Servicalle tehty ruokahävikkisovellus tuottaa tarkkaa tietoa hävikin määrästä

Istekki toteutti yhteistyössä Innofactorin kanssa Servicalle ruokahävikkisovelluksen, jolla pystytään seuraamaan ruokahävikin määrää ja siitä aiheutunutta hiilijalanjälkeä sekä kustannuksia. Servica valmistaa päivittäin yli 20 000 lounasta Kuopion alueella kouluihin, varhaiskasvatuksen yksiköihin, henkilöstöravintoloihin, sairaaloihin sekä palvelutaloihin, joten ruokahävikin seuraaminen ja vähentäminen on yhtiölle tärkeää. Ruokahävikkisovellus toteutettiin syksyn 2021 aikana ja hyväksyttiin tuotantokäyttöön joulukuussa 2021. ”Pilotti sujui kokonaisuudessaan hyvin ja sen avulla saatiin paljon tärkeää tietoa loppukäyttäjiltä. Loppukäyttäjät kehuivat mm. sovelluksen helppokäyttöisyyttä ja selkeää ulkoasua sekä sitä miten se nopeuttaa toimintaa aikaisempaan toimintamalliin verrattuna. Ruokahävikkisovelluksen myötä saatiin automatisoitua manuaalisia työvaiheita, joita ennen loppukäyttäjät tekivät”, Servicalta kerrotaan. Istekki toimi projektissa kokonaisratkaisun toimittajana, eli vastasi toimituksesta ja projektinhallinnasta sekä vastaa Servican Microsoft-ympäristöjen, alustojen ja käyttäjien hallinnasta sekä ylläpidosta. Istekillä on laaja asiantuntijakumppaniverkosto ja puitesopimusmalli mahdollistaa asiakastarpeiden mukaiset hankinnat. ”Asiakkaan on helppo tehdä hankinnat meiltä, sillä pystymme tarjoamaan kaiken tarvittavan suunnittelusta hankintoihin, käyttöönottoprojektista jatkuviin tuki- ja ylläpitopalveluihin elinkaarihallintaa myöten yhdessä kumppaniverkostomme kanssa,” kertoo Istekin liiketoimintapäällikkö Pasi Savolainen. Ruokahävikkisovelluksen alustana on Microsoft Power Platform, joka mahdollistaa myös Power BI -mittarit. Hävikkimittareiden avulla Servica seuraa ruokahävikin muodostumista ja kokonaismääriä. Ruokahävikkisovellus ja sen mittarit mahdollistavat Servican toiminnan kehittämisen. ”Ruokahävikkisovelluksen sekä päivitetyn raportoinnin avulla saadaan entistä paremmin ja tehokkaammin selvitettyä ruokahävikin nykytila sekä päästään seuraamaan mm. ruokahävikin kehitystä lyhyellä sekä pitkällä aikavälillä. Saatujen tietojen perusteella on myös helpompi kohdentaa toimenpiteitä tiettyihin toimintoihin ja seurata niiden mahdollisia vaikutuksia suoraan hävikkiin unohtamatta myös ympäristön näkökulmaa. Lisäksi Power BI mittarit mahdollistivat erittäin yksityiskohtaisen tiedon saannin ja raporttien kohdentamisen erilaisia tarpeita vastaamaan”, Servicalta summataan.

Servicalle tehty ruokahävikkisovellus tuottaa tarkkaa tietoa hävikin määrästä Read More »

