Istekki mukana perustamassa koodikoulua Itä-Suomeen

Koodi / Sisu ry on KPY Novapoliksen, Istekin, Ponssen, Normetin, Osuma Henkilöstöpalveluiden, Kuopion Alueen Kauppakamarin ja Ylä-Savon koulutuskuntayhtymän vuoden 2022 lopussa perustama yhdistys, jonka tavoitteena on perustaa uudenlainen koodikoulu. Hanke lähti liikkeelle yritysten tarpeesta saada lisää ICT-alan osaajia. Kuopion alueen kauppakamari on arvioinut, että Pohjois-Savossa tarvitaan viiden vuoden sisällä noin 1000 uutta alan osaajaa. Vastaavia lukuja on arvioitu myös muiden alueellisten kauppakamarien toimesta mm. Oulussa.  ”Istekki on kasvanut kansalliseksi ICMT-palvelutaloksi. Yhteiskunnalliset muutokset, kuten hyvinvointialueiden toiminnan käynnistyminen, palvelujen digitalisoituminen ja kyberturvallisuuden korostuminen ovat kasvattaneet merkittävästi ICT-osaajatarvetta. Uskomme vahvasti yritysyhteistyöhön ja Sisu-koodikoulu täydentää osaajatarjontaa meille tärkeillä ICT-osaamisalueilla.” toteaa Istekin innovointi- ja kehitystoiminnasta vastaava, Sisu ry:n hallituksen jäsen Juhani Heikka.   Vaikka nyt valmisteltava koodikoulu rakentuu itäsuomalaisten toimijoiden voimin, voi opiskelijaksi hakeutua käytännössä mistä päin tahansa. Koodikoulu houkuttelee todennäköisesti myös kansainvälisiä opiskelijoita. Koulutus perustuu verkossa tapahtuvaan vertaisoppimiseen. Koodikoulun koulutussisällöt ovat linjassa Istekin strategian ja liiketoiminnoilta kartoitettujen osaamistarpeiden kanssa.  Uusien tulevaisuuden kykyjen lisäksi koodikoulua voisi hyödyntää myös Istekin sisäisten urakehityspolkujen ja osaamisen kehittämisen näkökulmasta. Yhteistyön tavoitteena on nostaa Istekin tunnettuutta alan osaajien joukossa, joka on tärkeää osaajista kilpailtaessa.  Koodikoulu mahdollistaa ketterän opiskelun Koodikoulussa voisi alustavan arvion mukaan aloittaa vuosittain noin 250 opiskelijaa. Opiskelukielenä toimisi englanti ja opinnoissa hyödynnettäisiin vertaisoppimiseen perustuvaa mallia. Koulu kestäisi noin kaksi vuotta. Koodikoulu mahdollistaisi opiskelijoille uudenlaisen väylän kehittää osaamistaan. ”Koodikoulu lisää koko Suomen mainetta tietotekniikan edelläkävijämaana ja asemoi Itä-Suomea alan osaamisen keskittymänä sekä alustana yritysten kasvulle. Uskomme, että hyvien työmahdollisuuksien ja mukavan elinympäristön myötä koodareita jää seudulle pysyvästi. Koulu vastaa kuitenkin laajemminkin valtakunnallisiin tarpeisiin ja mahdollistaa ketterän opiskelun monille”, sanoo Koodi / Sisu ry:n puheenjohtaja ja KPY Novapoliksen toimitusjohtaja Anssi Lehikoinen. Koodi/Sisun on tarkoitus tehdä tiivistä yhteystyötä virolaisen Kood/Jõhvin kanssa. Virolaisen koodikoulun taustalla on myös yritysverkosto, johon kuuluvat mm. Microsoft, CGI, SEB ja Bolt. Kood/Jõhv on ollut menestys ja se on herättänyt myös kansainvälistä kiinnostusta.

Istekki mukana perustamassa koodikoulua Itä-Suomeen Read More »

