Kuvituskuva, jossa sairaanhoitaja käyttää läppäriä. Sävymaailma on sininen.

Uudella etävastaanoton palvelulla toimintavarmuutta ja kustannussäästöjä

Istekki kilpailutti Pirkanmaan ja Pohjois-Savon hyvinvointialueille etävastaanoton palvelut nykyisen toimittajasopimuksen päättyessä tähän vuoteen. Tavoitteena oli löytää nykyaikainen palvelu, joka vastaan tämän päivän ja tulevaisuuden tarpeita hyvinvointialueille. Samalla palvelun tuli olla hyvin joustava ja muokattavissa erilaisiin tarpeisiin. Istekin hankinnat ja asiantuntijat muodostivat tarjouspyynnön tehneen asiantuntijatiimin. Istekki järjestämän kilpailutuksen voitti SAG Flowmedik Oy. Kilpailutettu palvelu on nyt tarjolla kaikille Istekin asiakasomistajille. Palvelun määrittelyssä otettiin huomioon vaativin käyttötapaus, eli hyvinvointialueen mallin vaatimukset.   Moderni ja skaalautuva etävastaanoton ratkaisu   Kilpailutuksessa haettiin kankean ja vanhanaikaisen etävastaanoton palvelun tilalle modernia ja skaalautuvaa kokonaisuutta. Samalla saatiin yhtenäistettyä useamman toimittajan palveluista muodostuva kokonaisuus yhden toimittajan palveluksi. Uuden etävastaanoton palvelukokonaisuuden kautta saadaan poistettua vanhentuneen teknologian aiheuttamaa hukkatyötä, ja uusi palvelu tuo mukanaan myös innovatiivisuutta alati muuttuviin hyvinvointialueiden tarpeisiin. ”Uuden etävastaanoton myötä saimme OmaTays-videovastaanottoihin entistä paremmin toimivan palvelun. Palvelu toimii ketterämmin ja sen mukana saimme myös uusia toiminnallisuuksia, joita kentältä jo aikaisemman toimittajankin aikana oli toivottu,” kertoo Pirkanmaan hyvinvointialueen digiasiantuntija Elina Rinkineva. ”Nykyaikaisilla ja asiantuntijoiden työtä tukevilla palveluilla voidaan tuottaa parempaa ja tehokkaampaa etäasioinnin palvelua hyvinvointialueilla. Nykytilanteessa palveluiden tulisi tukea entistä tehokkaammin organisaatioiden ja asiakkaiden muuttuvia tarpeita ja Flowmedikin palvelu tukee näitä tavoitteita erinomaisesti,” kommentoi Istekin ratkaisuarkkitehti Jukka Suihkonen. Pirkanmaan hyvinvointialueella on tehty tänä vuonna paljon etäpalveluiden kehitystä niin Istekin kanssa kuin itsenäisestikin. ”Uusi etävastaanottopalvelu tukee muita teknologioita ja palveluita, ja on samalla löytänyt oman paikkansa erityisesti perusterveydenhuollon, sosiaalipalveluiden ja erikoissairaanhoidon palveluna,” jatkaa Suihkonen. ”Etävastaanoton alustan käyttötarkoituksia ja kohteita voidaan tarvittaessa kevyesti ja ketterästi laajentaa muihin väestölle tarjottaviin etäpalveluihin. Tämä tarkoittaa myös sitä, että väestön ei välttämättä tarvitse oppia käyttämään useita eri käyttöjärjestelmiä asioidessaan etäpalvelujen viidakossa,” kommetoi Flowmedikin asiakkuuspäällikkö Marjatta Korhonen.   Tiivis yhteistyö mahdollisti käyttöönotot tiukassa aikataulussa   Vanhasta palvelusta uuteen siirtyminen hoitui Istekin projektipäällikön, teknisen tiimin, asiakkaan ja Flowmedikin edustajien tiiviinä yhteistyönä. Projektitiimi tapasi viikoittain suunnittelupalavereissa. ”Viikottaiset palaverit ja tieto projektin kulusta lisäsi luottamusta asioiden etenemiseen,” kommentoi Rinkineva Pirhasta. Palvelun käyttöönotot tapahtuivat vaiheittain. Osa palveluista, kuten chatbotteja, otettiin käyttöön ensimmäisessä vaiheessa marraskuussa, ja osa palveluista puolestaan vaati syvempää integraatiota, joten niille varattiin enemmän valmisteluaikaa ja käyttöönotto tapahtui joulukuussa. Huolellinen suunnittelutyö oli myös avainasemassa käyttöönottojen onnistumisessa. ”Hyvin suunnitellut ja määritellyt asiakkaan erityistoiveet pystyttiin toteuttamaan projektin aikana nopeasti järjestelmään ja huolellinen testaus edesauttoi toimintavarman järjestelmän käyttöönottamisessa, kertoo Korhonen Flowmedikiltä. ”Aikataulu oli tiukka, mutta siitä huolimatta toimittaja vastasi kaikkiin tarpeisiin erittäin hyvin. Projekti oli kokonaisuutena vahvasti positiivinen kokemus niin Istekille, asiakkaalle kuin yhteistyökumppaneille”, kommentoi tuoteomistaja Petri Tikkanen Istekiltä.   Asiakas keskiössä   Etävastaanotto-palvelun suurimpana hyötynä näkyy konsolidoinnin myötä kustannussäästöt ja nykyaikaisen palvelun kautta tuleva toimintavarmuus. ”SAG Flowmedikin tiimi osoitti heti projektin alussa vahvaa tekemistä ja asiakkaan nostamista keskiöön. Luvatut aikataulut pitivät ja toimittaja oli paikoin hyvin proaktiivinen ilman kustannusten karkaamista, mikä on nykypäivänä melko harvinaista,” kehuu Tikkanen. Onnistunut projekti osoitti myös sen, että kehitystyötä voidaan tehdä joustavasti ja nopeallakin aikataululla. Palvelulle on helppo lähteä tekemään jatkokehitystä tulevaisuudessa, mikäli asiakkaan tarpeisiin tulee muutoksia.