Sähköisen asioinnin ratkaisulla resursseja potilaiden hoitoon

Tarjoamme asiakkaillemme monipuolisia sähköisen asioinnin OmaPortaali-ratkaisuja, joita olemme jo tuottaneet Tampereen, Oulun ja Kuopion yliopistollisille sairaaloille. Sähköinen asiointi mahdollistaa potilaille ja asiakkaille omien tietojen ylläpitämisen, ajankohtaisten palvelutapahtumien edistymisen seurannan, ajanvarauksien muutokset tiettyihin yksiköihin ja uusien varausten tekemisen sekä laajalti esitietojen antamisen avohoitoyksiköihin. OmaPortaali mahdollistaa myös muistutusten lähettämisen ja lisääntyvässä määrin erilaisten suostumusten ylläpidon. Portaali on jatkuvasti asiakkaan saatavilla, paikasta ja ajasta riippumatta. ”Asiakas pystyy sähköisen asioinnin myötä osallistumaan aktiivisemmin oman terveyden ja hyvinvoinnin suunnitteluun. Asiakkaan itsensä tuottama hyvinvointitieto myös parantaa hoidon ja seurannan laatua, sekä asiakas- ja potilasturvallisuutta”, kertoo kehityspäällikkö Hanna Huuskonen Istekiltä.   Onnistunut sähköisen asioinnin ratkaisu tarjoaa tietoturvallisen, luotettavan ja helppokäyttöisen palvelukanavan, jossa palvelut ovat selkeästi saatavilla. Sähköisten palveluiden kehittäminen vapauttaa resursseja potilaiden hoitoon, kun asiakas saa hoidettua asioita omatoimisesti ja tehokkaasti OmaPortaalin kautta.   Terveydenhuollon ammattilaisille OmaPortaali mahdollistaa työkalut yhteistyölle, päätöksenteon tuen ja ohjaa työprosessin etenemistä. Asiakkaan tuottaman hyvinvointitiedon hyödyntäminen nopeuttaa ammattilaisen yksittäistä palvelutapahtumaa ja helpottaa päätöksen tekoa. Kun asiakas voi jatkuvasti täydentää tietojaan, seurantatietoa asiakkaiden hyvinvoinnista saadaan pidemmältä ajalta, jolloin voidaan toteuttaa tarkempaa vertailua hyvinvoinnin muutoksen osalta.  ”OmaPortaali tarjoaa modernin sähköisen asioinnin palvelukanavan, joka suunnitellaan asiakkaan tarpeiden mukaan, huomioiden asiakkaan strategia, kansalliset rakenteet ja mahdollinen CE-sertifiointi ja MDR-vaatimukset. Palvelu sisältää laadukkaat käyttöliittymät ja toimintavarmuus on huippuluokkaa. OmaPortaali-ratkaisuillamme on jo yli 150 000 käyttäjää”, Huuskonen kertoo. 

Sähköisen asioinnin ratkaisulla resursseja potilaiden hoitoon Read More »

Kotihoidon toiminnanohjausjärjestelmällä laatua asiakaskohtaamisiin

Istekin laajaan ICMT-palvelukokonaisuuteen kuuluvat kotihoidon toiminnanohjaus- sekä turvapalvelut. Kotihoidon toiminnanohjauspalvelu tukee asiakkaiden kotihoidon palveluiden järjestämiseen ja tuottamiseen vaadittavia prosesseja ja toimintoja. Palvelun avulla tuetaan palveluprosesseja kotihoidossa, kotisairaanhoidossa ja asumispalveluissa. Toiminnanohjauksen avulla asiakkaat säästävät aikaa ja kustannuksia päivittäisten rutiinitehtäviensä hoidosta ja se parantaa myös kotihoidon laatua. Kotihoidon toiminnanohjauspalvelu mahdollistaa sähköisten asiakas- ja henkilöstötietojen tietoturvallisemman käsittelyn, työvuorojen suunnittelun ja optimoinnin sekä nopean reagoinnin muutoksiin. Toiminnanohjausjärjestelmän kautta pystyy hallinnoimaan kalentereja ja ajanvarauksia, kohdistamaan työtehtäviä eri henkilöille sekä raportoimaan helposti.  Toiminnanohjauspalveluun kuuluu helppokäyttöinen ja mobiilissa toimiva työkalu, joka mahdollistaa kotihoidon palveluiden kokonaisvaltaisen ohjauksen. Mobiilisovelluksesta työntekijät näkevät päivän asiakaskäynteihin liittyvät tiedot suoraan puhelimesta tai tabletista ja he pystyvät tekemään käynteihin liittyvän dokumentoinnin. Toiminnanohjausjärjestelmän monipuolisuutta lisäävät sen integrointimahdollisuudet mm. eri potilastieto-, hoitajakutsu-, turvaranneke-, palkanlaskenta-, taloushallinto- ja laatujärjestelmien kanssa. ”Kotihoidon toiminnanohjauspalvelun myötä pystymme tarjoamaan asiakkaille järjestelmäkokonaisuuden, jossa jatkuva käyttö on turvattu ja tekninen ylläpito hoidetaan ensiluokkaisesti. Kotihoidon toiminnanohjauspalvelu tukee asiakkaan ympärivuorokautista toimintaa. Tuotamme myös kotihoidon turvapalvelua, joka mahdollistaa ikääntyneen kotona asumisen turvallisuuden ja varmistaa nopean avun”, kertovat palvelupäälliköt Johanna Hakkarainen ja Niina Nissinen Istekiltä. Kotihoidon turvapalvelu muodostuu asiakkaan turvapalvelun tarpeenarvioinnista, kotiin asennettavista hälytys- ja turvateknologisista ratkaisuista, sekä hälytysten ensiarviosta ja turva-auttajakäynneistä aina jatkuvaan palvelutarpeenarviointiin. Turvahälytyskeskuspäivystäjä työskentelee ensisijaisesti hälytyskeskusjärjestelmän kautta. Tavoitteena on keskitetty ratkaisu, jossa asiakkaan hälytykset ohjautuvat organisaatioriippumattomasti sosiaali- ja terveyspalveluiden tilannekeskuksessa (SOTE-tike) toimivaan turvahälytyskeskukseen.