Softa 2030 -hankkeella vähennetään eri tietojärjestelmien määrää

Istekki on käynnistänyt tietojärjestelmien lukumäärän vähentämiseen ja niiden konsolidointiin tähtäävän Softa 2030 -hankkeen. Hankkeen nimi jo kertoo, että kyseessä on pitkäkestoinen kehittämishanke. Sekä asiakkailta että Istekin hallitukselta on näytetty vihreää valoa tällaiselle tietojärjestelmien karsimiselle.  Hankkeessa luodaan tietojärjestelmien konsolidoinnin toimintamalli, kartoitetaan ja analysoidaan sekä Istekin että asiakasomistajien hallussa olevat tietojärjestelmät ja niiden väliset integraatiot sekä ehdotetaan ja toteutetaan asiakasomistajien kanssa nopeasti lyhyellä, keskipitkällä ja pitkällä aikavälillä tietojärjestelmien konsolidointeja.Keskeistä hankkeessa on laaja vuoropuhelu ja valmistelu sekä asiakasomistajien, toimittajien, kansallisten toimijoiden että Istekin johdon ja eri asiantuntijoiden kanssa. Tavoitteena hankkeessa on saada aikaan sekä toiminnallisia että taloudellisia hyötyjä eri osapuolille ja Istekille nykyistä merkittävämpi rooli asiakasomistajien tietojärjestelmien hankkijana, hallinnoijana, ylläpitäjänä, kehittäjänä ja uusien ratkaisujen innovoijana. Istekin toiminnanohjausjärjestelmästä löytyy tällä hetkellä noin 2 500 eri tietojärjestelmää, josta noin puolet on asiakkailta laskutettavia ja loput näiden taustajärjestelmiä. Lisäksi asiakkaiden omassa hallussa lienee useita satoja muita tietojärjestelmiä. Konsolidoitavaa siis hankkeessa riittää.  Hankepäällikkönä toimii Auli Viitanen ja omistajana/ohjausryhmän puheenjohtajana Matti Hakomäki.  Lisätietoa:Hankepäällikkö Auli Viitanenpuh. 050 4872 122, auli.viitanen@istekki.fi Ohjausryhmän puheenjohtaja Matti Hakomäkipuh. 040 8080 998, matti.hakomaki@istekki.fi

Softa 2030 -hankkeella vähennetään eri tietojärjestelmien määrää Read More »

Istekille ISO 13485:2016 -sertifikaatti mahdollistamaan sovelluskehityspalvelun laajentamisen terveydenhuollon sektorille

Istekin sovelluskehitys sai tärkeän laadunhallintajärjestelmä ISO 13485 sertifikaatin. Sertifikaatti on hyvin merkityksellinen, sillä se mahdollistaa entistä vaikuttavampien ja hyödyllisempien sovellusten valmistuksen sosiaali- ja terveydenhuoltoon ammattilaisten ja kansalaisten tueksi. Lääkinnällisiksi laitteiksi luokiteltavia sovelluksia voidaan käyttää esimerkiksi sairauksien diagnosointiin tai hoidon suunnitteluun. Ensimmäisenä lääkinnällisenä laitteena olemme valmistamassa Diabetes huolijono -sovellusta tiiviissä yhteystyössä Tampereen yliopistollisen sairaalan kanssa. Sovellus nostaa kriteerit täyttävät potilaat automaattisesti listalle ammattilaisen tarkastelua varten. Mahdollisuuksia lääkinnällisten laitteiden valmistuksessa on erittäin paljon, joten Istekki tulee hyödyntämään myös alihankintaverkostoaan sovelluksien valmistuksessa. Olemassa olevaan lääkinnällisten laitteiden jakelun ja huollon oikeuttavaa ISO 13485:2016 sertifikaattiin saatiin täten laajennus. Sertifikaatti kattaa nyt seuraavat toiminnat: Lääkinnällisten laitteiden valmistus, ohjelmistot, huolto ja jakelu kattaen ohjelmistot, hankinta, määräaikaishuolto, vianselvitys ja korjaus sekä muut laitteiden elinkaaritoimintaan liittyvät prosessit. Tämä on erittäin hieno saavutus, josta kiitos kuuluu suurelle joukolle teknologiaturvaajia. 

Istekille ISO 13485:2016 -sertifikaatti mahdollistamaan sovelluskehityspalvelun laajentamisen terveydenhuollon sektorille Read More »

Istekille ISO 13485:2016 -sertifikaatti mahdollistamaan sovelluskehityspalvelun laajentamisen terveydenhuollon sektorille

Istekin sovelluskehitys sai tärkeän laadunhallintajärjestelmä ISO 13485 sertifikaatin. Sertifikaatti on hyvin merkityksellinen, sillä se mahdollistaa entistä vaikuttavampien ja hyödyllisempien sovellusten valmistuksen sosiaali- ja terveydenhuoltoon ammattilaisten ja kansalaisten tueksi. Lääkinnällisiksi laitteiksi luokiteltavia sovelluksia voidaan käyttää esimerkiksi sairauksien diagnosointiin tai hoidon suunnitteluun. Ensimmäisenä lääkinnällisenä laitteena olemme valmistamassa Diabetes huolijono -sovellusta tiiviissä yhteystyössä Tampereen yliopistollisen sairaalan kanssa. Sovellus nostaa kriteerit täyttävät potilaat automaattisesti listalle ammattilaisen tarkastelua varten. Mahdollisuuksia lääkinnällisten laitteiden valmistuksessa on erittäin paljon, joten Istekki tulee hyödyntämään myös alihankintaverkostoaan sovelluksien valmistuksessa. Olemassa olevaan lääkinnällisten laitteiden jakelun ja huollon oikeuttavaa ISO 13485:2016 sertifikaattiin saatiin täten laajennus. Sertifikaatti kattaa nyt seuraavat toiminnat: Lääkinnällisten laitteiden valmistus, ohjelmistot, huolto ja jakelu kattaen ohjelmistot, hankinta, määräaikaishuolto, vianselvitys ja korjaus sekä muut laitteiden elinkaaritoimintaan liittyvät prosessit. Tämä on erittäin hieno saavutus, josta kiitos kuuluu suurelle joukolle teknologiaturvaajia. 

