Lataus24-asiakaspäivät
Mitä: Istekki Oy:n Lataus24-asiakaspäivät
Missä: Tampere, Hotelli Ilves
Milloin: 8.–9.10.2024
Millaisia mahdollisuuksia uudet teknologiat tarjoavat asiakaskokemuksen rakentamiselle? Entä digitaaliselle palvelutuotannolle? Miten voimme suunnitelmallisesti ratkaista tämän hetken puhutuimpia haasteita hyvinvointialueilla? Millä tavoin teknologia ja automaatio saadaan palvelemaan ihmisten sujuvampaa arkea? Mitä tietoturvasta pitää tietää juuri nyt?
Näihin ja moniin muihin kysymyksiin saamme vastauksia Lataus24-asiakaspäivillä Tampereella lokakuussa, kun ICT- ja informaatioalan vaikuttajat kokoontuvat yhteen pohtimaan huomisen teknologioita.
Ohjelmassa on kiinnostavia puheenvuoroja, rentoa yhdessäoloa ja virkistäviä kohtaamisia Tammerkosken rannalla Tampereen ytimessä.
Teemat:
- Tehokkuus ja kustannussäästöt
- Johtaminen
- Vaikuttavat digitaaliset palvelut
- Turvallisuus ja riskienhallinta
Ohjelman kuvaus
Tiistai – Track 1
9.00 Lataus24-asiakaspäivien avaus
9.15 Tietojohtaminen – Tiedon, teknologian ja johtamisen tulikoe I Emil Ackerman, Pirkanmaan hyvinvointialue
Tietojohtaminen tarkoittaa usein eri ihmisille eri asioita. Tämä ei ole ihme, sillä se läpileikkaa kaikkia organisaation toimintoja. Tästä syystä tietojohtamisessa onnistuminen vaatii poikkeuksellisen toimivaa kombinaatiota tiedon, teknologian ja johtamisen välillä.
10.00 Aamupäiväkahvit
10.30 Lähtisitkö kanssani… muutosmatkalle? I Susanna Paloheimo, susannapaloheimo.com
Ei kukko käskien laula, eikä ihminen käskemällä muuta toimintaansa. Toisin kuin usein luullaan, muutoksen johtaminen ei ole vain projektien johtamista. Pysyviä muutoksia saadaan aikaan vasta, kun muutoksen inhimillinen puoli hoidetaan systemaattisesti. Susanna Paloheimo jakaa puheenvuorossaan tutkitusti toimivia keinoja ja kokemuksiaan ihmisten johtamisesta onnistuneessa muutoksessa, tuhansia ihmisiä työllistävässä sote-alan yrityksessä.
11.20 Softa 2030: Tietojärjestelmien yhtenäistäminen hyvinvointialueilla I Harri Kumpulainen, Istekki Oy
Hyvinvointialueiden tietojärjestelmien yhtenäistäminen. Mistä on lähdetty liikkeelle ja mitä on saatu toteutettua ja mitä töitä on vielä edessä. Esityksessä käydään myös läpi vaikutuksia tietojärjestelmien tuomista toiminnan hyödyistä, käyttömenoista sekä tulevaisuuden kehittämisen yksinkertaistumisesta.
12.00 Lounas
13.00 Suunnittelun sietämätön keveys I Tanja Mehtonen & Sanna-Maija Hiukka, Istekki Oy
Huolellisella suunnittelulla voidaan ajan mittaan säästää pitkä penni – onhan hyvin suunniteltu jo puoleksi tehty. Esiselvitykset ovat kuitenkin usein aliarvostettuja ja väärinymmärrettyjä. Niiden nähdään hidastavan projektin aloitusta, ja ne koetaan usein ajan ja rahan haaskauksena. Mutta onko tämä totta? Sanna-Maija ja Tanja vastaavat puheenvuorossaan yleisimpiin väittämiin esiselvityksistä ja antavat muutaman esimerkin elävästä elämästä, mitä lisäarvoa ne tuottavat.