Uudella etävastaanoton palvelulla toimintavarmuutta ja kustannussäästöjä Read More »

Kuvituskuva, jossa kuvataan pienempien ratas-symbolien yhdistymisellä yhdeksi isoksi rattaaksi tietojärjestelmien konsolidointia. Kuva on sävyltään tummansininen.

Softa 2030: Toteutuksen vuodet 2025–2026

Tänä ja ensi vuonna tapahtuvat suurimmat muutokset sote-järjestelmien kentässä. Muutoksilla on merkittäviä vaikutuksia sekä toimintaan että taloudellisiin resursseihin. Istekin Softa 2030 on tietojärjestelmien yhtenäistämisen strateginen kehityshanke. Siinä luodaan pohjaa hyvinvointialueiden toiminnan yhtenäistämiselle ja uudistamiselle sekä tietojärjestelmien yhdistämiselle.   Hyvinvointialueiden käynnistyessä vuonna 2023 tietojärjestelmiä oli lukumäärällisesti liikaa, ja alueilta löytyi useita järjestelmiä samaan tarkoitukseen. Järjestelmien ylläpito oli hankalaa ja kallista, ja käyttötavat vanhojen organisaatioiden mukaisia. Tavoitteemme on yhtenäistää hyvinvointialueiden asiakas- ja potilastietojärjestelmät sekä niihin oleellisesti integroidut tietojärjestelmät.     Suurimpien järjestelmien uusinnat käynnissä   Hyvinvointialueiden käynnistyessä hallinnon järjestelmät yhdistettiin ja perustietotekniikka yhtenäistettiin. Softa 2030-hankkeessa olemme toteuttaneet jo useita kilpailutuksia ja käynnistäneet käyttöönottoprojekteja yhteistyössä asiakkaiden kanssa. Jäljellä muutoksessa ovat vielä suurimpien toimialasidonnaisten järjestelmien uusinnat. Toiminnan kannalta on tärkeää, että koko alue toimii yhteisissä järjestelmissä. Järjestelmien yhtenäistäminen tuottaa kustannushyötyjä käyttömenoissa sekä tulevaisuuden kehittämishankkeissa, koska päällekkäiset työt ja kustannukset poistuvat.   Pohjois-Savon sekä Pirkanmaan hyvinvointialueilla tapahtuu seuraavaa vuosien 2025-2026 aikana:  2025: Potilastietojärjestelmä otetaan käyttöön perusterveydenhuollossa 2025: Sosiaalihuollon asiakastietojärjestelmä otetaan käyttöön vaiheittain 2025: Suun terveydenhuollon potilastietojärjestelmä otetaan käyttöön Pohjois-Savon hyvinvointialueella, Pirkanmaalla myöhemmin 2026: Erikoissairaanhoito ja perusterveydenhuolto yhdistetään yhteiseen potilastietojärjestelmään   Asiakas- ja potilastietojärjestelmiin liittyvät lisäksi tiiviisti Kotihoidon toiminnanohjausjärjestelmä, Digitaalinen sanelu, Mobiilikirjaaminen, Itseilmoittautuminen ja monet muut järjestelmät. Näiden järjestelmien aikataulut sovitetaan yhteen asiakas- ja potilastietojärjestelmien käyttöönottojen kanssa. Käyttöönottojen rinnalla tehdään myös vanhojen järjestelmien arkistointeja, jotta ne voidaan ajaa alas ja kustannukset poistuvat.   Järjestelmämuutokset vaikuttavat myös sähköiseen asiointiin, tiedolla johtamiseen ja järjestelmien välisiin integraatioihin. Jatkossa järjestelmien muutokset perustuvat elinkaarimuutoksiin, joiden osalta pyrimme keräämään aina mahdollisimman suuren asiakasryhmän yhteiseen hankintaan.            Aktiivista hankejohtamista ja resurssien kohdentamista   Laajat, yhtäaikaiset muutokset vaativat aktiivista hankejohtamista, jossa huomioidaan useiden kymmenien yhtäaikaisten projektien ohjaaminen ja johtaminen. Laajat muutokset vaativat myös tarkkaa aikataulutusta. Esimerkiksi koulutusten aikataulut suunnitellaan niin, että niistä ei ole toiminnalle häiriötä.   Muutokset vaativat mittavasti resursseja. Suunnittelemme ja toteutamme tarkasti resurssien kohdistamista ja aikataulutusta eri osaprojekteille. Hankejohtaminen lisäksi olemme ottaneet käyttöön myös muutosjohtamisen työmalleja.   Kahdelle seuraavalle vuodelle on edessä mittavat muutokset, mutta yhteistyöllä ja ennakoivalla viestinnällä kaikista asioista selvitään! 