Istekille ISO 13485:2016 -sertifikaatti mahdollistamaan sovelluskehityspalvelun laajentamisen terveydenhuollon sektorille Read More »

Istekin teknologiaturvaajat varmistamassa historiallista siirtymää – hyvinvointialueiden toiminta käynnistyi onnistuneesti

Vuosien odotus ja kiihtyvällä vauhdilla edennyt valmistelutyö palkittiin vuodenvaihteessa, kun hyvinvointialueet avasivat ovensa ja toiminta käynnistyi onnistuneesti kaikkialla Suomessa. Onnistumisesta kertovat potilasturvallisuuden säilyminen, kriittisten sote- ja pela-palvelujen katkeamaton jatkuminen sekä hyvinvointialueiden ensimmäisten palkka-ajojen läpimenot.   Hyvinvointialueiden toimeenpanon turvaaminen on ollut yksi Istekin strategiaan kirjoitetuista painopistealueista. Määrätietoista muutokseen valmistautumista olemme yhtiössä tehneet jo vuosia, mutta tekeminen konkretisoitui toden teolla kesällä 2021, kun eduskunta hyväksyi sote-uudistuksen toimeenpanoa koskevat lait. Pääsimme mukaan ICT-tiekartan ja rahoitushakujen mukaisiin laajoihin hankekokonaisuuksiin Keski-Suomessa, Pirkanmaalla, Pohjois-Pohjanmaalla ja Pohjois-Savossa. Lisäksi Länsi-Uusimaalla olimme mukana toteuttamassa mittavaa tietoliikenteen, puhepalveluiden ja integraatioiden kokonaisuutta. Muiden hyvinvointialueasiakkaidemme muutosta tuimme yksittäisinä projekteina ja palveluina tiiviissä yhteistyössä asiakkaiden, kumppaneiden sekä muiden sidosryhmien kanssa.  Hyvinvointialueille toteutettujen ICT-muutosten ohella teimme muutoksia myös omaan liiketoimintarakenteeseemme. Tavoitteenamme oli luoda toimintamalli, jonka avulla voimme entistä paremmin vastata uudistuvien asiakasorganisaatioiden palvelutarpeisiin.    Kaikkiaan Istekin omistaja-asiakkaina on tällä hetkellä 15 hyvinvointialuetta ja lisäksi HUS-yhtymä. Se tarkoittaa käytännössä sitä, että palvelumme koskettavat jopa 3,9 miljoonaa Suomessa asuvaa henkilöä. Ja sitä, että turvaamme ICMT-palvelujemme saatavuuden jopa 150 000 hyvinvointialueen työntekijälle. Toiminnan käynnistyminen avainalueillamme Pohjois-Savossa, Pirkanmaalla, Keski-Suomessa ja Pohjois-Pohjanmaalla on edellyttänyt kymmenien tuhansien tietokenttien päivittämistä ja uusien käyttäjätunnusten perustamista, tietoverkkojen ja ristiinkäyttöratkaisujen rakentamista sekä lukuisten työasemien toimivuuden varmistamista hyvinvointialueen verkossa. Se on tarkoittanut tuhansien integraatioiden rakentamista tietojärjestelmien välille, jotta loppukäyttäjien työskentely olisi helppoa ja sujuvaa. Se on tarkoittanut myös liikkeen luovutuksena siirtyvien tietojärjestelmien, niihin liittyvien resurssien ja ylläpitovastuiden vastaanottamista, järjestämistä ja sopimista, uuteen tutustumista. Varautumista kaikkeen mahdolliseen ja mahdottomaan.   Hyvin paljon se on tarkoittanut myös kylmähermoisuutta ja kurinalaisuutta, niukkuuden maksimointia tilanteessa, jossa resursseja; aikaa, rahaa ja työvoimaa on ollut käytettävissä rajallinen määrä. Se on ollut yhteistyötä, yhteen hitsautumista ja välillä kipinöintiäkin – tahtoa onnistua ja turvata se kaikkein tärkein, meidän yhteiseksi parhaaksi.  Vuosi on vaihtunut ja hyvinvointialueet ovat aloittaneet toimintansa. Päällimmäiseksi nousee tunne, että onnistuttiin siinä, mitä välttämättömäksikin matkan varrella kutsuttiin – turvallisessa siirtymässä. Palvelupisteiden ruuhkautumisesta huolimatta tilanne alueilla on isossa kuvassa rauhallinen ja vakaa. Tärkeimmät järjestelmät ovat toimineet normaalisti ja palkka-ajot ovat valmiina ensimmäistä palkanmaksua varten. Tunnuksiin liittyviä ongelmia ja palvelupisteen kuormitusta osattiin ennakoida, mutta ei kuitenkaan riittävästi. Siinä meidän teknologiaturvaajien on petrattava, kun seuraavat erät alkavat.    ”Menestyneisyyttä tärkeämpää on olla merkityksellinen. Merkityksellisyys tarkoittaa toisten auttamista.”  — Steven Covey  Kirjoittaja: Kati TuovinenOhjelmapäällikkö, Istekin Strategiset ohjelmat, Hyvinvointialueet