13.45 Iltapäiväkahvit
14.15 Voisiko tietoturvastakin löytyä tehokkuutta ja säästöjä, tinkimättä suojauksesta? I Palo Alto Networks Finland Oy
Näkyvyys hukassa ja rahat hukassa? Valtaosaa suomalaisen julkishallinnon tietoturvaratkaisuista ei ehkä olekaan kilpailutettu, liekö kyvykkyyksiäkään vertailtu tai arvioitu huolella. Onko toimittajien konsolidointi sama kuin integroidut ratkaisut? Tarjolla voisi olla säästöjä, ennakoitavuutta kustannuksiin, toiminnallista tehokkuutta ja parempaa reaaliaikaista suojausta.
15.10 Inhouse-hankinnat I Salli Kortelainen, Kustos ry
Suomen hallitusohjelmaan on kirjattu lakimuutoksia kunnille ja hyvinvointialueille elintärkeään inhouse järjestämismuotoon liittyen. Mitä seurauksia tällä olisi? Entä löytyisikö muita vaihtoehtoja, jotka lisäisivät markkinaehtoista toimintaa, mutta eivät aiheuttaisi kohtuuttomia kustannuksia julkiselle sektorille?
16.00 Päiväohjelman päätös
18.30 Illallinen Ravintola Periscopessa
Tiistai – Track 2
Vaikutusta ja tietoturvaa palvelunhallinta-, identiteetinhallinta- ja mobiilikonseptiratkaisuilla
Istekin palvelunhallintaratkaisut sekä mobiilikonsepti antavat asiakkaille mahdollisuudet erilaisiin palvelunhallinta-, loppukäyttäjä- sekä työnhallintatarpeisiin.
Aikataulu:
9.15 Avaus
9.25 Istekin kertakirjauspalvelu ja CSIT Finland Oy esittäytyy
10.00 Kahvitauko
10.30 Pirhan mobiilikonseptin tilannekuva sekä Istekin mobiilikonsepti ja demot
12.00 Lounas
13.00 Istekin palvelunhallintaratkaisut (ESM sekä IDM)
13.30 Efecte Finland Oy esittäytyy
13.45 Kahvitauko
14.15 Pohteen ESM sekä IDM tilannekuva
15.10 Demot sekä tuote-esittelyt
Tervetuloa!
Istekki Oy I CSIT Finland Oy & Imprivata I Efecte Finland Oy
Keskiviikko – Track 1
9.00 Päivän avaus
9.05 Uusien teknologioiden vaikutus kyberturvallisuuteen I Petri Puhakainen, Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy
Olemme lähivuosina suurimman kyberturvallisuusmullistuksen edessä sitten Internetin ja www:n käyttöönoton. Esityksessä käsitellään nopean teknologisen kehityksen vaikutusta kyberturvallisuuteen. Verkkoteknologian kehitys, koneoppiminen ja kvanttilaskenta muuttavat uhkakenttää, mutta tuovat myös uusia mahdollisuuksia kyberturvallisuuden parantamiseen. Esitys valottaa myös suomalaisen yrityskentän tilannetta huoltovarmuuden näkökulmasta.
9.50 Aamupäiväkahvit
10.15 Miten johtaa muutosta jatkuvassa murroksessa I Riikka Tanner, riikkatanner.com
11.00 Lounas
12.00 Kiihdytyskaista pilveen – AWS osana kustannustehokasta ja turvallista liiketoimintaa I Juha-Pekka Kohvakka, Capgemini Finland Oy
Esityksessä käsitellään pilvipalvelujen yleistymisen vaikutusta. Pilvipalveluiden käyttöönotto vaatii harkintaa ja suunnittelua. Julkipilvi tarjoaa etua lainsäädännön vaatimusten täyttämisessä. Pilvitoimittaja vastaa oman ratkaisunsa tietoturvasta, käyttäjät suojaavat palveluympäristönsä. Konesalipalvelun saatavuus heikkenee ja hinnat nousevat, kun taas AWS-pilvipalvelun hinnat eivät ole nousseet perustamisen jälkeen vuonna 2006. AWS markkinajohtajana on erinomainen valinta pilvipalvelun toimittajaksi.
