tiiviissä kansallisessa yhteistyössä Valtiovarainministeriön ja Hanselin kanssa.

Kiihdytettävät kehityskohteet luovat pohjaa myös Istekin ensi vuoden strategisille panostuskohteille, joiden avulla edistämme asiakkaidemme tehostamistoimia ja niiden toimeenpanoa.

Lisätietoa:

  • Marko Pursiainen, varatoimitusjohtaja, marko.pursiainen@istekki.fi
  • Juhani Heikka, innovointi ja kehitystoiminta, juhani.heikka@istekki.fi