Softa 2030: Toteutuksen vuodet 2025–2026 Read More »

Kuvituskuva, jossa lääkäri käyttää tabletilla potilastietojärjestelmää.

myneva Hilkka voitti Istekin kotihoidon toiminnanohjausjärjestelmän kilpailutuksen

Istekki Oy kilpailutti kotihoidon toiminnanohjausjärjestelmän sosiaali- ja terveyspalveluihin Pirkanmaan ja Pohjois-Savon hyvinvointialueille. Hankintapäätös tehtiin 4.12.2024 ja sen valitusaika oli 14 päivää. Valituksia ei saapunut määräaikaan mennessä, joten hankintapäätös on nyt lainvoimainen. Määräaikaan mennessä tarjoukset jättivät Mediconsult Oy sekä myneva Finland Oy. Valinta kohdistui myneva Finland Oy toimittamaan Hilkka-järjestelmään. Hankinnan taustalla on ollut hyvinvointialueiden keskeinen strateginen tavoite yhtenäistää sosiaalihuollon järjestelmäkenttää. Hankinta tukee hyvinvointialueita palveluprosessien ja työnkulkujen yhtenäistämisessä ja vahvistaa samalla tiedolla johtamista. Hankintaa valmistelemassa olivat Istekin asiantuntijoiden lisäksi eri alojen asiantuntijat Pohjois-Savon hyvinvointialueen sekä Pirkanmaan hyvinvointialueen organisaatioista. Järjestelmän käytettävyyteen ja toiminnalliseen laatuun kiinnitettiin erityistä huomiota. Käytettävyyden ja toiminnallisen laadun vertailuun osallistui myös hyvinvointialueiden sosiaalihuollon ammattilaisia. Hankinnan ennakoitu kokonaisarvo on 9 M€. Uuden järjestelmän käyttöönottojen suunnittelu käynnistetään vuoden 2025 alussa yhdessä Istekki Oy: n, hyvinvointialueiden sekä myneva Finland Oy:n kanssa. Voit tutustua mynevaan tarkemmin heidän verkkosivuillaan.

myneva Hilkka voitti Istekin kotihoidon toiminnanohjausjärjestelmän kilpailutuksen Read More »

Kuvituskuva. Vaaleansininen tausta, jossa on neljä valkoista palapelin palaa.

Istekin innovoinnin ja kehitystoiminnan toimintamallit uudistuvat

Olemme uudistamassa Istekin innovointi- ja kehitystoiminnan toimintamalleja. Uudistuksilla vahvistamme innovatiivisuuttamme sekä tehostamme tuotteidemme ja palveluidemme kehittymistä. Nämä aiheet nousivat kehityskohteiksi asiakaspalautteessa, kun teimme syksyllä 2024 laajan Luottamus & Maine –asiakastyytyväisyystutkimuksen T-Median toteuttamana. Uudistuksen avulla toivomme vastaavamme entistä paremmin asiakkaidemme tarpeisiin. Innovaatiopartnerit yksiköiden innovoinnin ja kehittämisen tueksi Jatkossa Istekin innovointi- ja kehitystoiminnan yksikkö on kaikkia liiketoimintojamme läpileikkaava.  Sen fokus on uusien palvelujen ja uusien liiketoimintojen kehittäminen ja liiketoimintayksiköiden kehitystyön tukeminen. Innovointi ja kehitystoiminta -yksikkö koordinoi yhtiön kehityskokonaisuutta ja valmistelee tarvittavia arviointeja, kriteeristöjä ja linjauksia liiketoiminnan tueksi ja laadukkaan päätöksenteon mahdollistamiseksi. Yksikkö vastaa myös yhtiön kehityssalkusta. Toimintamallien uudistamisen yhteydessä otamme käyttöön myös uuden innovaatiopartneri-toimintamallin ensi vuoden alussa. Innovaatiopartnerit edistävät Istekin eri yksiköiden innovointi- ja kehitystyötä, tukevat liiketoimintayksiköiden johtoryhmätyöskentelyä sekä strategisten kehitystoimenpiteiden valmistelua ja toteuttamista. Strategisten tavoitteidemme mukaisesti innovoinnissa ja kehittämisessä painotetaan vaikuttavuuspotentiaalia. Vaikuttavuusarvioita hyödynnetään kehitysehdotusten priorisoinnissa sekä kehitystoimenpiteiden tuloksellisuuden varmistamisessa. Tulemme panostamaan ensi vuonna asiakkaidemme toiminnan ja palveluverkon uudistamisen mahdollistavien digipalvelujen kehittämiseen ja kustannustehokkuuteen.  

Istekin innovoinnin ja kehitystoiminnan toimintamallit uudistuvat Read More »

Lasse Koskivuoren kuva. Kuvassa Lasse seisoo ikkunan vieressä.