Kotihoidon toiminnanohjausjärjestelmällä laatua asiakaskohtaamisiin Read More »

Kuopion varhaiskasvatukselle kustannustehokkaampi ja laadukas ICT-ympäristö

Istekki toteutti Kuopion kaupungille projektin, jossa Kuopion kaupungin varhaiskasvatuksen henkilöstö ja toimipisteet siirrettiin käyttämään Kuopion kaupungin opetustoimen kanssa yhteistä tietoverkkoa sekä yhteisiä Microsoft-palveluita. Varhaiskasvatuksessa otettiin myös käyttöön langattoman tietoverkon ratkaisut ja tehostettiin tietotyöhön liittyviä prosesseja sekä toimintatapoja. ”Tavoitteenamme tälle projektille oli lähteä kehittämään päiväkotien ICT-palveluita optimoimalla henkilöstömme Microsoft-lisenssejä. Henkilöstöllämme oli hallinnon lisenssit ja käytäntö oli osoittanut, että lisenssioptimoinnille ja sen kautta tuleville säästöille oli tarvetta. Tämä mahdollistaisi myös päiväkotien laitteistojen päivittämisen sekä langattoman verkon laajentamisen. Tavoitteena oli myös siirtyä käyttämään opetuspuolen kanssa yhteistä tietoverkkoa ja lisenssejä. Yhdistämisellä päästäisiin tehokkaampaan pedagogiseen yhteistyöhön perusopetuksen kanssa”, kertoo Kuopion kaupungin kasvatusjohtaja Juha Parkkisenniemi Projekti käynnistyi pilotilla yhdessä päiväkodissa. Projektin etenemistä seurattiin tarkasti ja ohjausryhmässä käytiin monipuolista keskustelua mm. siitä, mitä käytännön haasteita tästä aiheutui päiväkodin toimintaan. Pilotin myötä pystyttiin myös laatimaan tarkempi suunnitelma projektin toteuttamiseksi. Projektin tärkeimpiä teemoja olivat tietotyön muutos, kehittäminen ja optimointi, jotka mahdollistavat kustannustehokkaamman ICT-arkkitehtuurin. ”Projektissa tehtiin mittava tekninen infrastruktuurin muutos varhaiskasvatuksen toimipisteisiin, mikä mahdollisti henkilöstön siirtämisen Istekin ja Microsoftin EDU-palveluiden piiriin. Projektissa hyödynnettiin olemassa olevaa Kuopion opetustoimen EDU-ympäristöä. Tekninen sekä toiminnallinen muutos mahdollisti huomattavia säästöjä Kuopion varhaiskasvatuksen ICT-kustannuksissa”, kertoo Istekin avainasiakaspäällikkö Tapio Aalto. Toimintamallien kehittäminen tietotyön näkökulmasta oli pitkälti asiakkaan organisaation muutostyötä. Pilottivaiheessa ja varsinaiseen tuotantoon siirtymiseen aikana Niiralan päiväkodissa mallinnettiin ja testattiin työtapoja, jotka soveltuisivat erityisesti varhaiskasvatuksen toimintayksiköiden käyttöön. Teams-sovelluksen käyttö mahdollistaa monipuolisesti toimintayksikön henkilöstön yhteisen työskentelyn ja työn suunnittelun mm. tiedostojaon, etäkokousten järjestämisen ja keskusteluviestinnän avulla. Projektin päätyttyä henkilöstö voi hyödyntää Teams-sovellusta myös digitaalisen opetuksen työvälineenä, jolla voidaan jakaa ja esittää tallennettua opetusmateriaalia AV-välineiden kautta. ”Yhteistyö projektissa sujui oikein hyvin ja aikataulussa pysyttiin. Projektia käytännössä eteenpäin vieneet henkilöt onnistuivat viemään muutosta hyvin läpi päiväkodeissa. Projektin kustannusarvio piti ja taloudelliset tavoitteet saavutettiin, mm. tulevien lisenssisäästöjen kautta. Kulttuurinen muutos on vielä osittain kesken päiväkodeissa, mutta siihen pyritään vastaamaan antamalla edelleen tukea yksiköihin muutokseen liittyvissä yksityiskohdissa. Vielä on myös paljon työtä edessä, jotta saamme vietyä päiväkotien ja koulujen toimintamalleja lähemmäs toisiaan, kun puhumme lasten digitaalisten taitojen kehittämisestä ja tuen antamisesta,” kertoo Parkkisenniemi.