Istekin teknologiaturvaajat varmistamassa historiallista siirtymää – hyvinvointialueiden toiminta käynnistyi onnistuneesti Read More »

Tietohallintopalvelu tuo organisaatiolle joustavuutta ja kustannussäästöjä

Istekin palvelutarjontaan on lisätty ulkoistetun tietohallintojohtajan palvelu. Kyseessä on palvelu, joka vastaa organisaation kokonaisvaltaiseen, asiantuntevaan ja kustannustehokkaaseen tietohallinnon johtamiseen ilman rekrytointi-, yliresursointi- ja sitoutumisriskiä. Ulkoistettu tietohallintojohtaja vastaa organisaation tietohallinnon johtamisesta tai tarvittaessa johtaa tietohallintoa vain väliaikaisesti. Palvelun etuna on tarpeen mukaan skaalautuva kapasiteetti sekä sopivan osaajan valinnan ja vaihtamisen helppous. Kustannuksia on myös helpompi optimoida, kun tietohallinnon johtamisesta aiheutuu kuluja vain toteutuneen työmäärän mukaisesti. – Tietohallintojohtajalla on lisäksi käytettävissään tarvittaessa koko Istekin laaja asiantuntijaverkosto, tietovarannot ja toimittajaverkosto, Istekin Johtamisen palvelut -ryhmän johtava konsultti Marko Alanen huomauttaa. Palvelua voidaan käyttää esimerkiksi organisaation tietohallinnon nykytilan selvittämiseen, strategian, arkkitehtuurin ja toimintamallin kehittämiseen, kehittämissuunnitelmien laadintaan, ICT-hankintojen hallintaan, vaatimustenmukaisten ICT-palveluiden varmistamiseen, tiedonhallinnan hallinnointiin sekä muutoshallintaan. SKPVY:llä tietohallintoa johtaa Istekin ulkoinen tietohallintojohtaja  Istekillä oli päävastuu kaksi vuotta sitten perustetun Suomen Keskinäisen Potilasvakuutusyhtiön (SKPVY) ICT-strategian, -toimintamallin ja -arkkitehtuurikuvauksen tekemisestä Finanssivalvonnan toimilupahakemusta varten sekä ICT-palveluiden käyttöönotosta. Samalla SKPVY otti käyttöönsä Istekin ulkoisen tietohallintojohtajan palvelun. Tietohallintojohtajana yhtiössä toimii Marko Alanen.  – Potilasvakuutusyhtiön toiminnan sekä ICT-palveluiden perustaminen käynnistyivät hyvässä yhteistyössä huolimatta tiukasta aikataulusta ja tilanteesta, jossa kaikki tarpeellinen ei ollut valmiiksi suunniteltua. Tiesimme yhteisen tavoitteen, luotimme ja halusimme onnistua, Istekin liiketoimintapäällikkö Pasi Savolainen kommentoi. Aikataulu toimilupahakemukselle ja sitä seuranneelle SKPVY:n ICT-palveluiden käyttöönotolle oli todella tiukka ja käyttöönottoon osallistui tietohallintojohtajan lisäksi useita Istekin ryhmiä ja asiantuntijoita. Haasteellisesta aikataulusta huolimatta SKPVY:n palvelut saatiin siirrettyä suunnitellusti tuotantoon ja yhtiö pystyi aloittamaan toimintansa 1.1.2021 pakollisten ICT-palveluiden ollessa toiminnassa. – Haluamme vielä kerran lämpimästi kiittää kaikkia Istekin asiantuntijoita hienosta toiminnasta. Iso kiitos, että olitte mahdollistamassa ICT-palveluidemme käyttöönoton. Tästä on hienoa jatkaa yhteistyön