Toimitusjohtajan terveiset kuluneelta vuodelta 2024

Istekki Oy on turvannut suomalaisten arkea ja yhteiskuntaa jo 15 vuoden ajan. Istekin lisäarvo omistajilleen perustuu merkityksellisten ICMT-palveluiden tuottamiseen. Hyödynnämme vahvaa, vuosien saatossa kertynyttä alamme ymmärrystä ja asiakkaan ympäristön tuntemusta varmistaaksemme laadukkaan ja riittävän osaamisen. Etsimme parhaat ja kilpailukykyisimmät kumppanit, ja kilpailutamme yli 50 % liikevaihdostamme.   Pyrimme vastaamaan hyvinvointialueiden ja kuntien tiukentuneeseen taloustilanteeseen sekä vahvistamaan asemaamme kustannustehokkaana ja luotettavana kumppanina. Yli 1000 yrityksen toimittajaverkostomme tukee tätä tavoitetta. TiVin tämän vuoden listauksessa Suomen 250 suurimmasta IT-yritysestä nousimme sijalle 23.    Miljoonien eurojen säästöjä ja kustannustehokkuutta   Vuonna 2024 Istekki toteutti mittavan säästöohjelman, joka tuotti omistajillemme noin 5,5 miljoonaa euron säästöt. Olemme keskittyneet toiminnassamme merkittävästi kustannustehokkuuden ja toiminnan tehostamisen parantamiseen useilla rintamilla.  Tuimme tänä vuonna asiakasomistajiemme toiminnan kehitystoimia kolmella miljoonalla eurolla kiihdytysrahan avulla. Kiihdytysrahan tavoitteena on edistää uusien innovaatioiden ja palvelujen kehittämistä, nopeuttaa projektiaikatauluja sekä saavuttaa kustannussäästöjä.   Aloitimme helmikuussa 2024 tuottavuusohjelman, jonka tavoitteena oli saavuttaa noin 10 prosentin eli kahden miljoonan euron vuositasoiset säästöt omista kuluistamme. Näitä säästöjä haimme esimerkiksi matkustus- ja koulutuskuluista, laitteiden ja ohjelmistojen kustannuksista sekä markkinointibudjetista. Keväällä 2024 Istekki kävi läpi yhteistoimintaneuvottelut. Neuvotteluiden taustalla oli hyvinvointialueiden ja kuntien haastava taloudellinen tilanne ja kysynnän muutos, mikä vaati Istekkiä sopeuttamaan toimintaansa. Keski-Suomen hyvinvointialueen (Hyvaks) kanssa sovitussa liikkeenluovutuksessa siirtyi yhteensä 55 henkilötyövuotta syksyllä 2024.  Yhtiö pystyi alentamaan hintojaan vuonna 2024, vaikka yleinen kustannustaso nousi. Deloitte toteutti syksyllä 2024 ICT-palveluiden kustannustehokkuuden vertailun, jossa pohjana käytettiin kattavaa Deloitten Suomen markkinan ICT-palvelujen kustannusdatapankkia. Deloitten tekemän vertailun mukaan Istekki Oy:n palvelut ovat pääosin markkinahintaisia tai jopa markkinahinnan alapuolella, ja kokonaispalveluntarjoajana Istekkiä voidaan pitää hintakilpailukykyisenä vaihtoehtona. Deloitten mukaan Istekin kilpailukykyä parantavat muun muassa:   Oma runkoverkkopalvelu ja mahdollisuus korkeatasoiseen tietoturvaan, joka vastaa asiakkaiden vaatimuksia​.   Laaja palveluvalikoima ja asiakkaille tyypillisesti tarjottava laaja palvelukokonaisuus​   Suuret volyymit ja käyttäjämäärä, jotka mahdollistavat kustannustehokkaan toteutuksen​.   Yksinkertainen palveluiden rakenne ja lisälaskutettavien palvelun osien välttäminen, selkeyttäen asiakkaan budjetointia​.   Laadukkaat ja standardoidut laitteistot​.   Useiden vuosien kokemus yhteistyöstä kunta-, hyvinvointi- ja muiden julkissektorin toimijoiden kanssa​.  Useiden vuosien kokemus yhteistyöstä kunta-, hyvinvointi- ja muiden julkissektorin toimijoiden kanssa tuo synergiaetuja samankaltaisten asiakkaiden palvelemisesta. Esimerkiksi palveluintegraation osalta ja asiakaspalvelussa samat asiat voidaan toteuttaa samoilla prosesseilla useille hyvinvointialueille.    Innovaatioiden ja digipalveluiden yhteiskehittäminen   Vuonna 2024 Istekki Oy on ollut aktiivisesti mukana useissa merkittävissä hankkeissa. Nostoja Istekin roolista hyvinvointialueiden digitalisaation ja teknologiaratkaisujen edistäjänä ovat mm.:  Softa 2030 -hanke etenee: Hankkeen tavoitteena on yhtenäistää hyvinvointialueiden tietojärjestelmiä ja vähentää niiden lukumäärää. Tämä auttaa kehittämään tiedolla johtamista ja digitalisaation hyödyntämistä tietoteknisissä palveluissa ja prosesseissa.   