12.50 Kestävä toiminnanmuutos käyttöönotoissa I Päivi Koskimaa, Istekki Oy
Yksinään valtion hankesalkussa oli tammikuussa 2024 tietojärjestelmähankkeita n. 880 miljoonan euron arvosta ja suurimmassa osassa niistä poikkeamia tai ongelmia vähintään yhdellä osa-alueella (Lähde: Valtion hankesalkku Digi- ja väestötietovirasto). Järjestelmähankkeet ovat kalliita eivätkä aina kannattavia, mutta kaikista kalleimmaksi tulee teknologia, jota ei oteta käyttöön.
Kokemukseni julkisen ja yksityisen sektorin tietojärjestelmähankkeista viimeisen 20 vuoden ajalta kertoo, että vaikka puhumme nykyisin enemmän käyttäjälähtöisestä suunnittelusta ja muotoilusta, niin suurin osa järjestelmistä ei tuo välittömiä hyötyjä niitä käyttäville. Toiminnanohjausjärjestelmien osalta mm. pilvisiirtymä ja kustannuspaineet ovat vähentäneet järjestelmien räätälöintiä toiminnan tarpeisiin, joten yhä useammin järjestelmän virittämisen sijaan tuleekin virittää organisaatiota, sen osaamisia ja toimintatapoja.
Tule kuulemaan kuinka voit parantaa organisaatiosi mahdollisuuksia teknologian hyödyntämiseen, kuinka saat hankkeisiin väsyneet työntekijät muutoksen kohteista aktiivisiksi toimijoiksi ja kuinka voit kasvattaa organisaatiosi uudistumiskyvykkyyttä niin että uusien toimintatapojen ja teknologioiden omaksuminen nähdään luonnollisena osana operatiivista työtä eikä ylimääräisenä loputtomien projektien tuomana kuormana.
13.20 Iltapäiväkahvit
13.50 Digitaaliset palvelut I Eeva Laine, Paula Liikanen & Esa Jalonen, Istekki Oy
Asiointialustalla voin chattailla hoitajalle, näen omat vastaanottoaikani ja ottaa käyttööni toimenpiteeseen valmistavan digihoitopolun. Helppoa ja näppärää!
Asukkaan käyttöliittymät ovat se kuuluisa jäävuoren huippu digitaalisten palvelujen kehittämisessä. Mitä kaikkea taustalla pitää tapahtua, millaista arkkitehtuuria on hyvä rakentaa ja mihin niitä integraatioitakin kannattaa rakennella?
Digitaalinen transformaatio tarkoittaa kattavaa palvelujärjestelmän uudistumista digitaalisten työkalujen ja teknologioiden avulla. Esityksessä käydään läpi digitaalisten palvelujen arkkitehtuuria ja paneudutaan myös Pirkanmaan hyvinvointialueen tapausesimerkkiin diabeteksen hoidossa.
14.25 AI-ratkaisut tuottavuuden parantamiseksi I Jyrki Tirkkonen, Istekki Oy
Tässä esityksessä pohdimme tekoälyn mahdollisuuksia tuottavuuden parantamiseksi. Kerromme Istekin roolista ja palveluista tekoälyn saralla ja kuinka pystymme auttamaan asiakkaitamme tekoälyn hyödyntämisessä. Tahdomme kiihdyttää tekoälyn käyttöönottoa asiakkaillemme mm. nopean ja kustannustehokkaan pilotoinnin sekä etukäteen tehtävien investointiemme avulla.
15.00 Lataus24-asiakaspäivien päätös
Keskiviikko – Track 2
9.00 Päivän avaus
9.05 Mitä on olla tietoturvapäällikkö hyvinvointialueella I Marko Ruotsala, Pohjois-Savon hyvinvointialue
Esitys käsittelee tietoturvallisuuden johtamista hyvinvointialueella. Esityksen aikana käydään läpi johtamisen kokonaisuutta eri näkökulmista. Pohditaan soveltuvaa kokemusta, koulutusta ja asennetta. Keskeistä tehtävässä on johtaminen, ihmiset, verkostot, teknologia, juridiikka ja jatkuva uuden oppiminen. Tietoturvatyön muutosta vuosikymmenien ajalta ja nykytilan taustoja käydään laajasti läpi konkreettisin esimerkein. Esitys kuvaa myös Pohjois-Savon hyvinvointialueen tietoturvallisuuden johtamisen nykytilaa keskeisiltä osin ja tulevaisuuden suuntaa.