syventämistä, SKPVY:n toimitusjohtaja Patrik Nordman kertoi. ICT-palveluiden käyttöönoton jälkeen yhteistyö on jatkunut erilaisten toimitusprojektien ja konsultointipalveluiden parissa. SKPVY on hankkinut Istekin kautta esimerkiksi brändi-ilmeen ja verkkosivuston rakentamisen, automaatiota sekä organisaatioarkkitehtuurin mallintamisen konsultointia. Lisäksi SKPVY on hankkinut vakuutusalan substanssijärjestelmiä kuten vakuutusjärjestelmän suoraan ilman Istekkiä, ja näihin liittyvien hankintamenettelyjen ja käyttöönottojen osalta tietohallintojohtaja on ollut avainroolissa ja Istekin asiantuntijat tukemassa käyttöönottoja. Istekin Arkistopalvelun käyttöönotto SKPVY:llä SKPVY on ulkoistetun tietohallintojohtajan ja muiden Istekin tuottamien ICT-palveluiden lisäksi ottanut käyttöönsä Istekki Arkistopalvelun, joka on sähköinen tiedonhallinnan ja arkistoinnin ratkaisu. Yhtiössä on toiminnan alusta lähtien panostettu paperittomaan toimintaympäristöön sekä sähköisiin prosesseihin ja uusi arkistointijärjestelmä tukee myös tätä tavoitetta. – Uudella arkistointijärjestelmällä tavoitellaan tiedon elinkaaren parempaa hallintaa ja jatkuvuutta. Tavoitteena on tiedonhallintaan liittyvän riskin pienentäminen, tietoturvallisuuden ja tietoturvan parantuminen sekä viranomaisvaatimusten täyttäminen toiminnassa, Nordman kertoi. Pasi Savolainen on ylpeä SKPVY:n kanssa tehtävästä yhteistyöstä. Yhtiön perustamisesta saakka kehittäminen on ollut aktiivista ja yhdessä on saatu tuloksia digitalisaation saralla. Asiassa on auttanut myös SKPVY:n sitoutuminen Istekin tarjoamaan ulkoisen tietohallintojohtajan palveluun. – Kehittävässä yhteistyössä on kyse osapuolten luottamuksesta ja sitoutumisesta yhteisiin tavoitteisiin, joita kohti ponnistetaan. Lopputulokset tuottavat arvoa ja ovat hyödyllisiä molemmille osapuolille, Savolainen toteaa.   Ulkoistettu tietohallintojohtaja kohtuullistaa organisaation kuluja Ulkoistetun tietohallintojohtajan palvelun käyttöönottoa varten organisaatiolta tarvitaan pääsy sen kaikkiin tietojärjestelmiin, niiden kuvauksiin ja perehdyttäminen niiden käyttötarkoituksiin. Lisäksi valittu tietohallintojohtaja tulee perehdyttää organisaatioon sekä sen henkilöstöön, sidosryhmiin, toimintatapoihin ja strategiaan. Ensimmäisten kuukausien aikana on mahdollista toteuttaa esimerkiksi tietohallinnon nykytilan selvitys, kehittämissuunnitelma ja muutoskyvykkyysarvio, toimittajaverkoston ja -sopimusten selvitys, tietojärjestelmäsalkku, ICT-varannon rekistereitä, riskirekisteri, viranomaisvaatimusten ICT-selvitykset, henkilöstön tietoturvaohjeet sekä tietohallinnon kustannusseuranta. – Istekin tietohallintojohtajan palvelu tuo asiakkaidemme toimintaan joustavuutta ja kustannustason kohtuullisuutta verrattuna organisaation oman tietohallintojohtajan rekrytointiin, Alanen arvioi.