Kuopion varhaiskasvatukselle kustannustehokkaampi ja laadukas ICT-ympäristö Read More »

PSSHP:n käyttöönottama UNA Tilannekuva helpottaa asiakkaan kokonaistilanteen ymmärtämistä

Pohjois-Savossa on otettu ensimmäisenä Suomessa käyttöön UNA Tilannekuva. UNA Tilannekuva on näkymä, joka mahdollistaa asiakkaan kokonaistilanteen näyttämisen ilman erillistä tiedon etsimistä. Asiakaslähtöisesti suunniteltu UNA Tilannekuva on kooste asiakkaan sote-tiedoista, joka auttaa sote-ammattilaisia näkemään nopeasti asiakkaan kokonaistilanteen, hänen käyttämät palvelut sekä tehdyt varaukset. UNA Tilannekuva mahdollistaa ongelmien havaitsemisen ennakkoon, sairauksien nopeamman tunnistamisen sekä vaikuttavien tukimuotojen tai hoidon helpomman valinnan. Näkymän avulla mahdollistetaan myös palveluiden yhteensovittamista, kun varatut ajat voidaan tarkastaa samasta näkymästä. UNA Tilannekuvaa pystyy tarkastelemaan ainoastaan sosiaali- ja terveydenhuollon työntekijä, joka osallistuu asiakkaan hoitoon tai palveluun, ja käytön edellytyksenä on voimassa oleva asiakas- tai hoitosuhde sekä työntekijän työtehtävän kannalta perusteltu tarve tietoihin.  UNA Tilannekuvaa käytetään Pohjois-Savon sairaanhoitopiirissä ja Kuopion kaupungin perusturvassa. Kuopion kaupungilta pilotissa on mukana Kotisairaala, yhteyspiste, Turvapalvelu, Turvapartio ja sosiaalipäivystys. Sairaanhoitopiirin yksiköistä mukana on päivystysapu 116 117, SOTE-tilannekeskus sekä KYSin päivystys.  UNA-yhteistyöllä arkea helpottavia palveluita ”Istekki on ollut jo vuosia mukana UNA-yhteistyössä ja vastasimme hankkeen suunnittelusta ja toteutuksesta hankehallinnan, teknisten töiden ja tietosuojan osalta. Istekillä on myös vahva rooli Pohjois-Savossa UNA-palveluiden ylläpidossa”, Istekin toimitusjohtaja Lasse Koskivuori toteaa. UNA Tilannekuvan kehittäminen on osa POSOTE20 -hanketta. POSOTE20 -hanke koordinoi sote-uudistukseen liittyviä kansallisia sosiaali- ja terveydenhuollon kehittämishankkeita ja sote-uudistuksen vapaaehtoista alueellista valmistelua Pohjois-Savossa.  ”Sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksen tavoitteena on, että asiakas saa palveluita asiakaslähtöisenä kokonaisuutena ja tähän tarvitaan parempaa tiedonkulkua. UNA-ratkaisut tuovat ratkaisun tiedon saatavuuteen ja palvelun laadun parantamiseen. UNA edustaa laaja-alaista julkisten sosiaali- ja terveyspalveluiden yhteistyötä, jonka avulla uudistetaan sekä yhtenäistetään sosiaali- ja terveydenhuollon tietojärjestelmiä vaiheittain”, UNA Oy:n toimitusjohtaja Katja Rantala kertoo.

PSSHP:n käyttöönottama UNA Tilannekuva helpottaa asiakkaan kokonaistilanteen ymmärtämistä Read More »

PSSHP:n älylääkekärryt varmistavat lääketurvallisuuden ja vapauttavat aikaa potilaille

