Muutospäällikkönä Istekillä – Pekka Lehtinen

Muutospäällikkö Pekka Lehtisen kuva. Hän istuu kuvassa keinussa syksyllä. Maassa on kellastuneita lehtiä.

Olen Pekka Lehtinen, 40-vuotias muutospäällikkö Pirhan muutoshallinnassa. Olen alun perin Rovaniemeltä lähtöisin ja asunut Tampereella reilut 12 vuotta. Matkan varrella olen asunut muun muassa kolme vuotta Dublinissa. Koulutukseltani olen tietojenkäsittelyn tradenomi. Perheeseeni kuuluu oman 7-vuotiaan poikani lisäksi tyttöystäväni ja hänen 14-vuotias tyttärensä.

 

Miten päädyit Istekille töihin?

Päädyin Istekille työskenneltyäni reilun vuoden Tampereen kaupungin lähituen esihenkilönä ja työnjohtajana. Tuolloisesta firmastani lähti moni muukin Istekille, ja kun kiinnostava paikka tuli tarjolle, päädyin hakemaan sitä. Ennen lähituen esihenkilön töitä työskentelin tamperelaisessa startupissa heidän globaalin asiakaspalvelun managerina. Minulle on myös kertynyt useiden vuosien ajan kokemusta teknisestä yritysasiakaspalvelusta niin isoissa kansainvälisissä yrityksissä kuin pienemmissäkin firmoissa.

 

Mikä on roolisi Istekillä ja mitä toimenkuvaan kuuluu?

Istekissä toimin muutospäällikkönä Pirhan muutoshallinnassa. Muutoshallinnassa vastaan yksittäisten muutosten läpiviennistä ja koordinaatiosta. Laadimme yhdessä asiantuntijoiden ja toimittajien kanssa muutosten toteutussuunnitelmat, jotka sitten esittelen asiakkaalle ja hyväksytän heillä. Varmistan, että työt sujuvat aikataulussa ja sovitun budjetin rajoissa. Seuraan muutoksen elinkaaren alusta loppuun, hoidan siihen liittyvän taustatyön ja asiakastiedottamisen sekä avustan asiantuntijoitamme tarvittaessa, jotta he voivat keskittyä työhönsä. Työ sisältää paljon kommunikointia eri tahojen kesken niin Istekin sisällä kuin sen ulkopuolellakin. Hyvä koordinaatio- ja delegointikyky tulee tässä työssä tarpeeseen, samoin kuin kyky kommunikoida erilaisten ihmisten kanssa niin puhelimessa, Teamsissa kuin sähköpostitse. Koen, että pitkä ura asiakaspalvelussa on varustanut minut hyvin tätä työtä varten.

 

Mikä tekee työstä merkityksellistä?

Koen työni hyvin merkitykselliseksi ja tärkeäksi. Hyvin johdettu muutos toteuttaa asiakkaan toivomat muutokset heidän ympäristöönsä siten, ettei hoitotyö häiriinny. Asiakkaat saavat näin paremmat työkalut käyttöönsä, ja heidän potilaansa sekä asiakkaansa saavat parempaa hoitoa ja apua. En yleensä pääse näkemään työni vaikutuksia paikan päällä, mutta tiedän, että olen saanut jotain hyvää aikaan nopeuttamalla tai helpottamalla asiakkaidemme työtä.

 

Mikä on parasta työssäsi?

Työkaverit auttavat jaksamaan, ja muutoshallinnassa vallitseva yhteishenki on ehdottomasti työn paras puoli. Työmme on haastavaa ja ajoittain hyvinkin kiireistä. Kollegoiden tuki ja huumorintaju auttavat jatkamaan päivästä toiseen. Arvostan myös mahdollisuuksiamme itsenäiseen työskentelyyn ja päätöksentekoon. Ryhmäpäällikkö ja asiakas luottavat meihin, ja saamme paljon vastuuta ja vapautta töiden järjestelyssä.