Tietohallintopalvelu tuo organisaatiolle joustavuutta ja kustannussäästöjä Read More »

Tietohallintopalvelu tuo organisaatiolle joustavuutta ja kustannussäästöjä

Istekin palvelutarjontaan on lisätty ulkoistetun tietohallintojohtajan palvelu. Kyseessä on palvelu, joka vastaa organisaation kokonaisvaltaiseen, asiantuntevaan ja kustannustehokkaaseen tietohallinnon johtamiseen ilman rekrytointi-, yliresursointi- ja sitoutumisriskiä. Ulkoistettu tietohallintojohtaja vastaa organisaation tietohallinnon johtamisesta tai tarvittaessa johtaa tietohallintoa vain väliaikaisesti. Palvelun etuna on tarpeen mukaan skaalautuva kapasiteetti sekä sopivan osaajan valinnan ja vaihtamisen helppous. Kustannuksia on myös helpompi optimoida, kun tietohallinnon johtamisesta aiheutuu kuluja vain toteutuneen työmäärän mukaisesti. – Tietohallintojohtajalla on lisäksi käytettävissään tarvittaessa koko Istekin laaja asiantuntijaverkosto, tietovarannot ja toimittajaverkosto, Istekin Johtamisen palvelut -ryhmän johtava konsultti Marko Alanen huomauttaa. Palvelua voidaan käyttää esimerkiksi organisaation tietohallinnon nykytilan selvittämiseen, strategian, arkkitehtuurin ja toimintamallin kehittämiseen, kehittämissuunnitelmien laadintaan, ICT-hankintojen hallintaan, vaatimustenmukaisten ICT-palveluiden varmistamiseen, tiedonhallinnan hallinnointiin sekä muutoshallintaan. SKPVY:llä tietohallintoa johtaa Istekin ulkoinen tietohallintojohtaja  Istekillä oli päävastuu kaksi vuotta sitten perustetun Suomen Keskinäisen Potilasvakuutusyhtiön (SKPVY) ICT-strategian, -toimintamallin ja -arkkitehtuurikuvauksen tekemisestä Finanssivalvonnan toimilupahakemusta varten sekä ICT-palveluiden käyttöönotosta. Samalla SKPVY otti käyttöönsä Istekin ulkoisen tietohallintojohtajan palvelun. Tietohallintojohtajana yhtiössä toimii Marko Alanen.  – Potilasvakuutusyhtiön toiminnan sekä ICT-palveluiden perustaminen käynnistyivät hyvässä yhteistyössä huolimatta tiukasta aikataulusta ja tilanteesta, jossa kaikki tarpeellinen ei ollut valmiiksi suunniteltua. Tiesimme yhteisen tavoitteen, luotimme ja halusimme onnistua, Istekin liiketoimintapäällikkö Pasi Savolainen kommentoi. Aikataulu toimilupahakemukselle ja sitä seuranneelle SKPVY:n ICT-palveluiden käyttöönotolle oli todella tiukka ja käyttöönottoon osallistui tietohallintojohtajan lisäksi useita Istekin ryhmiä ja asiantuntijoita. Haasteellisesta aikataulusta huolimatta SKPVY:n palvelut saatiin siirrettyä suunnitellusti tuotantoon ja yhtiö pystyi aloittamaan toimintansa 1.1.2021 pakollisten ICT-palveluiden ollessa toiminnassa. – Haluamme vielä kerran lämpimästi kiittää kaikkia Istekin asiantuntijoita hienosta toiminnasta. Iso kiitos, että olitte mahdollistamassa ICT-palveluidemme käyttöönoton. Tästä on hienoa jatkaa yhteistyön syventämistä, SKPVY:n toimitusjohtaja Patrik Nordman kertoi. ICT-palveluiden käyttöönoton jälkeen yhteistyö on jatkunut erilaisten toimitusprojektien ja konsultointipalveluiden parissa. SKPVY on hankkinut Istekin kautta esimerkiksi brändi-ilmeen ja verkkosivuston rakentamisen, automaatiota sekä organisaatioarkkitehtuurin mallintamisen konsultointia. Lisäksi SKPVY on hankkinut vakuutusalan substanssijärjestelmiä kuten vakuutusjärjestelmän suoraan ilman Istekkiä, ja näihin liittyvien hankintamenettelyjen ja käyttöönottojen osalta tietohallintojohtaja on ollut avainroolissa ja Istekin asiantuntijat tukemassa käyttöönottoja. Istekin Arkistopalvelun käyttöönotto SKPVY:llä SKPVY on ulkoistetun tietohallintojohtajan ja muiden Istekin tuottamien ICT-palveluiden lisäksi ottanut käyttöönsä Istekki Arkistopalvelun, joka on sähköinen tiedonhallinnan ja arkistoinnin ratkaisu. Yhtiössä on toiminnan alusta lähtien panostettu paperittomaan toimintaympäristöön sekä sähköisiin prosesseihin ja uusi arkistointijärjestelmä tukee myös tätä tavoitetta. – Uudella arkistointijärjestelmällä tavoitellaan tiedon elinkaaren parempaa hallintaa ja jatkuvuutta. Tavoitteena on tiedonhallintaan liittyvän riskin pienentäminen, tietoturvallisuuden ja tietoturvan parantuminen sekä viranomaisvaatimusten täyttäminen toiminnassa, Nordman kertoi. Pasi Savolainen on ylpeä SKPVY:n kanssa tehtävästä yhteistyöstä. Yhtiön perustamisesta saakka kehittäminen on ollut aktiivista ja yhdessä on saatu tuloksia digitalisaation saralla. Asiassa on auttanut myös SKPVY:n sitoutuminen Istekin tarjoamaan ulkoisen tietohallintojohtajan palveluun. – Kehittävässä yhteistyössä on kyse osapuolten luottamuksesta ja sitoutumisesta yhteisiin tavoitteisiin, joita kohti ponnistetaan. Lopputulokset tuottavat arvoa ja ovat hyödyllisiä molemmille osapuolille, Savolainen toteaa.   Ulkoistettu tietohallintojohtaja kohtuullistaa organisaation kuluja Ulkoistetun tietohallintojohtajan palvelun käyttöönottoa varten organisaatiolta tarvitaan pääsy sen kaikkiin tietojärjestelmiin, niiden kuvauksiin ja perehdyttäminen niiden käyttötarkoituksiin. Lisäksi valittu tietohallintojohtaja tulee perehdyttää organisaatioon sekä sen henkilöstöön, sidosryhmiin, toimintatapoihin ja strategiaan. Ensimmäisten kuukausien aikana on mahdollista toteuttaa esimerkiksi tietohallinnon nykytilan selvitys, kehittämissuunnitelma ja muutoskyvykkyysarvio, toimittajaverkoston ja -sopimusten selvitys, tietojärjestelmäsalkku, ICT-varannon rekistereitä, riskirekisteri, viranomaisvaatimusten ICT-selvitykset, henkilöstön tietoturvaohjeet sekä tietohallinnon kustannusseuranta. – Istekin tietohallintojohtajan palvelu tuo asiakkaidemme toimintaan joustavuutta ja kustannustason kohtuullisuutta verrattuna organisaation oman tietohallintojohtajan rekrytointiin, Alanen arvioi.