KYS uudistuu -hankkeessa tehdään merkittävää lääkehoidon uudistusta, jonka yhtenä osana ovat potilasturvallisuutta lisäävät älylääkekärryt. Istekki on ollut alusta asti mukana uraauurtavassa projektissa, jolla pyritään myös vapauttamaan hoitajille enemmän aikaa potilaiden parissa. Jouni Ahonen oli juuri aloittelemassa apteekkarina Pohjois-Savon sairaanhoitopiirissä, kun häneltä pyydettiin näkemystä tapaan toteuttaa lääkehuoltoa modernisoitavassa KYS uudistuu -hankkeen Uusi Sydän -projektissa. Ahonen visioi työryhmälle kolme skenaariota: perinteisen, välimallin ja pitkälle viedyn tulevaisuusvision. Työryhmä tarttui pitkälle vietyyn malliin, jonka yhtenä osana olivat älylääkekärryt.  Uuteen sairaalaan tulee yksi lääkehuone, josta on pitkä matka viedä lääkkeitä sairaalan eri siipiin. Askelanalyysi vahvisti, että potilashuoneiden ja lääkehuoneen väli on muutenkin merkittävä osa sairaanhoitajien kävelemistä pitkistä matkoista. Älylääkekärryjen tarkoituksena on paitsi vapauttaa hoitajille enemmän aikaa olla potilaan luona, myös varmistaa lääketurvallisuus. Älylääkekärryssä on omissa, lukituissa lokeroissaan valmiina jokaisen potilaan käyttämät lääkkeet sekä yleisimmät tarvittavat lääkkeet esimerkiksi kipuun ja ruoansulatukseen. Lisäksi mukana kulkevat tavallisimmat lääkkeenannossa tarvittavat välineet. Älylääkekärryillä korvataan perinteiset lääketarjottimet, joissa on inhimillinen riski lääkkeiden sekoittumisesta. Toimikortillaan kirjautunut hoitaja tunnistaa potilaan rannekkeen viivakoodista, milloin älylääkekärryn oikea lokero avautuu. Kärryssä olevalta tietokoneelta löytyvät lääketietolähteet helpottavat potilaan neuvomista lääkkeen käytössä. Päätteellä pääsee myös sairaalan potilastietojärjestelmiin, joten kirjaamisen voi tehdä lähempänä potilasta. Uuden Sydämen slogan onkin “enemmän aikaa potilaalle”.   Vaativa pioneerityö hioi toimintatapoja Proviisori Maija Koljonen vastasi oman työnsä ohessa älylääkekärryjen käyttöönotosta.  Taidan olla ihmisille jonkinlainen Rouva Älylääkekärry, hyvässä ja pahassa, Koljonen nauraa. Istekki on ollut mukana projektissa alusta lähtien, ja sekä Koljonen että Ahonen kiittelevät Istekin merkittävää roolia tarjouspyynnössä.  Meillä oli muutama vaatimus ja Istekki lisäsi siihen muutaman kymmenen vaatimusta, Ahonen kuvailee.  Erityisesti tietoturvavaatimukset täydentyivät Istekin toimesta. Suunnittelu ja pilotointi tehtiin vuonna 2019, milloin mukana oli vielä useampi kärrytoimittaja. Kärryjen valmistajaksi valikoitui hollantilainen Alphatron, jonka edustus on nykyisin kuopiolaisella NewIconilla. Tekniikka on uutta myös laitteiden toimittajille, ja kävi ilmi, ettei esimerkiksi yksittäin aukeavia lokeroita ollut aiemmin toteutettu. Istekki konsultoi apteekkia laitehankinnoissa tietokoneista näppäimistöihin sekä viivakoodin- ja kortinlukijoihin. Ongelmilta ei säästytty, sillä tietokoneet olivat hetken jumissa Aasiassa koronapandemien alettua. Palvelimien ja langattomien verkkojen toiminnan varmistaminen on ollut Istekin vastuulla.  Isona osana Istekin työtä projektissa on ollut integraatioiden rakentaminen eri järjestelmiin. Työ ei ole ollut yksinkertaista, sillä osa vaatimuksista on käynyt ilmi vasta kärryjen saavuttua. Oppeja on kertynyt matkan varrella runsaasti. Apteekkilaisten aika ja kompetenssi tällaiseen projektiin on rajallista. Olisi pitänyt alusta asti perustaa Istekiltä, Tietohallinnolta ja myöhemmin toimittajalta tiivis projektityöryhmä, joka olisi aktiivisesti ja oma-aloitteisesti voinut viedä projektia eteenpäin, Ahonen pohtii.  Koljonen puolestaa miettii, että kärryjä käyttäviä sairaanhoitajia olisi pitänyt osallistaa alusta asti enemmän. Myös käyttöönotto on helpompaa, jos osaston väki on mukana suunnittelussa. Silloin he vievät viestiä helpommin eteenpäin osastoillaan, Koljonen sanoo.  Nyt tuotantovaiheessa Istekin roolina on selvittää ongelmia, tehdä ylläpitoa ja antaa tukea sekä myös tehdä vastaanottotarkastukset uusille saapuville laitteille.  Matkalla kohti katkeamatonta lääkehoitoprosessia Prosessin edetessä älylääkekärryt paljastuivat 30 vuotta vanhaksi keksinnöksi, mutta todellisuudessa älyä niissä ei ollut aiemmin juuri käytetty. Kärryjä on hankittu oppilaitoksille, mutta niissä kärryt eivät kuitenkaan ole potilastietojärjestelmien osana. KYS:in älylääkekärryjenkin äly rajoittuu tällä hetkellä siihen, että potilaskohtaisen lokeron pystyy nimeämään potilastietojärjestelmästä tulevan tiedon perusteella. Lääketiedot eivät ohjelmistossa vielä kulje. Älylääkekärryt ovat vain yksi osa lääkehoitoprosessin uudistusta, jossa muun muassa pyritään paperittomaan, katkeamattomaan lääkehoitoprosessiin. Tavoitteena on, että lääketiedot kulkisivat yhtenäisinä potilaan kotoa terveydenhuollon potilastietojärjestelmiin ja sieltä tilaukset apteekkiin, lääkkeet voitaisiin jakaa ajantasaisista järjestelmistä, potilaat ja lääkkeet tunnistaa viivakoodeista ja siirtää lääkkeen anto potilasjärjestelmiin. Kaiken tavoitteena on ennen kaikkea potilasturvallisuuden lisääminen.  Muutos on suuri, mikä herättää aina tunteita puolesta ja vastaan. Tietoteknisiltä ongelmilta ei ole täysin vältytty, ja niistä tulee käyttäjiltä tietysti välitöntä palautetta, kuten täytyykin. Hyvääkin palautetta on tullut, muun muassa sujuvasta kirjaamisesta ilman kansliassa istuskelua. Varsinainen käyttäjäkysely on vasta tulossa, mutta farmaseutit on kertoneet, että trafiikki lääkehuoneessa on vähentynyt. Yliopistolliset sairaalat odottavat mielenkiinnolla tuloksiamme älylääkekärryjen käytöstä. Näen niissä myös hyvin potentiaalisen välineen myös perusterveydenhuoltoon, Ahonen sanoo. 