9.50 Aamupäiväkahvit
10.15 Tunnetko organisaatiosi hyökkäyspinta-alan ja hallitsetko siihen liittyvät riskit I Kalle Salminen, Trend Micro Suomi
Puheenvuorossa käydään läpi ennakoivan kyberriskienhallinan merkitystä IT ja tietoturvaorganisaatioille. Ennakoiva lähestymistapa parantaa näkyvyyttä, uhkien havitsemista sekä kykyä reagoida poikkeamiin. Keskeisiä kohtia ovat digitaalisen hyökkäspinta-alan tunnistaminen, kyberrriskien arviointi, priorisointi sekä hallitseminen.
11.00 Lounas
12.00 Tilannekuvapalvelun tilannekuva I Jenni Siermala & Hiski Jaatinen, Istekki Oy
Esitämme varautumisen tilannekuvapalvelua ja sen kyvykkyyttä tilannejohtamiseen. Lisäksi avaamme tilannekuvan muodostamiseen liittyvää tietoutta hallinnolliselta- ja asiantuntijanäkökulmasta.
12.50 Tulevaisuuden visio: Kyberhygienia osa tulevaisuuden sairaalaa I Jussi-Pekka Arkkola, Istekki Oy
Puheenvuoro haastaa pohtimaan terveydenhuollon tietoturvakoulutusten perinteistä lähestymistapaa. Digitaalisen ja fyysisen maailman rajat hämärtyvät entisestään ja meidän on vastattava siihen myös koulutuksessa. Olisiko mahdollista tehdä tietoturvakoulutuksista tehokkaimpia, niin että niistä aiheutuva henkilöstön kuormitus vähenee?
13.20 Iltapäiväkahvit
13.50 Hyvinvointialueen riskienhallinnan kehittäminen I Mikko Goman, Istekki Oy
Hyvinvointialueiden toimintaympäristö on jatkuvassa muutoksessa niin uhkien, lainsäädännön kuin oman organisaation asettamien vaatimusten kautta. Tietosuoja- ja tietoturvariskienhallinta vaatii kehittämistä, jotta näihin toimintaympäristön haasteisiin voidaan vastata. Tässä esityksessä käydään läpi Pirkanmaan hyvinvointialueella toteutettuja tietosuoja- ja tietoturvariskienhallinnan kehitystoimenpiteitä, niiden taustoja ja tuloksia. Esitys antaa esimerkin yhdestä kehityspolusta.
14.25 Tietojenkalastelusimulaatio I Jussi-Pekka Arkkola, Istekki Oy
Puheenvuorossa pureudutaan tietojenkalasteluun ja sen vaikutuksiin. On tärkeää tarkastella, miten ison uhan tietojenkalastelu aiheuttaa organisaatioille tänä päivänä. Käydään läpi aihetta esimerkkitapausten kautta sekä tarkastellaan simulaatiokoulutuksen mahdollisuuksia organisaation kyvykkyyden lisääjänä.
15.00 Lataus24-asiakaspäivien päätös
Aulan esittelyalueen kumppanit
Amazon Web Services Finland Oy & Capgemini Finland Oy
Tule tapaamaan AWS:n ja Capgeminin tiimiä ja keskustelemaan loistavista pilvipalveluistamme, jotka ovat nyt saatavilla Istekin sopimuksen kautta. Osaamme vastata useimpiin kysymyksiin heti paikan päällä, tarjoamme arvokkaita neuvoja, ja paneudumme ajan kanssa tilanteeseen kuin tilanteeseen.
CSIT Finland Oy & Imprivata (tiistaina)
Efecte Finland Oy
Google Finland Oy
Google tarjoaa vaihtoehdon. Google-ratkaisulla toteutat kustannustehokkaan, joustavan ja tietoturvallisen toimintaympäristön käyttäjille. Haminan kaupunki on saavuttanut merkittäviä kustannussäästöjä ja Clarion-hotelleista tuttu hotelliketju toipui Windows-koneisiin kohdistuneesta ransomware-hyökkäyksestä ennätysajassa. Istekki on kilpailuttanut kesän aikana Googlen toimisto- ja kommunikointiratkaisut sekä pilvikapasiteetin omistaja-asiakkaiden käyttöön.