Tietohallintopalvelu tuo organisaatiolle joustavuutta ja kustannussäästöjä Read More »

Arkistoasiantuntija Tuija Matikainen

Haastattelimme Pirkanmaan sairaanhoitopiirin Valkeakosken toimipisteen potilaskertomuskeskuksessa työskentelevää Istekin  arkistoasiantuntijaa, Tuija Matikaista.  Miten päädyit Istekille töihin? ”Aloitin Valkeakosken aluesairaalan palveluksessa vuonna 1983. Työskentelin aluksi osastonsihteerinä ja sittemmin arkistonhoitajana Pirkanmaan sairaanhoitopiirissä vuoden 2016 loppuun asti, jonka jälkeen siirryin suoraan Istekin palvelukseen.” Mitä Istekin potilaskertomuskeskuksen asiantuntijan toimenkuvaan kuuluu? ”Asiantuntijan työhön kuuluu pääasiassa asiakaskirjojen skannausta sähköisiin potilaskertomuksiin, potilastietojen luovutusta, asiakkaiden puheluihin vastaamista sekä hävitettävien potilasasiakirjojen seulontaa. Lisäksi etäpisteessäni on hoidettavana myös VRK-rekisteröintipiste, sekä hallinnon ja teknisen huollon päätearkistojen asiakirjojen arkistointi, seulonta ja hävittäminen.” Miten koet työsi merkityksellisyyden? ”Mielestäni teemme tärkeää työtä sujuvan terveydenhuollon eteen. Pelkästään asiakirjojen skannaus digitaaliseen muotoon auttaa muita toimipisteitä potilaiden hoitotyössä. Lisäksi tietojen luovutus asiakkaiden asioiden hoidossa on erittäin tärkeää. Hyvä ja toimiva asiakaspalvelu on tässä avainasemassa.” Mikä on parasta työssäsi? ”Mikään päivä ei ole ihan samanlainen, koska työ on vaihtelevaa. Minulla on myös mukavat kollegat, joiden kanssa on helppo työskennellä, vaikka olenkin yksin etätyöpisteessä.” Mikä on paras palaute, jonka olet saanut asiakkaalta? ”Suora kiitos hyvästä palvelusta, viimeksi viime viikolla.”

Arkistoasiantuntija Tuija Matikainen Read More »

Tutkijan työtila – monipuolinen ja moderni käyttöympäristö sosiaali- ja terveystietojen hyödyntämiseen

Tutkijan työtila -palvelu mahdollistaa toisiolain mukaisen sosiaali- ja terveystietojen hyödyntämisen tieteellisessä tutkimuksessa, tilastoinnissa, opetusaineistojen valmistamisessa sekä viranomaisen suunnittelu- ja selvitystehtävissä. Istekki on saanut vaatimustenmukaisuustodistuksen toisiolain mukaiselle tietoturvalliselle käyttöympäristölle ja voimme nyt tarjota tätä palvelua asiakkaillemme. Käyttöympäristö pitää sisällään data-analytiikan välineet sekä tutkimusluvan mukaisen datan.Tarjolla on erityyppisiä käyttöympäristöjä esimerkiksi pienimuotoisesta taulukkolaskentasovelluksen käytöstä näytönohjaimia vaativiin tehokoneisiin. ”Käyttöympäristön hinnoittelu on suurilta osin minuuttipohjaista. Käyttäjä pystyy itse vaikuttamaan lopullisiin kustannuksiin, sillä käyttäjät pystyvät itsenäisesti käynnistämään ja sulkemaan ympäristön. Käyttäjällä on mahdollisuus ottaa ulos ja viedä dataa sisään käyttöympäristöön tarkastusprosessin kautta”, kertoo Istekin kehityspäällikkö Jari Uotila. Työtilan tietoturvallisuus huippuluokkaa ”Toisiolain mukaisesti henkilötietoja sisältävien aineistojen analysointi on 1.5.2022 lähtien sallittu vain auditoiduissa käyttöympäristöissä, jollainen tutkijan työtila on. Vaatimukset edellyttävät vastaavaa tietoturvan tasoa kuin Findatan omassa käyttöympäristössä”, Uotila kommentoi. Sosiaali- ja terveysalan tietolupaviranomainen Findata on antanut määräyksen, joka kuvaa muiden palveluntarjoajien tietoturvallisille käyttöympäristöille asetettavat vaatimukset. Määräys koskee sosiaali- ja terveystietojen toissijaista käyttöä. Määräystä sovelletaan kaikkiin niihin toisiolaissa säädettyihin käyttötarkoituksiin, joihin tarvitaan tietolupa. Näitä käyttötarkoituksia ovat tieteellinen tutkimus, tilastointi, opetus sekä viranomaisen suunnittelu- ja selvitystehtävä. Opetuksen osalta määräys koskee opetusaineiston valmistamista, ei varsinaista opetusta.