Osana Softa 2030 -hanketta potilastietojärjestelmien uudistukset Pirkanmaan ja Pohjois-Savon alueilla: Istekki kilpailutti ja valitsi CGI Suomi Oy:n toimittaman OMNI360-potilastietojärjestelmän, joka tulee korvaamaan vanhat erilliset järjestelmät. Uudistuksen tavoitteena on yhtenäistää ja tehostaa alueellista terveydenhuollon toimintaa. Käyttöönotto sisältää kattavia toiminnallisia ja kustannuksellisia parannuksia. Esimerkiksi Pirkanmaa tulee säästämään noin 6 miljoonaa euroa ja Pohjois-Savo noin 3 miljoonaa euroa vuosittain vuodesta 2027 alkaen.  Puheentunnistusteknologian käyttöönotto: Pirkanmaan hyvinvointialueella on aloitettu puheentunnistusjärjestelmän vaiheittainen käyttöönotto. Tekoälypohjainen Inscripta-järjestelmä nopeuttaa kirjausprosesseja ja vapauttaa aikaa potilastyöhön. Käyttöönotto on sujunut hallitusti ja se on saanut positiivista palautetta helppokäyttöisyydestään ja tehokkuudestaan.  Identiteetinhallintajärjestelmän (IDM) käyttöönotto: Toteutus tapahtuu yhteistyössä Efecte Oy:n asiantuntijoiden kanssa. Uusi IDM-järjestelmä parantaa identiteetinhallinnan tietoturvaa ja tehokkuutta kattaen kaikki organisaation käyttäjät, järjestelmät ja palvelut.  twodayn tekoälysovellus hyvinvointialueiden avuksi: Tämä ratkaisu voi vaikuttaa jopa 4 miljoonan kansalaisen palveluihin ja vähentää merkittävästi hoitohenkilökunnan turhaa manuaalista työtä.  Googlen teknologian kokeilu: Pohjois-Savon hyvinvointialueella testattiin Googlen ekosysteemin, kuten Chromebook-laitteiden ja Google Workspace -työkalujen, soveltuvuutta hoitotyöhön. Kokeilu osoittautui onnistuneeksi.   Istekin SOC-palvelu: Security Operations Center (SOC) siirtyi 1.1.2024 alkaen katkeamattomaan kolmivuoroon eli 24/7. Tämä tarkoittaa, että Istekin ja palvelua ostavien asiakkaiden ympäristöä monitoroidaan ja turvataan kyberhyökkäyksiltä ympäri vuorokauden.  Asiakaskokemukseen panostaminen, mm. Paja-viestintäalusta sekä useita yhteisiä tiekarttoja.    Tutkittua, ansaittua luottamusta   Istekin olemassa olevat ISO 9001, ISO 13485 ja ISO/IEC 20000-1 -sertifikaatit ja myös tuore ISO/IEC 27001 -sertifikaatti ulotettiin kaikkiin soveltuviin isoimpiin toimipaikkoihin eli Tampereelle, Jyväskylään, Ouluun, Espooseen ja Mikkeliin. Tämä tarkoitti laajennosauditointia monilta osin ja vaati laaja-alaisesti istekkiläisten osallistumista.  Ympäristötyötämme ohjaavan Ekokompassin ulkoinen auditointi toteutettiin 7.10.   T-Median toteuttaman Luottamus & Maine -tutkimuksessa Istekin yleismainepisteet nousivat lukemaan 3,33, mikä tarkoittaa, että yhtiön kokonaismaine on kohtalaisella tasolla. Edellisessä tutkimuksessa kokonaismaine oli 3,32. Istekki sai hyvän arvosanan taloudesta, vastuullisuudesta ja luotettavana työpaikkana olemisesta. Suurin nousu saavutettiin vuorovaikutuksessa, joka nousi lukemasta 3,01 lukemaan 3,25.   Teknologiaturvaajien vuosi 2024   Henkilöstöä meillä on noin 1400 henkilöä. Määrä on pysynyt suhteellisen tasaisena jo vuoden verran. Tietoturvalliset toimintatavat ja työhyvinvoinnista huolehtiminen olivat keskeisiä henkilöstöteemojamme vuonna 2024. Syksyllä tehdyn PeoplePower-henkilöstötutkimuksen tavoitteena oli saada koko henkilöstöltä rehellistä ja arvokasta tietoa siitä, mitkä asiat sujuvat jo hyvin ja missä meillä on yhdessä vielä parannettavaa. Palautetta hyödynnetään toimintamme kehittämisessä. Tuloksia on joulukuussa käyty läpi esihenkilöiden kanssa, ja he jatkavat keskustelun ja kehittämissuunnitelmien parissa omissa tiimeissään. Vuoden lopussa järjestämme online-henkilöstöjuhlat Istekin 15-vuotisen taipaleen kunniaksi.  Kiitos istekkiläisille, asiakasomistajillemme sekä sidosryhmillemme sitoutumisesta ja osaamisesta. Olemme yhdessä voineet rakentaa sujuvampaa Suomea. Yhdessä me olemme se, mitä Istekki on tänään.  