PSSHP:n älylääkekärryt varmistavat lääketurvallisuuden ja vapauttavat aikaa potilaille Read More »

Tommi Tervon potretti

Kehittämispäällikkö Tommi

”Parasta työssäni on sen monipuolisuus ja haastavuus. Tuntuu, että opin jatkuvasti uutta.”  Tommi Tervo työskentelee Istekillä kehittämispäällikkönä Konsultointi-tiimissä. ” Istekille päädyin noin 4 vuotta sitten projektipäälliköksi, mutta haastavien projektien myötä olen päätynyt johtamaan merkittäviä asiakaskehityshankkeita.  Nyt menossa on mm. asiakashanke, jossa turvataan asiakkaan ICT-ympäristön toimintakyky mm. erilaisten tietoturvauhkien ja -häiriöiden uhatessa. Työssäni ja vetämissäni hankkeissa korostuu yhä kasvavassa määrin asiakkaiden tarpeet panostaa riskienhallintaan, ICT-varautumiseen sekä turvata jatkuvuudenhallinta kriisitilanteissa”. Parhaaksi asiaksi työssään Tommi mainitsee jatkuvan kehittymisen mahdollisuudet. ” Istekin laaja-alainen palvelutarjonta antaa työntekijälle mahdollisuuden kehittää itseään jatkuvasti. Koen, että pystyn vaikuttamaan oman työni sisältöön ja tuleviin tehtäviini omalla aktiivisuudellani sekä pääsen hyödyntämään ongelmanratkaisukykyäni, luovuuttani sekä monipuolista ICT-alan kokemusta. Istekki pystyy tarjoamaan erinomaisen uramahdollisuuden monenlaisille osaajille. ” ”Parasta työssäni on sen monipuolisuus ja haastavuus. Tuntuu, että opin jatkuvasti uutta. Palkitsevinta on huomata, että tehdyllä työllä on suuri merkitys yhteiskunnallisesti tärkeissä toiminnoissa. Mukavat työkaverit tuovat kannustavan lisämausteen päivän rutiineihin.”

Kehittämispäällikkö Tommi Read More »

Käyttövaltuusasiantuntija Pauliina

Pauliina Jääskallio työskentelee käyttövaltuusasiantuntijana Istekin Loppukäyttäjäpalveluissa Tampereella. Hämeen ammattikorkeakoulu HAMK:ssa liiketaloutta opiskeleva Pauliina tuli Istekille ensimmäisen kerran kesäharjoitteluun vuonna 2019. Paikka löytyi seuraavaksikin kesäksi, ja siitä Pauliina jäi taloon töihin ja tekemään samalla opinnäytetyötään.  23-vuotias Pauliina on käytännössä jo alanvaihtaja, sillä hän työskenteli ennen kaupan alalla. Työ käyttäjähallinnan tiimissä on hyvin erilaista kuin tavaratalossa asiakasrajapinnassa työskentely. Nykyisessä työssään käyttövaltuusasiantuntijana Pauliina tekee käyttäjähallintaa Istekin asiakkaille palvellen terveydenhuollon ammattilaisia ja kuntien sekä sairaanhoitopiirien työntekijöitä. Pauliina kiittelee monipuolisia työtehtäviään, jotka vaihtelevat päivittäin. Opinnäytetyö työnantajan hyödyksi Opinnot HAMK:ssa ovat loppusuoralla ja Pauliina työskentelee täysipäiväisesti. Työn ohella hän tekee opinnäytetyötään sisäisestä viestinnästä, eli käytännössä uusii käyttäjähallinnan tiimin ohjeistuksia. – On mukavaa tehdä opparia, josta on jatkossa oikeasti hyötyä, Pauliina kertoo. Koulutusmahdollisuuksia on tarjottu myös Istekin puolesta, mutta toistaiseksi Pauliina on halunnut keskittyä opintojensa loppuun saattamiseen. Tällä hetkellä on tärkeintä kehittyä oman työn kautta ja saada ylipäätään kokemusta työelämästä, sillä työpaikka on Pauliinan ensimmäinen IT-alalla ja kesätöitä lukuun ottamatta myös ensimmäinen toimistotyö. Hän näkee yrityksen tarjoamat koulutus- ja uramahdollisuudet motivoivina, vaikkei vielä ehdikään niitä hyödyntää. – Istekillä kannustetaan aina ottamaan uusia haasteita vastaan. Kehitysideoita viedään aidosti eteenpäin ja koulutusmahdollisuuksia annetaan paljon, Pauliina kiittelee. Istekin harrastusryhmiin Pauliina ei ole vielä ehtinyt, mutta hän lenkkeilee, käy välillä salilla ja silloin tällöin myös pelailemassa tennistä. Isoimman osan vapaa-ajasta lohkaisee kuitenkin toistaiseksi koulu. Tärkeä työ kiinnostavalla alalla – ja mahtavat työkaverit! IT-alalle Pauliina päätyi sattumalta, mutta nykyisen työn myötä ala on alkanut kiinnostaa laajemminkin. Vaihtuvat työtehtävät, jatkuva uuden oppiminen ja kehitys sekä aina erilaiset työpäivät viehättävät Pauliinaa. Hän kokee nopeasti kehittyvän alan omakseen ja tuntee olevansa oikeassa paikassa. – Istekillä kannustetaan tarttumaan itseä kiinnostaviin asioihin ja kehittämään omaa osaamistaan, kasvamaan oman alansa asiantuntijaksi. Pauliinan ja muiden tiimiläisten työn ansiosta monien sairaanhoitopiirien ja kuntien työntekijät pystyvät hoitamaan työnsä, mikä vaikuttaa suoraan monien suomalaisten elämään. – Koen, että mun työpanos on merkityksellinen, Pauliina sanoo. Pauliinan mielestä parasta Istekissä ovat monipuoliset työtehtävät ja jatkuva mahdollisuus oppia uutta. Loistavat työkaverit ovat mukava lisä työhön. Käyttäjähallinnan tiimiläisiä on Tampereen lisäksi myös Kuopiossa ja Jyväskylässä. – Työskentelen usein kotonakin, mutta työkaverit saavat lähtemään toimistolle, sillä on ihana nähdä kollegoita.

