Softa 2030: Toteutuksen vuodet 2025–2026

Kuvituskuva, jossa kuvataan pienempien ratas-symbolien yhdistymisellä yhdeksi isoksi rattaaksi tietojärjestelmien konsolidointia. Kuva on sävyltään tummansininen.

Tänä ja ensi vuonna tapahtuvat suurimmat muutokset sote-järjestelmien kentässä. Muutoksilla on merkittäviä vaikutuksia sekä toimintaan että taloudellisiin resursseihin. Istekin Softa 2030 on tietojärjestelmien yhtenäistämisen strateginen kehityshanke. Siinä luodaan pohjaa hyvinvointialueiden toiminnan yhtenäistämiselle ja uudistamiselle sekä tietojärjestelmien yhdistämiselle.  

Hyvinvointialueiden käynnistyessä vuonna 2023 tietojärjestelmiä oli lukumäärällisesti liikaa, ja alueilta löytyi useita järjestelmiä samaan tarkoitukseen. Järjestelmien ylläpito oli hankalaa ja kallista, ja käyttötavat vanhojen organisaatioiden mukaisia. Tavoitteemme on yhtenäistää hyvinvointialueiden asiakas- ja potilastietojärjestelmät sekä niihin oleellisesti integroidut tietojärjestelmät.  

 

Suurimpien järjestelmien uusinnat käynnissä

 

Hyvinvointialueiden käynnistyessä hallinnon järjestelmät yhdistettiin ja perustietotekniikka yhtenäistettiin. Softa 2030-hankkeessa olemme toteuttaneet jo useita kilpailutuksia ja käynnistäneet käyttöönottoprojekteja yhteistyössä asiakkaiden kanssa. Jäljellä muutoksessa ovat vielä suurimpien toimialasidonnaisten järjestelmien uusinnat. Toiminnan kannalta on tärkeää, että koko alue toimii yhteisissä järjestelmissä. Järjestelmien yhtenäistäminen tuottaa kustannushyötyjä käyttömenoissa sekä tulevaisuuden kehittämishankkeissa, koska päällekkäiset työt ja kustannukset poistuvat.  

Pohjois-Savon sekä Pirkanmaan hyvinvointialueilla tapahtuu seuraavaa vuosien 2025-2026 aikana: 

  • 2025: Potilastietojärjestelmä otetaan käyttöön perusterveydenhuollossa
  • 2025: Sosiaalihuollon asiakastietojärjestelmä otetaan käyttöön vaiheittain
  • 2025: Suun terveydenhuollon potilastietojärjestelmä otetaan käyttöön Pohjois-Savon hyvinvointialueella, Pirkanmaalla myöhemmin
  • 2026: Erikoissairaanhoito ja perusterveydenhuolto yhdistetään yhteiseen potilastietojärjestelmään  

Asiakas- ja potilastietojärjestelmiin liittyvät lisäksi tiiviisti Kotihoidon toiminnanohjausjärjestelmä, Digitaalinen sanelu, Mobiilikirjaaminen, Itseilmoittautuminen ja monet muut järjestelmät. Näiden järjestelmien aikataulut sovitetaan yhteen asiakas- ja potilastietojärjestelmien käyttöönottojen kanssa. Käyttöönottojen rinnalla tehdään myös vanhojen järjestelmien arkistointeja, jotta ne voidaan ajaa alas ja kustannukset poistuvat.  

Järjestelmämuutokset vaikuttavat myös sähköiseen asiointiin, tiedolla johtamiseen ja järjestelmien välisiin integraatioihin. Jatkossa järjestelmien muutokset perustuvat elinkaarimuutoksiin, joiden osalta pyrimme keräämään aina mahdollisimman suuren asiakasryhmän yhteiseen hankintaan.           

Aktiivista hankejohtamista ja resurssien kohdentamista

 

Laajat, yhtäaikaiset muutokset vaativat aktiivista hankejohtamista, jossa huomioidaan useiden kymmenien yhtäaikaisten projektien ohjaaminen ja johtaminen. Laajat muutokset vaativat myös tarkkaa aikataulutusta. Esimerkiksi koulutusten aikataulut suunnitellaan niin, että niistä ei ole toiminnalle häiriötä.  

Muutokset vaativat mittavasti resursseja. Suunnittelemme ja toteutamme tarkasti resurssien kohdistamista ja aikataulutusta eri osaprojekteille. Hankejohtaminen lisäksi olemme ottaneet käyttöön myös muutosjohtamisen työmalleja.  

Kahdelle seuraavalle vuodelle on edessä mittavat muutokset, mutta yhteistyöllä ja ennakoivalla viestinnällä kaikista asioista selvitään!