Toimitusjohtajan terveiset kuluneelta vuodelta 2024 Read More »

Kuvituskuva, jossa lääkäri käyttää tabletilla potilastietojärjestelmää.

Pirkanmaan hyvinvointialue siirtyy käyttämään yhteistä potilastietojärjestelmää – ensimmäisenä järjestelmä vaihtuu Pirkkalassa ja Vesilahdessa tammikuussa 2025

Pirhan tiedote 11.12.2024 Istekki kilpailutti Pirkanmaan ja Pohjois-Savon hyvinvointialueiden potilastietojärjestelmät asiakasomistajiensa toimeksiannosta. Hankintaa valmistelemassa oli asiantuntijoita Istekiltä, Nordic Healthcare Group Oy:stä sekä useiden eri alojen asiantuntijoita hyvinvointialueiden organisaatioista. Lue Pirhan tiedote.

Pirkanmaan hyvinvointialue siirtyy käyttämään yhteistä potilastietojärjestelmää – ensimmäisenä järjestelmä vaihtuu Pirkkalassa ja Vesilahdessa tammikuussa 2025 Read More »

Kuvituskuva, jossa tiimiläisiä on kerääntynyt pöydän ympärille ja pöydällä on iPad ja muistiinpanoja, joita he osoittavat.

Tilannekatsaus projektien asiakaskokemuksen parantamiseksi Istekissä

Istekin strategian yhtenä tärkeänä osa-alueena on projektien asiakaskokemuksen parantaminen. Toukokuun uutisessa esittelimme asiakaspalautteista kerättyjä kehityskohteita, joita päätettiin edistää laadun parantamiseksi. Haluamme kertoa kehityskohteiden edistämisen tilanteesta sekä uusista kehityskohteista. Keväällä 2024 koulutimme istekkiläisiä projektiviestinnässä saavuttaaksemme yhtenäisempiä toimintatapoja ja parantaaksemme projektien asiakasviestintää. Toukokuun uutisessa tunnistimme Istekin projektitoiminnan kehityskohteeksi myös projektipäällikköresursseihin liittyvät asiat sekä projektien riskienhallinnan. Henkilöresurssienhallinnan kehitysprojektin tuotoksena on otettu kesällä käyttöön projektien kuukausikohtaisesti painotetut resurssivaraukset. Projektipäälliköille on pidetty projektien riskienhallinnan koulutuksia syksyn 2024 aikana. Koulutuksessa on keskitytty projektien riskien tunnistamiseen ja mitigointiin. Projektipäälliköiden osaamista on myös kasvatettu IPMA C -sertifioinneilla syksyn 2024 aikana. Tulemme jatkamaan projektipäälliköiden osaamisen kehittämistä Istekin projektiprosesseihin liittyvillä koulutuksilla.  Kehitystarpeena olemme tunnistaneet ohjausryhmätyöskentelyssä toimivien roolien ja vastuiden kirkastamisen. Lisäksi haluamme lisätä läpinäkyvyyttä asiakkaille Istekin projektiprosesseihin ja toimitusmalleihin. Tarkastelemme toteutettujen kehitystoimenpiteiden vaikutuksia, sillä asiakaspalautteet ovat meille tärkeitä ja seuraamme palautteita aktiivisesti. Uutisoimme kehitystoimenpiteiden edistymisestä seuraavan kerran kesällä 2025.

Tilannekatsaus projektien asiakaskokemuksen parantamiseksi Istekissä Read More »

Istekin logo sinistä taustaa vasten. Taustalla näkyy myös verkko-grafiikkaa vaaleana.

Deloitte: Hintojaan 5,5 miljoonalla alentanut Istekki edullisimpien joukossa ICT-palvelujen markkinahintavertailussa

Kuntien ja hyvinvointialueiden yhteisomistuksessa oleva Istekki Oy toteutti mittavan säästöohjelman ja antaa vuonna 2024 hinnanalennuksina noin 5,5 miljoonan euron säästöt omistajilleen. Deloitten tuoreen ICT-palveluiden kustannustehokkuuden vertailun mukaan Istekin palveluiden hinnat ovat jopa alle markkinahintojen. Yhtiö pystyi alentamaan hintojaan vuonna 2024, vaikka yleinen kustannustaso nousi.  Deloitte toteutti syksyllä 2024 ICT-palveluiden kustannustehokkuuden vertailun, jossa pohjana käytettiin kattavaa Deloitten Suomen markkinan ICT-palvelujen kustannusdatapankkia. Deloitten tekemän vertailun mukaan Istekki Oy:n palvelut ovat pääosin markkinahintaisia tai jopa markkinahinnan alapuolella, ja kokonaispalveluntarjoajana Istekkiä voidaan pitää hintakilpailukykyisenä vaihtoehtona. Toiminnan kiihdytysrahaa 3 miljoonaa euroa   Vuoteen 2023 verrattuna Istekki on onnistunut laskemaan hintojaan erityisesti kapasiteetti- ja lähiverkkopalveluissa. Hintojen alennusten lisäksi Istekki on palauttanut omistaja-asiakkailleen tuotannon tehostumisen myötä säästettyjä kustannuksia. Tehostamisen tuomia säästöjä kertyi vuoden 2023 aikana yhteensä 4,5 MEUR ja vuonna 2024 (tilanne 9/2024) noin 4,1 MEUR.​ Istekki toteuttaa tänä vuonna lukuisia ICMT-palvelujen kustannustehokkuustoimenpiteitä, jotka tuottavat asiakkaille arvioidusti 5,5 miljoonan euron säästöt. Lisäksi Istekki tukee asiakasomistajiensa toiminnan tehostamisen kehitystoimenpiteitä 3 miljoonan euron kiihdytysrahalla.​   Ymmärrys julkishallinon yhteistyöstä parantaa kilpailukykyä   Deloitten mukaan Istekin kilpailukykyä parantavat muun muassa:  Oma runkoverkkopalvelu ja mahdollisuus korkeatasoiseen tietoturvaan, joka vastaa asiakkaiden vaatimuksia​.  