Käyttövaltuusasiantuntija Pauliina Read More »

Niko Ruotsalainen tuntee monet Istekin työtehtävät

Niko Ruotsalainen työskentelee tietoliikenneasiantuntijana Istekin Käyttöpalveluissa. Työ on vienyt mennessään ja johdattanut Nikon Istekillä roolista toiseen. Työkavereita löytyykin nyt monista ryhmistä ja eri tehtävistä kerätty näkemys sujuvoittaa työntekoa. Niko muutti vuonna 2009 vaimonsa kanssa Iisalmesta Kuopioon. Miehen suunnitelmissa oli suorittaa armeija ja AMK-opinnot, mutta kun hän saman vuoden syksynä pääsi Istekin edeltäjälle Kuopion yliopistollisen sairaalan Tekplus- yksikköön töihin, jälkimmäinen suunnitelmista jäi. Ennen armeijaa Niko ehti työskennellä nelisen kuukautta lähituessa. Palveluksen päätyttyä hän aloitti heti seuraavana maanantaina vakituisena yrityksessä, joka oli muuttunut Istekiksi. – Ammatillisessa mielessä olen oppinut tosi paljon Istekillä. Taloon tullessa minulla oli elektroniikka-asentajan koulutus ja ylioppilastutkinto, sekä olin itseopiskellut tietokoneita paljon, mutta täällä olen saanut valtavasti kokemusta ja näkemystä, Niko kertoo. Yhteistyötä yli ryhmärajojen Ennen Istekkiä Nikolla oli IT-alan työkokemusta vain kesätöiden verran, mutta hänelle oli plakkarissaan Taitaja-kilpailun Tietokoneet ja verkot -Suomen mestaruudet vuosilta 2008 ja 2009 ja saman lajin EM-joukkuekultaa Rotterdamista EuroSkills-kilpailusta vuodelta 2008. Istekillä Niko on päässyt työskentelemään asiantuntijatehtävissä mm. toimialuepalveluissa, palvelinpalveluissa sekä turvallisuuspalveluissa. Nykyisessä työssään käyttöpalveluiden tietoliikenneasiantuntijana Niko kuuluu asiantuntijaresurssina eri projekteihin ja on mukana ylläpitämässä tietoliikenneverkkoja sekä tietoliikennelaitteita. – Työ on mielenkiintoista ja mukavan haasteellista. Jatkuvasti pääsee kehittymään ja oppimaan, ja jokainen päivä on erilainen. Tuntuu, että nykyisessä työssäni olen omassa elementissäni ja pystyn käyttämään taitojani hyödyksi, Niko kuvailee. Työtehtävät vaativat usein eri sidosryhmien kanssa asioimista ja työstöä yhdessä kollegoiden kanssa. Yhteistyötä tehdään jatkuvasti myös yli sisäisten ryhmärajojen, ja monien kollegoiden kanssa ollaan tekemisissä päivittäin. Niko nauttii työkavereiden näkemisestä ja toimistotyöhön kuuluvista yhteisistä kahvihetkistä, mutta työtehtävät onnistuvat onneksi hyvin etänäkin. Teams on kovassa käytössä ja päivät kuluvat pitkälti luurit korvilla. Kokemusta ja työkavereita monesta tehtävästä Eri tehtävien hoitamisen myötä Niko on saanut näkemystä, jota pääsee hyödyntämään nykyisessä työssään. Omakohtaisen kokemuksen myötä hän osaa miettiä ratkaisuja monien ryhmien kannalta. Mukavat työkaverit ovat Nikolle tärkeä osa päivittäistä tekemistä ja jaksamista. Vuosien varrella Istekkiin on kertynyt paljon erilaista ammattitaitoa ja monipuolisia osaajia. Niko kertoo, että Istekillä on edelleen paljon työntekijöitä, jotka olivat töissä jo hänen aloittaessaan. – On rikkaus, että mukana on eri ikäisiä. Työkaverit ovat ehkä