Tutkijan työtila – monipuolinen ja moderni käyttöympäristö sosiaali- ja terveystietojen hyödyntämiseen Read More »

Istekki kilpailuttaa sosiaalihuollon asiakastietojärjestelmän hyvinvointialueille

Kilpailutuksella hankitaan asiakastietojärjestelmä, jota kaikki Istekin omistajat voivat halutessaan hyödyntää koko hyvinvointialueen laajuisena ratkaisuna sosiaalihuollon asiakastietojen käsittelyä varten.  Sosiaalihuollon asiakasjärjestelmien uudistusten ja yhdistämisten tarpeita ja vaatimuksia on kartoitettu laajasti yhteistyössä sote-ammattilaisten kanssa. Kilpailutus tehdään usean hyvinvointialueen yhteistyönä. Pohjois-Savon hyvinvointialueen aluehallitus päätti kilpailutuksen käynnistämisestä 25.4.2022, Pirkanmaan aluehallitus oli tehnyt vastaavan päätöksen jo 4.4.2022. Hajanainen järjestelmäkenttä yhtenäistettävä Sosiaalihuollossa on haasteena hajanainen järjestelmäkenttä. Jokaisella kunnalla tai sosiaalipalveluja järjestävällä organisaatiolla on ollut oma tietojärjestelmänsä, johon sosiaalipalveluja käyttävien asiakkaiden tiedot on kirjattu. Hyvinvointialueiden toiminnan alkaessa alueille jää useita eri järjestelmiä, jotka eivät keskustele keskenään. Asiakastietolain mukaan sosiaalihuolto velvoitetaan 1.9.2024 alkaen tallentamaan asiakastiedot Kanta-palveluihin, vastaavasti kuten terveydenhuollon potilastiedotkin jo tallennetaan.   ”Sosiaalihuollon ammattilaiselle asiakastietojärjestelmä on yksi tärkeimmistä työvälineistä ja sen tulee tukea päivittäiskirjaamisen, tiedonhaun ja toimintaprosessien sujuvaa toteuttamista. Tavoitteena on myös uuden järjestelmän avulla parantaa sosiaalipalveluiden vaikuttavuutta, tiedolla johtamista, palveluiden kehittämistä ja kohdentamista ja edesauttaa hyvinvointi- ja terveyserojen kaventamista”, kommentoi erityisasiantuntija Päivi Röppänen Istekiltä. Kuopion kaupungilla sosiaalipalveluiden tukipalveluissa ja Pohjois-Savon UNA hankkeessa projektisuunnittelijana työskentelevä Jaana Kejonen on ollut mukana asiakastietojärjestelmän hankinnassa mm. valmistelemassa työpajoja sosiaalihuollon ammattilaisille. ”Vammaispalveluissa pitkään työskennelleenä sosiaalihuollon ammattilaisena minua ilahduttaa erityisesti se, että tulevan järjestelmän vaatimuksissa on huomioitu kokonaisvaltaisesti ja kattavasti eri ammattilaisten tarpeet ja järjestelmän käytettävyys sekä tiedon löydettävyys. Loppuasiakkaan palvelu tulee nopeutumaan, kun ammattilaisella on kokonaisvaltainen tieto asiakkaan sosiaalipalveluiden tarjonnasta”, Kejonen iloitsee. Sosiaalihuollon toimintaa tukeva ratkaisu hyvinvointialueen omista lähtökohdista Asiakastietojärjestelmä perustuu sosiaalihuollon palvelutehtäväluokituksen mukaiseen toimintamalliin ja liittyy sosiaalihuollon asiakastiedon arkistoon. Järjestelmä vastaa moniin tarpeisiin, kuten asiakastiedon hallinta ja jakaminen, raportointi ja tilastointi, koontinäkymä asiakkuuteen, prosessien hallinta, herätteet ja muistutukset, ajanvaraus- ja kalenteritoiminnallisuudet, maksatus ja laskutus sekä integraatiot ja liitynnät. ”In-house yhtiönä ymmärrämme asiakkaan toiminnan ja sen vaatimukset. Pystymme tarjoamaan asiakkaan omat lähtökohdat huomioiden kansalliset vaatimukset täyttävän ratkaisun”, kommentoi Päivi Röppänen Istekiltä. 

Istekki kilpailuttaa sosiaalihuollon asiakastietojärjestelmän hyvinvointialueille Read More »