Laaja palveluvalikoima ja asiakkaille tyypillisesti tarjottava laaja palvelukokonaisuus​  Suuret volyymit ja käyttäjämäärä, jotka mahdollistavat kustannustehokkaan toteutuksen​.  Yksinkertainen palveluiden rakenne ja lisälaskutettavien palvelun osien välttäminen, selkeyttäen asiakkaan budjetointia​.  Laadukkaat ja standardoidut laitteistot​.  Useiden vuosien kokemus yhteistyöstä kunta-, hyvinvointi- ja muiden julkissektorin toimijoiden kanssa​.   Vertailtujen palvelujen kokonaisuus muodostaa ison osan Istekin asiakkaille tarjottavan palvelukokonaisuuden kustannuksista ja sisältää palveluihin liittyvän operatiivisen palvelunhallinnan.​ Viime vuoden vastaavaan tarkasteluun verrattuna mukana olivat nyt myös modernin tietotyön ratkaisut sekä palveluhallinnan palvelut. Hintavertaillut palvelut sisältävät niin sanotut perustietotekniikkapalvelut:  loppukäyttäjän laitepalvelut  kapasiteettipalvelut  tietoliikennepalvelut  loppukäyttäjän tukipalvelut  toimialuepalvelut  mobiilipalvelut Käytössä oli Deloitten uusin tieto markkinahinnoista   Tarkastelu on tehty vertailemalla Istekin palveluja ja hintoja Deloitte Suomen datapankin vertailupisteisiin. Datapankki perustuu Deloitten kokoamaan anonymisoituun markkinadataan, joka on kerätty viimeisen 10 vuoden ajalta suomalaisille organisaatiolle tehtyjen tarjousten ja solmittujen sopimusten perusteella. Deloitten datapankin kategorisointi on kuvassa 1. Vertailussa on painotettu uudempia vertailupisteitä 2020 luvulta. Vertailudata sisältää toteutuneita toimittajien tuottamien IT-palvelujen yksikköhintoja.​    Kuva 1. Deloitten datapankin kategorisointi.     Kustannusten noususta huolimatta Istekki pystyi alentamaan hintojaan   Deloitten tekemässä vuoden 2024 hintavertailun yhteenvedossa todetaan:  Istekin hinnat ovat markkinan tasolla suuressa osassa palvelualueista, mikä on Istekin asiakkaiden korkeat tietoturva- ja jatkuvuusvaatimukset huomioiden hyvä suoritus. Samalla Istekki huolehtii siitä, että asiakkaat hyötyvät reaaliaikaisesti tuotannon yksikkökustannusten tehostumisesta.​  Halvimpana vaihtoehtona, verrokkiaineisto mukaan lukien, Istekki näyttäytyi kategorioissa työaseman elinkaaripalvelu, loppukäyttäjän tukipalvelut (service desk 7-16) ja runkoverkko (100M toimipisteliittymä). Huom. tässä ei huomioitu palveluita, joille oli saatavilla vain yksi vertailuhinta.​  Kalleimpana vaihtoehtona Istekki näyttäytyi vain yksittäisissä palveluissa (varmistus- ja tietokantapalvelut). Yhtiön mukaan varmistukseen on tulossa parannusta uuden kilpailutuksen myötä, mikä mahdollistaa uuden teknologian ja parhaiden varmistuskäytänteiden päivittämisen, sekä kustannustehokkuuden paranemisen.​  Tietoliikennepalveluissa Istekki on saanut hintaa vuodesta 2023 alaspäin – myös laitekilpailutus vuonna 2025 mahdollistaa lisäsäästöjä. Loppukäyttäjäpalveluissa on kasvaneen käyttäjämäärän myötä potentiaalia hinnanalennuksiin tulevaisuudessa.​  Vertailun laajuudessa olevien palvelujen vertailuhinnoista erityisesti tietokantojen ylläpitopalvelun ja virtualisoidun kapasiteetin ylläpito olivat muuttuneet edullisempaan suuntaan vertailuaineistoon päivitettyjen uusien verrokkien perusteella.​     Koska vertailu sisältää ainoastaan osajoukon asiakkaille tarjotuista palveluista, johtopäätöksiä koko palveluportfolion asiakkaan kokonaishinnasta ei voida tehdä.​ Joissakin tapauksissa yksittäisen palvelun hankkiminen muilta markkinatoimijoilta voi olla edullisempaa. Erityisesti kansainvälisten palveluntarjoajien ja pilvipohjaisten palvelujen hyödyntäminen voi tuoda kustannussäästöjä, mutta jos palvelunhallinta ja -integraatio jää asiakkaan vastuulle, saattavat kokonaisuuden hallintaan tarvittavat resurssit silloin syödä tästä saatavat kustannushyödyt.     Istekki ymmärtää asiakkaiden vaatimukset   Istekin asiakkailla on toimialojensa takia usein tarkkoja vaatimuksia palveluiden laadulle ja turvallisuustasolle. Palveluiden laatu ja turvallisuustaso eivät edullisimmissa ratkaisuissa aina vastaa asiakkaiden vaatimuksia, todettiin myös Deloitten raportissa.  ”Useiden vuosien kokemus yhteistyöstä kunta-, hyvinvointi- ja muiden julkissektorin toimijoiden kanssa tuo synergiaetuja samankaltaisten asiakkaiden palvelemisesta. Esimerkiksi palveluintegraation osalta ja asiakaspalvelussa samat asiat voidaan toteuttaa samoilla prosesseilla useille hyvinvointialueille. Kokonaisuutena tarkasteltuna toimimme markkinahinnan alapuolella”, toteaa palveluista ja palvelutoimituksesta vastaava Istekin varatoimitusjohtaja Marko Pursiainen.  Tarkempia tietoja hintavertailusta, hintavertailun vertailupisteistä ja vertailtavuuden varmistamisesta on oheisessa liitetiedostossa: Istekki Markkinahintavertailu 2024.