Microsoft Oy
Palo Alto Networks Finland Oy
Integroidut tekoälyohjatut alustat reaaliaikaisen tietoturvan takeena. Modernit tietoturva-alustat tarjoavat suojaa tunnetuilta ja tuntemattomilta uhilta. Olisiko aika arvioida käytössä olevien SecOps-ratkaisujen kyvykkyyksiä ja todellisia kustannuksia? Tai kiinnostaako esimerkiksi pilvipalveluiden tai IOT-laitteiden tietoturva, tai kuinka on mahdollista mahdollista varmistaa GenAI-sovellusten turvallinen käyttö organisaatiossa? Tervetuloa juttelemaan!
Trend Micro Suomi
Istekiltä esillä
Johtamisen ja uudistamisen palvelut
Omistajiemme toiminnan tarpeiden ja ICT-muutosten kasvavaa määrää helpottamaan perustettu Johtamisen ja uudistamisen palvelut -yksikkö esittäytyy Lataus24-päivillä. Yksikön ajankohtainen, erityisesti omistajiemme tämän hetken haasteisiin keskittyvä palvelutarjooma auttaa mm. kustannussäästöjen kohteiden tunnistamisessa ja toteuttamisessa.
Voimme auttaa esimerkiksi nopeiden tilannekuvien luomisessa ja esiselvitysten tekemisessä, johtamisen tai toiminnan haasteiden juurisyiden selvittämisessä ja ymmärtämisessä sekä niihin tarkoitustenmukaisten ratkaisujen löytämisessä, tehokkaampien toimintatapojen ja kehitysjonojen hallinnassa, vaikuttavuusarvioinnissa sekä strategisen tason suuntaviivojen piirtämisessä. Hankejohtamisen, arkkitehtuurin ja palvelumuotoilun konsultointipalvelut yhdessä inhimillisen muutosjohtamisen palveluiden kanssa varmistavat muutosten tehokkaamman läpimenon.
Monikanavainen Contact Center- ja puhepalvelualusta (keskiviikkona)
Istekki esittelee uuden, monikanavaisen Contact Center- ja puhepalvelualustan, joka tarjoaa laajan valikoiman toiminnallisuuksia. Uudessa
palvelualustassa perinteisen puhekanavan rinnalla on tarjolla useita moderneja viestintäkanavia, kuten sähköposti, chat ja SMS. Lisäksi alusta sisältää monipuoliset integrointirajapinnat, jotka mahdollistavat tekoälyn hyödyntämisen eri toiminnoissa. Suunnittelussa on painotettu erityisesti modernia ja kehittyvää teknologiaa, erinomaista asiakaskokemusta sekä työntekijöiden käyttökokemusta.
Alusta mahdollistaa asiakaskontaktien hallinnan kaikista viestintäkanavista yhdestä käyttöliittymästä käsin, mikä nopeuttaa ja tehostaa
asiakaspalvelua. Asiakaspalvelija saa välittömästi käyttöönsä asiakkaan aikaisemman kontaktointihistorian, mikä parantaa palvelun laatua ja henkilökohtaista otetta. Kattavat raportointiominaisuudet tukevat yksityiskohtaisten analyysien ja raporttien luomista, ja kaikki kerätty data on vaivattomasti siirrettävissä BI-järjestelmiin jatkoanalyysia ja kehittämistä varten. Monipuolisten integraatiorajapintojen ansiosta myös taustajärjestelmien hyödyntäminen on sujuvaa ja joustavaa.
Alustan laajat perusominaisuudet tukevat tehokasta kontaktien reititystä ja tarjoavat reaaliaikaisia työkaluja, jotka helpottavat sekä asiakaspalvelijoiden että esihenkilöiden työskentelyä, parantaen samalla palvelun sujuvuutta ja operatiivista tehokkuutta. Tämä tekee alustasta erinomaisen ratkaisun nykyaikaisten asiakaspalvelukeskusten tarpeisiin.