viimekädessä se kaikkein olennaisin osa työssä viihtymisessä. Olemme päivittäin tekemisissä, kun apua annetaan ja pyydetään puolin ja toisin. Jos juttu ei luistaisi, ei jaksaisi. Etenkin kiireessä mukavat jutut keventää. Niko kiittelee erityisesti tietoliikenteen työkavereitaan, joiden kanssa huumori pääsee kukkimaan päivittäin. Moninainen työkokemus on tuonut työkavereita muualtakin yrityksestä, ja yhteyttä pidetään vapaa-ajallakin. Vuosien varrella on istuttu iltaa yhdessä, mökkeilty ja järjestetty tupareita. Vapaa-ajasta valtaosa menee perheen kanssa, johon kuuluu kouluikäiset tyttäret ja uusimpana tulokkaana japaninpystykorvan pentu. Ulkoilun, lautapelien ja elokuvailtojen lisäksi aikaa annetaan omakotitalolle, jossa on aina joku pieni remontti meneillään. Tärkeää työtä, jonka tuloksista hyötyy itsekin Työtehtävien on oltava mielenkiintoisia ja tarpeeksi haastavia, että Nikon mielenkiinto pysyy yllä. Aamulla pitää olla tunne, että päivän töihin on mukava ryhtyä. Myös joustava työaika on Nikolle tärkeä asia, että omat menot saa tarvittaessa helposti järjesteltyä. Niko pääsee nauttimaan oman työnsä tuloksista myös kuntalaisena, ja näkee sitäkin kautta ihan käytännössä, mihin kaikkeen työ vaikuttaa. Rooli on korostunut etenkin korona-aikana, kun digitaaliset järjestelmät ovat olleet entistä tärkeämmässä roolissa. – Onhan tämä meidän työ yhteiskunnallisesti merkittävää. Ei tätä tee vain elannon ja rahan takia, vaan ihan oikeasti haluaa varmistaa, että kaikki hommat toimii.

Niko Ruotsalainen tuntee monet Istekin työtehtävät Read More »

Tekninen asiantuntija Toni

”Meillä Istekissä työtä tehdään aina asiakaslähtöisesti” Toni Vepsäläinen päätyi Istekille töihin opintoihin liittyvän harjoittelun kautta, mutta sitä ennen hän työskenteli hieman erilaisessa työympäristössä.  ”Olen Toni ja työskentelen Istekin Lähituen ryhmässä ICT-asiantuntijana päivittäisessä yhteistyössä asiakkaan kanssa. Aikaisempi ammattini on hieman eri alalta sillä olen koulutukseltani myös ravintolakokki ja työskentelin ravintola-alalla yli kymmenen vuoden ajan. Olen kuitenkin aina ollut hyvin kiinnostunut teknologiasta ja niinpä päädyin 5 vuotta sitten vaihtamaan alaa ja opiskelemaan hyvinvointiteknologia-asentajaksi. Tutkintoni viimeinen työharjoittelu Istekillä mahdollisti minulle loistavan mahdollisuuden päästä näkemään ja tekemään käytännön työtä, ja harjoittelun päätyttyä jäin Istekkiin töihin”. ”Parasta työssäni on ehdottomasti mukava ja rento työporukka, monipuoliset työtehtävät sekä mahdollisuus kehittyä ja kouluttaa itseään lisää. Meiltä löytyy haasteita ja mahdollisuuksia kaikille, olitpa sitten urasi alkutaipaleella tai jo kokenut alan ammattilainen.  Asiakkaiden kanssa työskentelyssä myös positiiviset palautteet suoraan asiakkailta luovat parasta onnistumisen fiilistä ja motivaatiota. Vahvuutenamme koen myös kotimaisuuden, luotettavuuden ja sen, että meillä Istekillä työtä tehdään aina asiakaslähtöisesti”.

Tekninen asiantuntija Toni Read More »