Deloitte: Hintojaan 5,5 miljoonalla alentanut Istekki edullisimpien joukossa ICT-palvelujen markkinahintavertailussa Read More »

Kuvituskuva, Vaaleansininen tausta. Pöydällä on 3 puista kiekkoa, joissa on hymynaamoja mustalla värillä.

Istekin asiakastyytyväisyys nousussa

Kysyimme laajassa asiakaskokemustutkimuksessa asiakkailtamme mielipidettä toiminnastamme. Tutkimuksen avulla haluttiin tutkia Istekin strategisten ja taktisten asiakasyhteyshenkilöiden asiakaskokemusta ja Istekin mainetta sekä Istekin nauttimaa sidosryhmätukea. Istekin yleismainepisteet nousivat tänä vuonna lukemaan 3,33, mikä tarkoittaa, että Istekin kokonaismaine on kohtalaisella tasolla. Kokonaismaineemme oli edellisessä tutkimuksessa 3,32. Käytetty asteikko on 1-5, mikä tarkoittaa että meillä on vielä paljon varaa nostaa kokonaisarvosanaa. Saimme hyvän arvosanan taloudesta, vastuullisuudesta ja Istekistä työpaikkana. Suurin nousu saavutettiin vuorovaikutuksessa, joka nousi lukemasta 3.01 lukemaan 3.25. Vastaajina oli yhteensä 69 henkilöä. Vuoden 2024 syyskuussa tehty asiakaskokemustutkimus eli Luottamus & Maine -tutkimus on ulkopuolisen tutkimuslaitoksen, T-Median, kehittämä ja toteuttama tutkimus. Tutkimus on liiketalouden teoriaan ja tilastotieteeseen perustuva työkalu, jolla saadaan aikaiseksi dataan pohjautuvaa tietoa sidosryhmätuen kasvattamiseksi sekä organisaation toiminnan kehittämiseksi. Se palvelee dataan pohjautuvassa päätöksenteossa, maineen johtamistyössä sekä sidosryhmätuen kasvattamisessa. Tutkimus tehtiin Istekissä nyt toista kertaa. Tutkimus on laajempi otanta asiakkaiden kokemuksesta kuin yksittäinen ja nopea NPS-kysely. Se tarjoaa tilastolliseen todistusaineistoon pohjaavia, johtamiskelpoisia syötteitä toimintamme kehittämiseksi, toimenpiteiden priorisoimiseksi ja sidosryhmätuen maksimoinniksi. Olemme tyytyväisiä sijoitukseemme ja kiitämme vastaajia heidän antamistaan arvioista ja palautteesta. Maineen rakentaminen on pitkäjänteistä työtä, johon haluamme panostaa myös jatkossa. Avoimuus ja läpinäkyvyys ovat viestintämme keskeisiä periaatteita henkilöstölle, asiakkaille ja sidosryhmille.

Istekin asiakastyytyväisyys nousussa Read More »

Kuvituskuva. Tummansininen värimaailma. Läppäri ja kädet näppäimistöllä, joiden päällä on lukon kuva, joka kuvastaa tietoturvaa.

Blogi: Sananen turvallisuuskulttuurista

Turvallisuuskulttuurin pitäisi – ainakin jos turvallisuuden parissa työskenteleviltä kysytään – olla osa yrityksen DNA:ta, mutta usein sitä käsitellään kuin jotain erillistä ja mystistä ohjelmaa, johon osallistuu vain tietoturvatiimi ja muut jatkavat arjessaan.    Miettikäämme asiaa käytännön esimerkin kautta. Varmistatko töistä lähtiessäsi, että ovi menee perässäsi kiinni, eikä asiattomia henkilöitä livahda sisään? Kotona tämä olisi itsestään selvää, sillä tuskin jätät ulko-ovea auki kotoa lähtiessäsi, saati päästäisit ventovieraita pujahtamaan kylään avonaisesta ovesta. Luultavasti torppaisit moiset aikeet heti alkuunsa. Tällaisessa toiminnassa on kyse tavasta, jota sinun ei tarvitse erikseen pohtia, vaan se tulee selkärangastasi. Olet jossain vaiheessa elämääsi oppinut, että ulko-ovi suljetaan kotoa poistuttaessa, ja että kotiin tunkeutuvasta ihmisestä tavataan soittaa hätänumeroon. Organisaation turvallisuuskulttuurin rakentumisessa on niin ikään kyse lopulta turvallisten toimintatapojen omaksumisesta, ei mistään tämän monimutkaisemmasta.   Kenen vastuulla tällaisten toimintatapojen omaksuminen sitten on? Kotioloissa olemme itse vastuussa siitä, että toimimme turvallisuutta vaalien, mutta töissä saatamme herkästi ajatella, että kyllä joku muu hoitaa, esimerkiksi IT- tai turvallisuusyksikkö. Mutta aivan kuten kotonakin olisi toivottavaa, että kaikki asukkaat huolehtivat omalta osaltaan kodin turvallisuudesta, tulisi meidän kaikkien antaa oma panoksemme turvallisuudesta huolehtimiseen myös töissä. Turvallisuustoiminta kun ei ole yksilölaji vaan pikemminkin joukkueurheilua. Sinä, minä, me – olemme kaikki vastuussa, eikä kukaan ole toista tärkeämpi pelaaja tässä joukkueessa. Itse asiassa juuri sinun toimintasi voi varmistaa sen, että turvaverkko pysyy ehjänä. Yhden huti, toisen heitto: turvallisuus on yhteistyötä, ei yhden yksikön tai ryhmän vastuulla.    Ihminen onkin turvallisuuden vahvin lenkki, sillä juuri meidän teoistamme, havainnoistamme ja valinnoistamme turvallisuus rakentuu. Toisaalta olemme joskus myös se heikoin lenkki, koska olemme ihmisiä, ja ihmiset tekevät virheitä. Virheitä on myös lupa tehdä, koska ne kuuluvat ihmisyyteen. Inhimilliset erehdykset sitä paitsi opettavat enemmän kuin täydellinen suorittaminen. Toisinaan virheet johtuvat siitä, että vaadittu (ja ihmisen kehittämä) toimintamalli on niin kankea, ettei sitä ole mahdollista omaksua tavaksi järjellisessä ajassa, ja toimintaa pitää kehittää paremmaksi. Joskus pieni mokailu onkin paras tapa löytää kehityskohteita toiminnastamme.    Ja kehitettäväähän löytyy. Turvallisuustyö ei valitettavasti koskaan lopu tai valmistu. Uusia uhkia ilmaantuu aina, ja kun yksi saadaan jotenkin hallintaan, odottaa seuraava jo vuoroaan kulman takana. Toiminta, joka vielä eilen oli kuranttia, saattaa huomenna joutaa romukoppaan. Kyse on siitä, että olemme jatkuvasti valmiita kehittämään ja oppimaan uusia tapoja toiminnan turvaamiseksi.     Blogin kirjoittajat: Anna Taivalmaa, tietoturva-asiantuntija Mika Harjunen, tietoturvapäällikkö 

Blogi: Sananen turvallisuuskulttuurista Read More »